Slem på botten+växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MantaC0re
    • July 2005
    • 512

    Slem på botten+växter

    Hej
    Har fått som en mörkgrön matta på allt i karet. Jag har gjort allt man brukar göra när man har fått alger att byta vatten ofta och ha mycket växter. Men det blir lika på ett par dar. Har funderat om det kan vara morgonsolen som lyser precis in på karet och göder dessa alger.
    Är det någon som har bra tips på att bli av med dessa???
    Har tänkt på att täcka över halva karet vet ej om det blir något bättre.

    Mvh Mattias
    If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är nog inte alger du fått utan Cyanobakterier.
    Drabbades faktiskt själv av detta för ett tag sedan och det effektivaste var att mörklägga hela karet i 3 dagar. Nu gjorde jag inte detta till punkt och pricka, utan jag släckte bara ljuset men det räckte. Se bara till så du har bra syresättning på karet då detta skit förbrukar en hel del syre när det försvinner.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • pingvin93
      • July 2007
      • 67

      #3
      släckte det, med fiskarna i karet utan ljus i 3 dygn,?
      ER IC

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det hjälper inte att släcka utan man måste ofta fixa en total mörkläggning med något ogenomskinligt, t ex klippa till pappersäckar. Svarta sopsäckar släpper igenom en hel del ljus, så dom är inte att rekommendera.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag håller med dig defdac, men mitt kar var inte så jättedrabbat så det räckte att släcka ner utan att klä in hela karet. Ska man ha full utdelning mot skiten så är det bäst att klä in karet.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jajustja, det kommer jag ihåg att du har nämnt här på forumet tidigare nu när jag tänker efter. Fenomenalt om det räcker att bara släcka ner, men jag tror tyvärr det är ganska ovanligt - om man inte har ett ganska mörkt rum eller en väldans massa växter som även skuggar.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jo, karet står ganska långt in i vardagsrummet och det är även annars rätt mörkt där. Tur att man har ett par kar som kan lysa upp tillvaron då!

              Man ska inte ropa hej ännu, men jag köpte General Tonic i Göteborg idag för säkerhets skull. Har inte sett den i butikerna häromkring så det var bäst att passa på.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • abbimicke
                • May 2007
                • 599

                #8
                Jag har för mig att fiskar klarar sig bra utan ljus och de känner sig mer trygg när det är mörk men kanske inte alledes för mörk så det är kolsvart.
                http://kiwi.msun.se <- blogg

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ja fiskarna bryr sig inte alls om det det blir mörkt i tre dagar.
                  De kommer bara ta långsiesta!

                  Kommentar

                  • Robin_Hedstrom
                    • January 2005
                    • 1818

                    #10
                    Frodas inte Cyano pga kvävebristen? Att mata mer med tex fryst foder borde väl då vara en lösning? Vore kul att veta då jag själv har några fula gröna punkter i karet.
                    /Robin Hedström
                    http://www.robinhedstrom.se/

                    Kommentar

                    • MantaC0re
                      • July 2005
                      • 512

                      #11
                      Nu har jag iaf beställt fungistop så det borde väl komma nångång i veckan. Efter att ha läst massa trådar om dessa cyano bakterier. Så har det att mörklägga 1-3 dar (vissa säger fler dagar) eller att tillsätta mer kväve = en segdragen process. Det verkar som det effektivaste är general tonic, eller fungistop mot dessa bakterier. Fast jag vill undvika allt sånt med kemikalier, så är iaf fungstop medicin mot fiskarna så det borde skona dom iaf.

                      Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                      Frodas inte Cyano pga kvävebristen? Att mata mer med tex fryst foder borde väl då vara en lösning? Vore kul att veta då jag själv har några fula gröna punkter i karet.
                      Jo men frågan är väl hur mycket du ska mata med för att få en "kvävande" effekt , för fiskens skit blir det väl kväve också. Om man inte tillsätter kväve på kemiskväg? typ saltpeter finns väl i kryddhyllan på affärer. Finns säkert någon som vet hur mycket man ska dosera.
                      If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Jag har gått över från Fungistop till Generaltonic som favorit-cyano-dödare. En fulldos GeneralTonic brukar ta död på Cyanon inom några dagar.

                        Frodas inte Cyano pga kvävebristen? Att mata mer med tex fryst foder borde väl då vara en lösning?
                        Ingenting frodas pga brist/låga nivåer, däremot är det ofta Cyanon som är dom som klarar att överleva riktigt låga kvävenivåer. Tyvärr brukar det inte räcka med att öka kvävehalten när dom redan fått fotfäste. Dom har liksom redan övertaget om både närings- och ljusmarknad så det finns ingen större anledning att sluta föröka sig när kvävenivåerna blir högre.

                        Har man tur kan det räcka med kaliumnitrat från PMDD eller saltpeter från affären om man har en massa växter som enbart är kvävebegränsade. Det som då händer är att växterna börjar producera syre och strippa ammoniumkväve. Svängiga nivåer av syre och ammoniumkväve är det som alger brukar lyssna på för att se om det är läge att blomma.

                        När dessa nivåer stabiliseras upp med gladare filter, mindre mulm och gladare växter brukar Cyanon börja färdas uppåt i akvariet och släppa taget på natten och sväva runt. Med fortsatt bra skötsel och vattenbyten på morgonen innan dom fastnat brukar göra att dom försvinner.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Björne_77
                          • August 2007
                          • 133

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Jag har gått över från Fungistop till Generaltonic som favorit-cyano-dödare. En fulldos GeneralTonic brukar ta död på Cyanon inom några dagar.

                          vad är det i tonicén som gör att den e en favorit
                          blandar du Gin i den eller ? hahaha
                          Jag är en stolt plantswapare

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            GeneralTonic är det enda medlet som lyckats få hela lägenheten att lukta ond bråd Cyanodöd.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Björne_77
                              • August 2007
                              • 133

                              #15
                              ok får köpa en sån flaska med då jag hittade en gammal fungistop i en låda som ej var full men näst intill full räknade ut att jag skulle ha 45ml i karet o det var ju mer än hela flaskan! men men de är på snabb bakåt gång nu nästan all cyano är borta o det har bara gått 1,5 dag! men hur är det sen då kan de komma tillbaka igen? jag har ju läst om de som inte fått tillbaka det!
                              Jag är en stolt plantswapare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...