Svart beläggning på Hygrophila

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Welander
    • September 2006
    • 6

    Svart beläggning på Hygrophila

    Jag har problem med alg(?)beläggningar på mina Hygrophila corymbosa. Beläggningen är mörkgrön till svart, sitter hårt fast, och kommer mer på bladen ju äldre de blir. I mindre utsträckning förelommer beläggningen också på sanden där Hygrophilan växer. Jag har haft problemet i drygt ett halvår utan att ha hittat en lösning, och undrar därför om någon här vet vad det är och vad jag kan göra åt det?

    http://img64.imageshack.us/img64/864...ophila1fn2.jpg

    Akvariet är på 400 liter, belysning ca 120 W lysrör med reflektor, belysningstid 12 h, göder sparsamt med PMDD i kombination med mindre vattenbyten, ingen CO2. pH 7,2. Ganska få fiskar. Har Crossocheilus oblongus som algätare.
  • Guest

    #2
    Sänk dina ljustimmar!
    Annars, växer de bra?

    Kommentar

    • Mattias Welander
      • September 2006
      • 6

      #3
      De har bra tillväxt, ja.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Okey, då hade jag provat med att sänka ljustimmarna till 8H i en period.
        Själv har jag ca 9-10H i mina kar, och jag får sällan alger på växterna i mina kar.
        Om du kan ta bort reflektorn just över Corymbosan, är det med en lösning.
        Sen har jag med en drös Ancistrus malar som sköter en del av grovjobbet.

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          De ser lite bleka ut i topparna... Det tyder på näringsbrist.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ursprungligen postat av petnym
            De ser lite bleka ut i topparna... Det tyder på näringsbrist.
            Men växer de bra med näringsbrist?
            När man studerar bilderna så ser man att sanden är lite väl ren, så du kanske har rätt.

            Kommentar

            • Mattias Welander
              • September 2006
              • 6

              #7
              Ja, det stämmer att topparna är lite bleka, och jag misstänker också att orsaken är näringsbrist - men det är ett sekundärt problem, då de bleka toparna har dykt upp senaste månaden medan den svarta beläggningen har funnits i ett halvår.

              Anledningen att sanden ser ren ut är att jag dagen innan fotograferingen ökade sanddjupet i akvariet genom att lägga på nyinköpt sand på vissa ytor.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ja, det stämmer att topparna är lite bleka, och jag misstänker också att orsaken är näringsbrist - men det är ett sekundärt problem, då de bleka toparna har dykt upp senaste månaden medan den svarta beläggningen har funnits i ett halvår.
                Får du bort näringsbristen kommer du få börja trimma så ofta att gamla algbevuxna delar fasas ut snabbt...
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Mattias Welander
                  • September 2006
                  • 6

                  #9
                  Är du säker på det? Jag kan inte se någon skillnad i tillväxthastighet nu med näringsbristen jämfört med tidigare utan näringsbrist. Enda skillnaden jag kan se är att de nya bladen är lite ljusare nu än nya blad var för en månad sedan.

                  Att trimma bort algbevuxna blad känns också mer som att attackera symptomen än orsaken - jag skulle helst vilja minska hastigheten med vilka de svarta beläggningarna uppkommer, eller stoppa dem helt.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Dom där alger kommer alltid komma förr eller senare, det är bara för att växterna växer så långsamt och vantrivs som dom får dessa beläggningar.

                    Dvs rätar du upp näringsbristen kommer dels äldre blad hålla sig snygga längre och du kommer behöva trimma så mycket att du aldrig får "gamla" blad.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Mattias Welander
                      • September 2006
                      • 6

                      #11
                      Okej... med tanke på att du är defdac har du garanterat rätt i det!

                      Vad skulle man anse vara en normalt god tillväxthastighet för Hygrophila corymbosa?

                      Går det att utifrån bilden bedömma med någon form av säkerhet vad näringsbristen består i, och i så fall, vad skulle du tro det är?

                      Kommentar

                      • Stoffy34
                        • April 2007
                        • 882

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mattias Welander
                        Jag har problem med alg(?)beläggningar på mina Hygrophila corymbosa. Beläggningen är mörkgrön till svart, sitter hårt fast, och kommer mer på bladen ju äldre de blir. I mindre utsträckning förelommer beläggningen också på sanden där Hygrophilan växer. Jag har haft problemet i drygt ett halvår utan att ha hittat en lösning, och undrar därför om någon här vet vad det är och vad jag kan göra åt det?

                        http://img64.imageshack.us/img64/864...ophila1fn2.jpg

                        Akvariet är på 400 liter, belysning ca 120 W lysrör med reflektor, belysningstid 12 h, göder sparsamt med PMDD i kombination med mindre vattenbyten, ingen CO2. pH 7,2. Ganska få fiskar. Har Crossocheilus oblongus som algätare.
                        hej!

                        jag har samma problem

                        men jag skall prova på att sänka mina ljustimmar nu från 12-14, till 8-10

                        hoppas det fungerar

                        nu har jag i dag köpt ett nytt lysrör med, ett Philips Aquarelle

                        hoppas det hjälper!

                        mvh

                        Kristoffer

                        Kommentar

                        • MattiasL
                          • September 2006
                          • 1479

                          #13
                          Jag hade liknade problem tills dess jag ökade dosen av kh2po4 För lite fosfat...
                          Qui audet adipiscitur!

                          Kommentar

                          • Mattias Welander
                            • September 2006
                            • 6

                            #14
                            Ursprungligen postat av MattiasL
                            Jag hade liknade problem...
                            Mycket intressant! Med liknande problem, syftar du på den ursprungliga frågeställningen om de svarta beläggningarna, eller på den sekundära om de vita topparna?

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Mer fosfat fixar prickalgerna (beläggningarna) och mer mikro och kväve fixar de bleka topparna.

                              Dvs mer av allt.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...