Akvarier med mossa och gräs och sånt..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Machnus
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Väldigt svår. Det tog några omgångar innan jag klarade den och det verkade vara främst ljusmängden som var svår att få tillräckligt stor.

    Skulle kunna tänka mig att HC skulle kunna fungera i ett nanoakvarium med Easy Carbo och mycket ljus - annars kan man ju alltid odla den emerst i fönstret.
    Körde du me co2 då?

    Lämna en kommentar:


  • IaMtHeJoKe
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Väldigt svår. Det tog några omgångar innan jag klarade den och det verkade vara främst ljusmängden som var svår att få tillräckligt stor.

    Skulle kunna tänka mig att HC skulle kunna fungera i ett nanoakvarium med Easy Carbo och mycket ljus - annars kan man ju alltid odla den emerst i fönstret.

    har inte heller fått den funkat så bra i akvarium.. men i plastbyttan i fönstret växer det så att det knakar

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Hur pass svår är Hemianthus callitrichoides
    Väldigt svår. Det tog några omgångar innan jag klarade den och det verkade vara främst ljusmängden som var svår att få tillräckligt stor.

    Skulle kunna tänka mig att HC skulle kunna fungera i ett nanoakvarium med Easy Carbo och mycket ljus - annars kan man ju alltid odla den emerst i fönstret.

    Lämna en kommentar:


  • Machnus
    svarade
    Hur pass svår är Hemianthus callitrichoides. Går de med vanliga lysrör och easy carbo?

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Jag har sagittaria subulata i mitt SA och trots att jag har haft den i flera år har det inte blivit nån gräsmatta av den. Men å andra sidan var det inte heller det som var meningen för min del

    Lämna en kommentar:


  • mrlejon
    svarade
    Ursprungligen postat av abbimicke
    Det var väldigt svårt att få tag på såna växter!
    Kan man använda det här växter för att göra gräs av?

    http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=30

    Lämna en kommentar:


  • abbimicke
    svarade
    Det var väldigt svårt att få tag på såna växter!
    Kan man använda det här växter för att göra gräs av?

    Lämna en kommentar:


  • Zirconia
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Nej nålgräs är lite mer avancerat att få att växa än normala växter. Ofta behövs CO2 och rejält med ljus och PMDD ovanpå det, så du behöver inte oroa dig för att det ska ta över akvariet.

    OM det tar över akvariet så kan du sälja överskottet och det är ganska kul att klippa, rensa och forma det som man vill.
    Okej, Ja, testa kan man alltid

    Jag får gå och säga åt dom på djuraffären nu till veckan att ta hem lite roliga saker

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Nej nålgräs är lite mer avancerat att få att växa än normala växter. Ofta behövs CO2 och rejält med ljus och PMDD ovanpå det, så du behöver inte oroa dig för att det ska ta över akvariet.

    OM det tar över akvariet så kan du sälja överskottet och det är ganska kul att klippa, rensa och forma det som man vill.

    Lämna en kommentar:


  • Zirconia
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Aha, okej, tufft..

    men jag vet inte om gräs egentligen är det jag vill ha.. vill ha lite mer kontroll över det hela och vill inte dölja hela botten direkt på det sättet...

    Jag vill nog ha mer olika växter och så mossa som växer på mina olika rötter..

    Jag får se.. men ja, lite gräs kanske, men hur hindrar man den att växa om man vill försöka stoppa den, och ha gräs på ett visst ställe? Då hamnar det överallt ändå?

    Svårkontrollerat det där kanske

    Lämna en kommentar:


  • Zirconia
    svarade
    Ursprungligen postat av batski
    Det kan vara en idé att fråga dem i fall de kommer att ta in flera olika sorter, så de vet att intresset finns.
    Ja, det ska jag göra

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Resultatet senare:

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Såhär kan det se ut när en expert planterat en massa nålgräs:


    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av Zirconia
    Här på djuraffären har dom íngen mossa nu, inte ens javamossa.. men det skulle väl komma hem nu när leverantörerna kommit igång igen efter semester osv.. men jag hoppas dom får andra sorter också..
    Det kan vara en idé att fråga dem i fall de kommer att ta in flera olika sorter, så de vet att intresset finns.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Nålgräs köper man en kruka och pillar isär individuella tuvor ungefär som en penna i omkrets och planterar med några cm mellanrum. Sedan klipper man ner gräset till ca 3-4 cm. Ser lite märkligt ut och känns helt fel, men allteftersom man klipper ner gräset så sprider det sig bättre.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...