Gasp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Sintei
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Efter att ha skruvat ner bubbeltakten en hel del själv (kör faktiskt 1 bubbla/sek) och gått ner i PMDD-doseringe samt ökat ljuset så känns allt stabilare
    Intressant. Jag själv köpte in en CO2 mätare (vätska som blir grön) och numer kör jag själv 1.5 bubbla/s jämfört med innan ca 4bubblor/s. Fast mindre växtmassa än så länge eftersom jag började om och slängde nästan allt.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Tanken slog mig med, men jag har upptäckt en intressant sak vad gäller CO2-tillförsel tack vare Edward på APC. Han har skapat en skötselregim som kallas "PPS", Prepetual Preservation System. Den går ut på att man slutar gör vattenbyten och att man tillsätter pyttelite PMDD varje dag - samtidigt som man har en högst modest CO2-tillförsel, generellt 1 bubbla sek i princip oavsett akvariestorlek och dygnet runt. Mycket med ljus ska det vara också.

    Det hela efterliknar naturen en del - oerhörd (tillförsel)stabilitet och garanterat att allt finns om än i små mängder varje dag.

    Efter att ha skruvat ner bubbeltakten en hel del själv (kör faktiskt 1 bubbla/sek) och gått ner i PMDD-doseringe samt ökat ljuset så känns allt stabilare - naturligtvis gör jag dock ett 50% vb som vanligt i veckan men jag väntar att dosera fulldospuls tills dagen efter och den är på 5 ppm nitrat och 0,5 ppm PO4 och 0,1 ppm Fe. Tack vare tester (som även används i PPS) så har jag lyckats skruva in en dosering som räcker hela veckan. I mitt fall handlar det om totalt 10 ppm NO3 och 1 ppm PO4 och 0,2 ppm Fe i veckan i ett ganska välupplyst akvarium.

    Detta är långt ifrån då jag maxade CO2-tillförsel så att fiskarna mådde dåligt och gödde 10-20 ppm nitrat flera gånger i veckan, men funkar betydligt bättre.

    Det är nästan som att om man håller växterna lite stramt så blir dom bättre på att hushålla med näringen och verkar bli lite vackrare. Trots fett med ljus so ökar CO2-behovet så bromsar man näringsupptaget lite med lite lägre CO2-halter. Det hela känns lite mer kontrollerat trots att ljusmängden är hög.

    Lämna en kommentar:


  • Sintei
    svarade
    Ursprungligen postat av BluesBoy
    Här är ett roligt storbygge till m.a.p. växter:


    Undrar vad slutnotan hamnade på?
    ni som har koll på CO2 förbrukning.. Han kör med 2kg tub samt extrem ytvattenrörelse. När tror ni han få byta tub

    Lämna en kommentar:


  • BluesBoy
    svarade
    Här är ett roligt storbygge till m.a.p. växter:


    Undrar vad slutnotan hamnade på?

    Lämna en kommentar:


  • petnym
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Undrar om han kompenserar för något
    *hahaha* ...den var låg. (men rolig...)

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Undrar om han kompenserar för något

    Lämna en kommentar:


  • Sintei
    svarade
    propangasbehållare till uppvärmningen

    Lämna en kommentar:


  • Tomiso
    svarade
    Vad är det för utrustning som är nedanför akvariet, är det CO2 måntro?

    Lämna en kommentar:


  • Makasu
    svarade
    hehe, "miffoakvariet".

    visst, storleken är ju inte allt, men tänk vad man hade kunnat hitta på med en sådan tank... undrar hur man uppnår ytrörelse, utombordare?

    Lämna en kommentar:


  • petnym
    svarade
    I Like it... Fett med ljus verkar det också vara... :-)

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Jag tycker ditt akvarium är mer breathtaking än det där miffoakvariet Makasu 8)

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Snacka om att få ha-begär! Dags att byta ut min lilla 960-liters yngelkar!

    Lämna en kommentar:


  • Makasu
    startade ett ämne Gasp

    Gasp

Arbetssätt...