Vad är det för fel på bladen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fishguy
    • February 2007
    • 12

    Vad är det för fel på bladen?

    Hej!

    Jag har ett nystartat litet kar sen 1,5 månader tillbaka. Det som jag har lagt märke till är att bladen på min Anubias blir som på bilden, www.fishguy.freewebsites.com/blad.jpg. Det är inget som går att gnugga bort. Mina små algätare och räkor klarar inte heller av att äta upp det. Jag har inte tillsatt något gödningsmedel. Vattnet är hårt "Skånevatten", men jag har precis satt till torvfiltrering. Det har jag gjort för att få ner hårdheten lite för Crystal Red räkornas skull. Det lilla karet har bra belysning, dubbla vita Evolux kompaktlysrör rör på vardera 11 Watt, www.aquatic-nature.be/2eng_aquariums.html.

    1) Vad är det för alger/problem jag har fått?
    2) Hur löser jag problemet? Kolsyra är inget jag vill kosta på mig, om det nu är det som skulle vara felet...
    3) Bör jag börja med någon typ av gödning?
    Senast redigerad av Fishguy; 29 July 2007, 15:12.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Hårda prickalger som är väldigt svåra att gnugga bort utan att skada bladen brukar tyda på för låg fosfathalt. Kan vara läge att införskaffa lite PMDD (som innehåller bla fosfat).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Fishguy
      • February 2007
      • 12

      #3
      PMDD är alltså en fackterm för flytande gödning till akvarium? Rätta mig om jag har fel... Jag är ju trots allt en nybörjare ännu... Vilket fabrikat av gödning ska jag köpa då? Är det någon här som har förslag på bra lättdoserat preparat? Jag vill helst inte ha någon sort som ska hällas i dagligen... Kanske billigast att beställa på nätet, eller?
      Senast redigerad av Fishguy; 29 July 2007, 20:04.

      Kommentar

      • abbimicke
        • May 2007
        • 599

        #4
        PMDD: En gång i veckan, du kan göra det efter vattenbyte och dosering beror på hur stort kar du har. 10ml per 100liter.

        www.pmdd.se - all information finns där
        http://kiwi.msun.se <- blogg

        Kommentar

        Arbetssätt...