Få tofsalger att sluta föröka sig...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brian
    • January 2007
    • 53

    Få tofsalger att sluta föröka sig...

    Hejsan!

    Har haft problem både med tofsalger och Cyano.
    Fick då rådet att prova med "Sera Pond - Algen stop" som egentligen är ett algmedel för dammar. Det fungerade väldigt bra, tillväxten av Cyano minskade drastiskt, och akvariumet ser nu väldigt mycket bättre ut.

    Tyvärr tycks inte medlet bita lika bra på tofsalgerna. Har följt de flesta tips men tofsalgerna fortsätter att sprida sig sig.
    Att man ska få bort alla tofsalger på grus, stenar, rötter och bakgrund är inte att tänka på. Stenar och rötter går bra att göra rena, men bakgrunden är svår att få ren. Då tofsarna sitter som klistrade och man lätt förstår bakgrunden om man försöker "gnida" bort dem, så har jag givit upp tanke på att för hand rensa akvariumet från tofsalger.
    Har även prova att plocka dem med pinsett, men givit upp det projektet.

    Dessa tofsalger är än så länge begränsade i akvariumet, men jag vill inte gärna ha mer.
    Hur gör jag för att ta itu med eländet? Att rensa akvariumet är omöjligt.

    Hur har ni andra gjort för att stoppa spridningen av tofsalger i era akvarium, när ni känner att ni redan provat allt?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Toffsalger triggas av svängningar i CO2-halten, har du även Cyano låter det som du gör ganska maffiga vattenbyten som håller ner kvävenivåer och skapar CO2-svängningar. Förmodligen har du även en hel del bös som ligger och tar syre i både filter och botten och bakom bakgrunden? Förutom att det tar syre så utvecklar det CO2...
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Brian
      • January 2007
      • 53

      #3
      Jag bytet ca 30% vatten i veckan. Då jag har diskusar som är känsliga och vill ha rent vatten, har jag läst och hört att det ska vara en bra nivå att byta ca 30% vatten i veckan.
      Men jag kan prova att gå ned till 30% vattenbyte varannan vecka istället, och se om det ger effekt på algerna.

      Botten suger jag ren en gång i veckan i samband med vattenbytet. Skräpet som samlas bakom bakgrunden, är dock lite svårare att få bort regelbundet.

      Hur ofta bör jag rengöra ytterfiltret för att det ska bli så bra vattenbalans som möjligt?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Okej, kan du inte ändra något i skötseln så kommer du aldrig bli av med toffsarna *shrug*. Ganska onödigt att be om hjälp isåfall

        Ditt problem är helt klart mulmen bakom bakgrunden och dina vattenbyten, så vill du behålla dom så får du även behålla toffsarna....

        Hur ofta bör jag rengöra ytterfiltret för att det ska bli så bra vattenbalans som möjligt?
        En del tycker aldrig att man ska göra rent det och jag har märkt att man i växtakvarier med fördel kan spola rent det varje/varannan vecka. Mulm i filtret snor syre och binder näringsämnen..

        Men du som har Discus och inte kan ändra något får helt enkelt köra som du alltid har gjort.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          (Jag är medvetet lite vass för att just Discusägare är de mest rigida, kompromisslösa och konservativa av alla akvarister - det dom gör för sina fiskar är a och o och dom skulle aldrig få för sig att ändra en regim dom lagt sig till med...)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Brian
            • January 2007
            • 53

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Ditt problem är helt klart mulmen bakom bakgrunden och dina vattenbyten, så vill du behålla dom så får du även behålla toffsarna....
            Ok, tack för infon! Vattebyten kan man gå ned till varannan vecka och se om det gör förbättringar.

            Däremot kan jag inte plocka ur och i bakgrunden med jämna mellenrum, utan det få tyvärr ske mer sällan, då man i så fall måste tömma akvariumet på fisk innan arbetet. Ska det verkligen vara nödvändigt att rengöra bakom bakgrunden regelbundet? Hur gör man då om man exempelvis har en bakgrund i modulform som man "silikonat" lite lätt mot bakre delen av akvariumet, alternativt en bakgrund som inte är så pass djup att man får ned "rengöringsvertyg" mellan bakgrunden och akvariumet?
            Senast redigerad av Brian; 07 August 2007, 11:52.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Du kan inte fixa så att du får cirkulation bakom bakgrunden, typ som suger bort allt som lägger sig där? Eller stoppa ner hävertslangen därbakom när du gör vattenbyte?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Brian
                • January 2007
                • 53

                #8
                I bakre delen av akvariumet finns en glasskiva som stöd i akvariumet.


                Så det blir knepigt att få in någon slang eller liknande för rengöring. Även om jag flyttar ut bakgrunden en bit, så kommer utrymmet för att göra rent att vara minimalt.

                En lösning skulle kunna vara att flytta ut bakgrunden en bit, och ha in- och utsuget bakom bakgrunden, vilket skulle skapa lite flöde och säkerligen få undan skräpet i fortsättningen.
                Är dock inte så pigg på att flytta fram bakgrunden på det viset, då jag tycker det är tråkigt att ca 20-25% av akvariumet tas upp av bakgrunden.

                Men annars kan väl det vara ett bra alternativ för att hålla rent även bakom bakgrunden?

                Kommentar

                Arbetssätt...