Akvarier med mossa och gräs och sånt..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    Akvarier med mossa och gräs och sånt..

    Vet inte vad sånt kallas..

    Men jag ska inreda mitt nya lite så senare, inte direkt anlägga gräsmatta i det, men en hel del rötter med mossa och sånt på osv..

    Har lite planer i huvudet hur det ska se ut, har sett mycket bilder och fått lite inspiration här och var.

    Finns det nån här jag kan få råd och tips ifrån, nån som håller på med sånt?

    Har sett olika kar gjorda eller så av Oliver Knott, det är sån stil jag menar, mer eller mindre som sagt..

    Det ska inte vara helt gräsfyllt liksom..

    Men jag vill ha lite tips och råd ang olika mossa och hur man bär sig åt och vad man ska tänka på osv..

    Nån här som känner sig frivillig?
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • Connyboy
    • August 2006
    • 80

    #2
    Jag tänkte PRECIS starta en liknande tråd som dig så jag flaggar också med intresseflaggan.

    Jag hade länge tänkt mig ett "tätt" lager utav Eleocharis acicularia (nålgräs)



    Det jag undrar är om det är en svår växt? Jag har ganska högt upp till min MH 150W lampa (80cm vatten + 10 cm till)
    Jag använder inte Co2 men jag göder ungefär en gång / vecka (Ska försöka med Easy Carbo)

    Annars har jag egentligen samma frågor angående

    Riccia fluitans

    Hur får man denna mossa att fästa i underlaget?... Hur "binder man den nere med fiskelina?...

    Hur förökar sig dessa, hur mycket mossa/gräs bör jag köpa för att komma igång och sen låta den "växa" ut som en matta eller måste jag köpa massor av plantor?.. Hur gjorde ni?..

    Vilka andra "bottentäckare" har ni att rekommendera?

    MVH

    John - Glad amatör!

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #3
      Kul att fler undrar typ samma sak, jag ska dock inte ha helt täckande på botten., Riccian såg fin ut, nålgräset också, fast kanske i mindre mängder för min del..

      Jag undrar också om man bara binder fast den med fiskelina och den börjar växa fast, jag har hört att det funkar så iaf..

      Men hoppas vi får många svar, jag vill också veta vad man bör tänka på..

      Jag kör ingen gödning alls, men våra vanliga växter växer flera cm i veckan.. men man kanaske måste det då man ska ha så mycket..
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      • Sintei
        • May 2006
        • 501

        #4
        riccia fäster inte på underlag utan ni måste fästa den med antingen nät eller fisklina (som ni drar ett par varv runt en sten eller nått med riccian). När den växer får ni trimma den annars växer den för mycket och lyfter självmant/lossnar. Inte snyggt och man riskerar få den precis övverallt i akvariet.
        www.akvascape.se - design i vattenvärlden

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Mossor kan man binda fast med nylonlina eller sytråd. Den lättaste mossan är nog javamossan (vesicularia dubyana), men det finns andra mossor som är finare. En av mina favoriter är vesicularia ferrei som växer på ett vackert nedhängande sätt. Tyvärr kan den vara svår att få tag på, men man kan alltid annonsera att man letar efter den.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Zirconia
            • May 2007
            • 701

            #6
            Okej, tack för tipsen
            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

            Kommentar

            • Connyboy
              • August 2006
              • 80

              #7
              javamossan är ju knappast lika tät och fin som ruccian ... Tycker jag i alla fall när man ser den på affären. Eller blir den tätare juh bättre den mår? Hur får man en mossa tät?

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #8
                Ursprungligen postat av Connyboy
                Jag tänkte PRECIS starta en liknande tråd som dig så jag flaggar också med intresseflaggan.

                Jag hade länge tänkt mig ett "tätt" lager utav Eleocharis acicularia (nålgräs)



                Det jag undrar är om det är en svår växt? Jag har ganska högt upp till min MH 150W lampa (80cm vatten + 10 cm till)
                Jag använder inte Co2 men jag göder ungefär en gång / vecka (Ska försöka med Easy Carbo)

                Annars har jag egentligen samma frågor angående

                Riccia fluitans

                Hur får man denna mossa att fästa i underlaget?... Hur "binder man den nere med fiskelina?...

                Hur förökar sig dessa, hur mycket mossa/gräs bör jag köpa för att komma igång och sen låta den "växa" ut som en matta eller måste jag köpa massor av plantor?.. Hur gjorde ni?..

                Vilka andra "bottentäckare" har ni att rekommendera?

                MVH

                John - Glad amatör!
                På Tropica (www.tropica.com) påstår de att Eleocharis parvula är ganska lättodlad - om det nu är samma växt.

                Kommentar

                • abbimicke
                  • May 2007
                  • 599

                  #9
                  Snyggt med gräs men måste man inreda INNAN man släpper in fiskar i akvariet eller kan man göra det efteråt också? Skulle vilja ha det också men verkar vara väldigt svårt att få tag på.
                  http://kiwi.msun.se <- blogg

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Du kan naturligtvis inreda som du vill efteråt - men bökar du i bottnen så se till att göra ett vattenbyte efteråt. Man bökar upp en massa bös som ligger och tar syre och läcker ammonium vilket ett vattenbyte motverkar. Syredippar och ammoniumspikar triggar alger.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Zirconia
                      • May 2007
                      • 701

                      #11
                      Men hur "sår" man gräset då? Jag har fiskar i mitt kar redan, så jag får göra så gott jag kan, men jag har inte tänkt ha så mycket gräs, men jag är mest nyfiken på hur man gör?

                      Jag har sand i mitt kar..
                      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                      Kommentar

                      • Zirconia
                        • May 2007
                        • 701

                        #12
                        Här på djuraffären har dom íngen mossa nu, inte ens javamossa.. men det skulle väl komma hem nu när leverantörerna kommit igång igen efter semester osv.. men jag hoppas dom får andra sorter också..
                        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Nålgräs köper man en kruka och pillar isär individuella tuvor ungefär som en penna i omkrets och planterar med några cm mellanrum. Sedan klipper man ner gräset till ca 3-4 cm. Ser lite märkligt ut och känns helt fel, men allteftersom man klipper ner gräset så sprider det sig bättre.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zirconia
                            Här på djuraffären har dom íngen mossa nu, inte ens javamossa.. men det skulle väl komma hem nu när leverantörerna kommit igång igen efter semester osv.. men jag hoppas dom får andra sorter också..
                            Det kan vara en idé att fråga dem i fall de kommer att ta in flera olika sorter, så de vet att intresset finns.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Såhär kan det se ut när en expert planterat en massa nålgräs:


                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...