Brun beläggning på anubis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tessan76
    • July 2007
    • 23

    Brun beläggning på anubis

    Jag har ett nystartat kar på 150 l. Hällde i växtnäring och POFF sa det så blev mina anubis bruna. Det är en prickig beläggning (mer eller mindre stora partier). Har även Vallisneria som har lite skadade blad längst upp och de blev oxå bruna på en gång.

    Vad är det? Vad gör jag? Byter vatten? Häller i vattenberedningsmedel?

    //Tessan
    Newbie med 150 liters akvarium.
    Titta gärna in på akvarie.blogg.se
  • albjohn
    • March 2006
    • 1179

    #2
    Förmodligen kiselalger, dom brukar komma i nystartade kar men dom brukar försvinna med tiden.

    När akvariet är ordentligt inkört och alla näringsämnen är i balans kommer problemet att försvinna, så mitt tips är att du avaktar eller ev skaffar en ancistrus som käkar upp dom.
    Mvh Leif

    Kommentar

    • Tessan76
      • July 2007
      • 23

      #3
      Okej, man blir lite nervös att det ska skada växterna.

      Hittade en bild som fanns i en annan tråd...hoppas det är ok att jag lånar den.

      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


      Så se de ut, fast mer!!!

      Stort tack för svaret!
      Newbie med 150 liters akvarium.
      Titta gärna in på akvarie.blogg.se

      Kommentar

      • Emman
        • March 2007
        • 213

        #4
        sådär har jag oxå...fast massvis så hela bladen blev helt bruna. köpte en algätande tidersnäcka (snigel) som äter upp alltsammans...den lilla rackaren kryper över bladen med nån veckas mellanrum å plantan ser som ny ut efteråt...tar alger överallt där den kan klättra så stenar tor glas å kraftigare växter är numera helt rena och fina. en sån snigel kostade mig ca 60:- och beställdes hem på ett par dar i lokala zoobutiken
        100L asien projekt

        Kommentar

        • Tessan76
          • July 2007
          • 23

          #5
          Så bra! Det kanske jag oxå skulle skaffa mig. Men hur kan den få bort algerna? Jag försökte skrapa med fingret men inte lossnade det nåt!

          Ska genast kolla upp mer info om din snäcka!
          Newbie med 150 liters akvarium.
          Titta gärna in på akvarie.blogg.se

          Kommentar

          • Stoffy34
            • April 2007
            • 882

            #6
            Ursprungligen postat av Emman
            sådär har jag oxå...fast massvis så hela bladen blev helt bruna. köpte en algätande tidersnäcka (snigel) som äter upp alltsammans...den lilla rackaren kryper över bladen med nån veckas mellanrum å plantan ser som ny ut efteråt...tar alger överallt där den kan klättra så stenar tor glas å kraftigare växter är numera helt rena och fina. en sån snigel kostade mig ca 60:- och beställdes hem på ett par dar i lokala zoobutiken
            hej!

            har du någon bild på den?

            hade de alltså såna i din zooaffär?

            funderar på att köpa en sån jag med då jag också har problem med en massa fula alger på min anubias mm

            hör av dig!

            Kristoffer

            Kommentar

            • Emman
              • March 2007
              • 213

              #7
              har ingen bild på juhst min men den har brunt skal med svarta ränder och själva snigeln är svart och mycket liten kontra skalet så man ser aldrig själva kroppen. de hade ingen inne men kunde ta hem. de levereras bla via en zoo grosist som heter imazo och så gott som alla zoobutiker använder sig av dem. min snigen är kanske en cm i diameter på skalet och har växt lite undertiden jag haft den. är verkligen kanonnöjd och fin är den oxå

              detta hittade jag på google

              min ser ut som den högst upp
              100L asien projekt

              Kommentar

              • Emman
                • March 2007
                • 213

                #8
                kom på att jag skrev fel
                min är en ZEBRAsnäcka med släta linjer
                en TIGERsnäcka har zick-zack linjer.
                zebran är den man ska ha
                100L asien projekt

                Kommentar

                Arbetssätt...