Alger och CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Alger och CO2

    Hej. Jag har algproblem i mitt 180liters trots att jag försöker följa alla regler. Mycket växter, PMDD, stora vattenbyten 1gg vecka, belsningstid 10 timmar, inte övermatning osv...
    1 siames, 4 Black Mollys och en Gröning som äter alger. Det största problemet är nog trådalgerna som aldrig vill ge med sig trots mina försök.
    Kan ett CO2 system vara bra att ha för att hjälpa växterna tillgodogöra sig näringen bättre? Jag bor i Uppsala och har Ph på 8 hårt vatten.
    Qui audet adipiscitur!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Stora vattenbyten utan CO2-anläggning är direkt dåligt.

    Antingen gör man få/inga vattenbyten och göder lite med PMDD när växterna ser bleka ut om nosen - eller så kör man CO2-anläggning och gör 50% vb en gång i veckan och göder med PMDD.

    (Anledningen till att vattenbyten är dåligt när man inte har CO2-anläggning är att du får CO2-svängningar som triggar vissa typer av alger och att växterna inte får den stabilitet som krävs för att anpassa sig till låga CO2-nivåer. När du sänker ytan så står växterna en kort stund i en oherrans massa CO2 (luften) och struntar därför i att anpassa sig till lägre CO2-nivåer och dör därför långsamt..)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Tack. Jag ska prova att ha små vattenbyten. Det är bara det att jag följt algbekämpningstipsen som finns på zoopet i algbekämningsschemat. Eftersom jag har många växter så behöver de ändå näring. Jag bör väl fortsätta att köra med PMDD i normaldos?
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • MagArne
        • December 2006
        • 424

        #4
        Du kan ju testa att göda med CO2 genom mäsk.
        Men ha koll på ditt pH då CO2 sänker pH om du tillför för mycket.


        Det finns massor av sätt att lösa koldioxiden i vattnet men sök lite på co2 reactor på google och youtube så hittar du säkert något kul.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag bör väl fortsätta att köra med PMDD i normaldos?
          Trådalger trivs ungefär vid samma förhållanden som växter, vilket jag förstår är en klen tröst. Skillnaden är att trådalger är markant bättre/snabbare på att anpassa sig till att använda bikarbonat istället för CO2 och dom blir inte CO2-förvirrade på samma sätt som växter.

          Jag tippar därför att om du börjar gå ner markant i vattenbyten (typ max var tredje vecka) och skapar stabiliteten som växterna behöver så kommer dom dels börja växa snabbare och du får betydligt lättare att trimma bort algangripna partier - och då går det mycket snabbt att få ett algfritt akvarium.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Tack. Jag gör så i fortsättningen så får vi se. Och så köper jag in lite fler algätare som kan förhindra spridning. Varför tjatas det så om att man bör göra 25% vattenbyte varje vecka när man läser om detta på olika hemsidor?
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Vattenbyten av olika storlekar görs för fiskarnas skull eftersom nitrathalterna hela tiden ökar i ett akvarium utan växter.
              Nitrat är dock växtmat så satsar man på att få fart på växterna så blir vattenbyten skadliga dels för att man sänker näringsnivåerna så att bara alger överlever.
              Vattenbyten är dock nödvändiga även i växtakvarier som körs enligt prencipen "så få vattenbyten som möjligt" eftersom även om vissa näringsämnen sugs upp av växterna så är det andra ämnen som inte tas upp, t ex natrium.

              Intressant är att algerna klarar lägre näringsnivåer än växter, så i "välskötta" vanliga sällskapsakvarier som får typ 25-30% vb i veckan har generellt för låga näringsnivåer för växterna - men inte för algerna.

              Problematiken försvåras även av att vattnet förr innehöll en hel del näringsämnen som tillfördes via vattenbytena så nuvarande rekommentationer tror jag funkade lite bättre förr. De äldre akvaristerna i föreningen behövde i princip bara tillsätta järn i väl inkörda akvarier - en rekommendation som tyvärr funkar ytterst dåligt idag då det ofta ger trådalgsodling.

              Det viktiga är att den äldre rekommendationen i sig är sund då det skapar stabila näringsnivåer som generellt gör att alger slutar förökar sig - dom diggar plötsliga dippar i syre, plötsliga CO2-variationer och plötsliga ammoniumvariationer. Dvs bök i botten utan vattenbyte, död fisk, övermatning osv.
              Blandar man dock in växter i ekvationen med dagens rena kranvatten så blir det "för" bra. Även om syrehalter, co2-halter, ammoniumnivåer hålls stabila så är dom alldeles för låga för att växterna ska kunna frodas.

              Så normala akvarister utan speciellt mycket växter (riftlake etc) gör klokt i att följa rekommendationerna, medans växter vrider det hela lite åt att man bör göra färre vattenbyten.

              Inget konstigt i sig, växterna gillar det fiskarna ger men den normalt rekommenderade vattenbytesmängden blir lite för tuff för växterna.

              PMDD hjälper naturligtvis eftersom det åter höjer näringsnivåerna efter vattenbytet - men kan ställa till problem med växternas förmåga att acklimatisera sig till låga CO2-nivåer.

              Därför har man kommit på att det finns ett par olika sätt som gynnar växter väldigt mycket men missgynnar alger: CO2-insprutning med 50% vattenbyte och stabil tillförsel av PMDD som håller alla nivåer på topp - eller att man drar ner kraftigt på vattenbyten och kompletterar försiktigt med PMDD.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Då försöker jag med ett litet vattenbyte i månaden. Normaldos PMDD och mycket växter och algätande fisk.
                Tack för hjälpen! Jag rapporterar hur det går i framtiden!
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                Arbetssätt...