Frågor om Easycarbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Sintei
    svarade
    I rekomenderad dos är det inte skadligt så jag tycker absolut inte att du ska sluta med det om det fungerar. Och fördelen är ju att algerna hålls borta.
    Motsvarigheten är ju Seachem excell som är "vida känt" och de "största" använder det..

    ps: algätare får väl även annan mat? De klarar sig nog

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    will do.

    Lämna en kommentar:


  • Leonard
    svarade
    säg till om det skulle hända någonting!

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ja jag tror faktiskt jag ska göra så. Eller fortsätta köra varje dag med halvera dosen.

    Lämna en kommentar:


  • Leonard
    svarade
    om du vill vara säker så kan du ju göda på varannan dag bara och lite mindre dessutom

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Växterna är vallisneria tiger, sagittaria subulata, vattenspikblad, echinodorus osiris, cabomba, limnobium laevigatum och vesicularia christmas. De tre sistnämnda ska vara lite svåra.

    Men grejen är att jag hade haft problem med växterna i det akvariet ganska länge. Växterna (även de lättaste) bara tynade bort eller blev riktigt risiga.

    Men jag kanske kan minska på dosen iaf?

    Lämna en kommentar:


  • Leonard
    svarade
    jag tror det går bra att bara sluta direkt faktiskt. Bara du inte har några jättesvåra arter i karet, som t ex Rotala wallichii eller Myriophyllum tuberculatum
    Jag tror att du kan fortsätta med EasyCarbo ändå. Jag kör med det i mitt kar med Posthornsnäckor, bra filter (verkar det som ) och mossor.

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Giftigt? Nu blir jag orolig. Hur bra är det att hälla i gifter i akvariet även i små doser? Det måste ändå vara skadligt i längden? Jag är ju väldigt rädd om mina nyttobakterier och om mina posthornssnäckor. Även min vesicularia christmas är jag rädd om.

    Nu funderar jag på hur jag ska göra? Man kan väl inte sluta tvärt va? Och hur kommer växterna att reagera när de inte längre får Easycarbo? Kommer allting att bara rasa?

    Lämna en kommentar:


  • Leonard
    svarade
    Jo, det är inte alls lika mkt alger med EasyCarbo som med CO2! Jag tycker faktiskt att EasyCarbo funkar bättre!!! Har blivit min favourit, synd att det växer så sakta bara, och då blir det ju svårt att få röda färger på växterna.
    EasyCarbo innehåller Glutharaldehyd, 1-3% tror det var Iaf så är det ämnet giftigt för alger, en del växter (bikarbonat upptagande: Anubias, mossor, Javaormbunke, Cryptocoryne, m.m.) och vissa djur (räkor, filterbakterier, snäckor). Därför ska man inte överdosera EasyCarbo!!! Jag sabbade mitt filtersystem med detta. Det funkar också bra med räkor om man håller sig på rekommenderade nivåer. Alger verkar tydligen känsligare mot detta, så dom håller sig borta för det mesta!
    Däremot funkar det skitbra för mig med bikarbonatupptagande växter i karet med EasyCarbo. Vet egentligen inte varför det inte skulle funka bra, men jag läste nånstans att dom skulle vara känsliga mot detta

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ursprungligen postat av Sintei
    Leonard, har du märkt att alger håller sig borta alternativt försvinner med easycarbo?
    Ska de göra det? Hur ska algätarna klara sig då? Fast jag faktiskt lite prickalger och små tofsalger...

    Lämna en kommentar:


  • Sintei
    svarade
    Leonard, har du märkt att alger håller sig borta alternativt försvinner med easycarbo?

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Ah ok, nu känns det bättre

    Lämna en kommentar:


  • Leonard
    svarade
    nej, dom ska ju egentligen inte bubbla med easycarbo. Men jag tycker att dom ser friska ut iaf

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Intressant. Jag har inte sett mina växter bubbla..

    Lämna en kommentar:


  • Leonard
    svarade
    Jag har vart borta 1 vecka nu och det har klarat sig mkt bra! Har växt lika mkt som vanligt faktiskt.
    Jag ser att mina växter bubblar mer om man låter dom "vara ifred" en dag utan dosering av EasyCarbo, så jag gör lite stopp då och då.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...