Akvarier med mossa och gräs och sånt..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Machnus
    • July 2007
    • 153

    #31
    Ursprungligen postat av defdac
    Köper man den från en zooaffär som fått den emerst odlade HC:n från Tropica så brukar den gå ner sig rejält till en början, men är ljus, co2 och näring på plats så tar den sig igen.

    Jag har 2x24 HO T5 Aquarelle över 60-litraren med bra reflektorer och jag kan se markant skillnad i bladstorlek om jag t ex placerar den på en rot nära ljuset (tex insnärjd i mossa som växer på roten) så den verkar vara extrem ljusälskare.
    Ok! Tack för hjälpen

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #32
      Suck, på djuraffären idag sa dom att dels var Javamossan inte bra, den delade på sig och ville flyta omkring i hela akvarierna tillslut, man kunde inte sticka ner den i grus eller nåt annat.

      och andra mossor var såååå svårt att få tag på, så dom visste inget och sa att dom inte kan ta hem nåt. (dom hade svårt att få hem javamossan också)

      Mossbollarna sa dom att man kunde kapa och binda fast på rötter osv så det växer fast och ja, det vet jag ju..

      Det var enda jag kunde köra på sa dom.. dom kunde iaf inte erbjuda nåt annat, knappt mossmollarna heller.. (men dom skulle väl få hem såna framöver..)

      Suck, vad gör man då då för att få tag på mossa?
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Oj vad de snackar nonsens! Nä man ska inte heller sticka ner mossan i sanden, utan man ska binda fast den vid rötter och stenar. Och visst, låter man den bara flyta i vattnet och växa vilt så tar den över akvariet, men binder man fast den nånstans och håller efter den lite är det ingen fara. Jag har haft javamossa på en rot i mitt Asienkar i flera år och den flyter fortfarande inte omkring i hela akvariet

        Kolla med de stora affärerna som har hemsidor. Det kan hända att du får beställa från dem på nätet.

        Lycka till!
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Zirconia
          • May 2007
          • 701

          #34
          Ursprungligen postat av batski
          Oj vad de snackar nonsens! Nä man ska inte heller sticka ner mossan i sanden, utan man ska binda fast den vid rötter och stenar. Och visst, låter man den bara flyta i vattnet och växa vilt så tar den över akvariet, men binder man fast den nånstans och håller efter den lite är det ingen fara. Jag har haft javamossa på en rot i mitt Asienkar i flera år och den flyter fortfarande inte omkring i hela akvariet

          Kolla med de stora affärerna som har hemsidor. Det kan hända att du får beställa från dem på nätet.

          Lycka till!
          Jo, vår Arkenbutik är duktiga att snacka nonsens om det mesta faktiskt

          Nä, jag har också tyckt att jag läst att javamossan också går att binda fast. men ja, dom var inte direkt villiga att ta hem den heller tyvärr.. dom är inte så hjälpsamma på vår Arkenbutik tyvärr.. ska höra med dom i stan också, dom är noggrannare, hjälpsammare och vettigare på det mesta inom akvaristiken, så jag ska höra.. annars får jag kolla runt som du säger på hemsidor..
          / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

          Kommentar

          • DevilDoll
            • March 2007
            • 84

            #35
            Regga dig på plantswap.se, där kan du få tag på det mesta till en billig peng.

            Kommentar

            • BengtO
              • May 2005
              • 216

              #36
              En växt som jag använder istället för javamossa är levermossan Monosolenium. Den verkar inte speciellt ljuskrävande och växer också fast i underlaget. Den borde kunna vara ett alternativ till den typ av akvarier ni är ute efter.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Den brukade förr kallas Pellia. Jag lyckades ta ett makrofoto på de rhizoider som Pellian växer fast i underlaget med:
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Zirconia
                  • May 2007
                  • 701

                  #38
                  Ursprungligen postat av DevilDoll
                  Regga dig på plantswap.se, där kan du få tag på det mesta till en billig peng.
                  Ah, tack för tipset, har köpt en del växter nu "begagnat" men mer är aldrig fel..
                  Jag ska kolla där
                  / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                  Kommentar

                  • Machnus
                    • July 2007
                    • 153

                    #39
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Väldigt svår. Det tog några omgångar innan jag klarade den och det verkade vara främst ljusmängden som var svår att få tillräckligt stor.

                    Skulle kunna tänka mig att HC skulle kunna fungera i ett nanoakvarium med Easy Carbo och mycket ljus - annars kan man ju alltid odla den emerst i fönstret.
                    Är HC beroende av att planteras i sanden eller kan man lägga den på sten etc?

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #40
                      Den kommer inte ligga kvar av sig själv, isåfall måste du binda fast den på något sätt.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Machnus
                        • July 2007
                        • 153

                        #41
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Den kommer inte ligga kvar av sig själv, isåfall måste du binda fast den på något sätt.
                        Jo., de var ju tanken. Tänkte mest om den behövdes planteras i sanden eller inte

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #42
                          I Tropicas nya gödningslinje så nämns HC som en växt som inte använder rötterna för näringsupptag: http://www.tropica.dk/pdf/aquacare/f...ide_uk_web.pdf
                          (vilket skulle vara lite bevis på att dom inte behöver rota sig i ett substrat)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...