Cryptocoryner - beslutsångest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • peterhaack
    svarade
    Batski har du kollat PM?

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Tack för länken

    Lämna en kommentar:


  • heeke
    svarade
    Ursprungligen postat av batski
    Men green och brown är de två ursprungliga va?
    Den förekommer i många former även i naturen (pga olika miljö)
    Här hittar du lite intresant info:

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Om du tittar på bilderna i mitt inlägg i tråden "Behöver växter cirkulation i vattnet?" Bilden på kortsidan så har du Cryptocoryne wendtii ''green'' mot bakrutan. Växer riktigt bra, trots bedrövligt dåligt med ljus.
    Tack för tipset! Ser fram emot att plantera mina wendtii

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av heeke
    C.wendtii finns också i en mängd odlingsformer där vissa är större än andra.
    Men green och brown är de två ursprungliga va?

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Cryptocoryne wendtii ''green''

    Om du tittar på bilderna i mitt inlägg i tråden "Behöver växter cirkulation i vattnet?" Bilden på kortsidan så har du Cryptocoryne wendtii ''green'' mot bakrutan. Växer riktigt bra, trots bedrövligt dåligt med ljus.

    Lämna en kommentar:


  • heeke
    svarade
    Cryptocoryne beckettii "petchii" är en variant av C.beckettii som inte blir särskilt stor.
    Den växer som du säger saktare än C.wendtii. Jag har inte märkt att varken C.wendtii ellee C.becketti "petchii" skulle vara svåra. Dom växer på i sitt lugna mak och ibland hittar man små nya plantor ganska långt i från moderplantan, men som sagt fort går det ju inte direkt.

    C.wendtii finns också i en mängd odlingsformer där vissa är större än andra.

    För övrigt gäller för de lästa Cryptocoryne arter att de kan variera rätt mycket i utseende beroende på miljö.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    startade ett ämne Cryptocoryner - beslutsångest

    Cryptocoryner - beslutsångest

    Nu är det snart dags att köpa växter till min nya betta-biotop. Men jag behöver nog lite hjälp med vilken crypto-art jag ska välja.

    Cryptocoryne beckettii är fina och lättskötta, men jag har läst att de kan bli 40 cm höga och det funkar kanske inte så bra i ett akvarium som bara är 45 cm högt och där jag även kommer att ha flytväxter. Fast hur vanligt är det att de blir så stora? Ni som har C. beckettii, hur stora är era?

    Jag har suttit och googlat på de olika cryptocorynerna och tycker att C. wendtii ser fina ut. Det verkar som om dessa skulle kunna vara ett bra alternativ. Enligt vad jag läst ska de växa lite snabbare än beckettii. De ska dock inte vara riktigt lika lätta, men ganska lätta ändå. Någon som har erfarenhet av C. wendtii?

    Sen vet jag att det finns både bruna och gröna varianter av C. wendtii, men med tanke på att jag kommer att ha torv ovanpå sanden antar jag att den gröna skulle passa bättre än den bruna (har aldrig sett dem irl). Vad tror ni?
Arbetssätt...