Pmdd??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    Pmdd??

    Vill nån ge mig all info om detta..

    Jag har läst lite på PMDD.se och det verkar inte så svårt att pyssla med, det är inget som är skadligt för fiskarna alls eller så?

    Påverkar dom inte överhuvudtaget?

    Vad gör det då? Bara funkar som växtnäring eller?

    Jag är helt ny på detta område, och det vore snällt om nån ville förklara..

    Jag ska ha mycket växter och mossa osv i mitt nya kar sen och då behövs kanske lite gödning eller så även om växterna just nu växer flera cm om dagen typ..
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    #2
    Okej, jag läste lite på http://www.haack.se/pmdd.htm
    och det skulle ju inte vara farligt..

    Men vissa saker skulle man blanda med batterivatten för att det var surare och så i med citronsyra osv..

    Låter lite krångligt, och det låter kanske inte så bra?

    Fast det funkar ju för andra...

    Jag kan bara inte nåt om sånt där
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Japp det är växtnäring som även innhåller nitrat och fosfat som komersiella växtgödningar plockar bort för att det anses orsaka alger. De mängder man doserar är dock väldigt små och växterna behöver nitrat och fosfat.

      Detta göra att man ofta får betydligt mer växtkraft från PMDD än komersiella växtgödningar.

      Du behöver inte använda citronsyra och batterivatten. Men dosera gärna någon dag efter vattenbytet eftersom gödningen håller sig bättre löst i lägre pH - och på någon dag så hinner pH:t sjunka lite pga nedbrytningsprocesser etc.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Zirconia
        • May 2007
        • 701

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Japp det är växtnäring som även innhåller nitrat och fosfat som komersiella växtgödningar plockar bort för att det anses orsaka alger. De mängder man doserar är dock väldigt små och växterna behöver nitrat och fosfat.

        Detta göra att man ofta får betydligt mer växtkraft från PMDD än komersiella växtgödningar.

        Du behöver inte använda citronsyra och batterivatten. Men dosera gärna någon dag efter vattenbytet eftersom gödningen håller sig bättre löst i lägre pH - och på någon dag så hinner pH:t sjunka lite pga nedbrytningsprocesser etc.

        Okej, så någon dag efter vattenbytet då alltså.. Okej

        Så jag behöver inte tänka på att det blir för surt eller så då?
        Så det går bra med vanligt vatten i alla 3 flaskorna (det var 3 olika
        KNO3, 50 gr
        KH2PO4, 8 gr
        NutriSi, 8 gr
        i den förpackningen jag tittade på)
        (Jag beställde en faktiskt, tänkte testa ju)

        Men även om allt växer jättebra, så skadar det alltså inte på nåt sätt alls att testa och köra med detta?

        Vi tänker att vi måste ha tillräckligt med nitrat, så som våra växter växer.. det är otroligt ibland som dom växer, men vissa har fått nån slags prickar på sig och jag läste här i nån tråd att det kunde vara fosfatbrist, eller ja, att man hade låg fosfathalt och att PMDD kunde hjälpa..

        Jag vet inte.. men jag tänkte sen att med tanke på att jag ska ha rätt mycket växtlighet så kanske det ändå behövs lite extra hjälp liksom
        Senast redigerad av Zirconia; 01 August 2007, 23:01.
        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Vi tänker att vi måste ha tillräckligt med nitrat, så som våra växter växer.. det är otroligt ibland som dom växer, men vissa har fått ån slags prickar på sig och jag läste här i nån tråd att det kunde vara fosfatbrist
          Om växterna växer så bra så behövs sannolikt inte PMDD, knappnålshål är dock kaliumbrist som PMDD kommer råda bot på eftersom kaliumnitratet KNO3 även ökar kaliumhalten.

          Den avancerade växtakvaristen hade ökat halten kalium i PMDD genom att tillsätta mer K2SO4 om det är så att fiskarna ger tillräckligt med makroämnen i övrigt. Makroämnen är bla kväve från nitrat, fosfor från fosfat men även kalium.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Zirconia
            • May 2007
            • 701

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Om växterna växer så bra så behövs sannolikt inte PMDD, knappnålshål är dock kaliumbrist som PMDD kommer råda bot på eftersom kaliumnitratet KNO3 även ökar kaliumhalten.

            Den avancerade växtakvaristen hade ökat halten kalium i PMDD genom att tillsätta mer K2SO4 om det är så att fiskarna ger tillräckligt med makroämnen i övrigt. Makroämnen är bla kväve från nitrat, fosfor från fosfat men även kalium.
            Okej, ja, visserligen är det väl mest Cabomba och Hygrophilan som växer massor, (cabomban mest, har väl fått typ 4-5 skott ovanpå varandra typ, dom ser rätt roliga ut nu) vattenpesten växer okej också..

            Men när jag ska ha så mycket annat, och mycket mer växter kanske nitratet inte räcker till, eller är det fel att tänka så?

            Jag vet inte, så jag frågar
            Hm, ja, det där lät mer avancerat tror jag..

            Men ja, men det är väl inte skadligt att testa om det blir nån som helst skillnad eller är det dumt att prova då tror du?

            Jag kan väl sluta annars va?
            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

            Kommentar

            • Zirconia
              • May 2007
              • 701

              #7
              men sen är det inga hål på växterna, bara prickar, som nån form av prickalger, jag läste det igår i nån tråd här..
              Då nämndes låg fosfathalt..
              / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Men när jag ska ha så mycket annat, och mycket mer växter kanske nitratet inte räcker till, eller är det fel att tänka så?
                Ja om det växer så mycket så behövs sannolikt mer av allt, inte bara nitrat.

                men sen är det inga hål på växterna, bara prickar, som nån form av prickalger, jag läste det igår i nån tråd här..
                Då nämndes låg fosfathalt..
                Stämmer bra. Prickalger tyder på att det växer bra och att det är något jag personligen älskar när det kommer fram eftersom jag då vet att det mest är på plats - förutom en gnutta för lite fosfat, som du får med lite PMDD.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Zirconia
                  • May 2007
                  • 701

                  #9
                  Aha, då ska jag vara glad över prickarna då Men ja, då blir det kanske kul att testa PMDD iaf då Alltid gör det nån nytta då

                  Spännande Tusen tack för svaren!
                  / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                  Kommentar

                  • Agnez
                    • February 2007
                    • 337

                    #10
                    Mycket intressant tråd då jag själv har (vad jag tror det är) prickalger men bara på ett par olika sorters växter. Har en med stora blad som inte växer alls i samma utsträckning och på den finns inte en enda alg. Har velat prova PMDD också men tyckt att det var krångligt med batterivatten mm. men då kan man prova med vanligt vatten istället då.
                    Agnez

                    Kommentar

                    Arbetssätt...