Problem med mina växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • engan85
    • October 2006
    • 6

    Problem med mina växter

    Hejsan!!

    Jag har lite problem med mina växter dom börjar bli mörkar och det är inget man kan gnugga bort..



    Lite info om akvariet!

    260l
    2 lysrör philips aquarelle

    Nån som kan hjälpa mig??
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    placera dem mera skuggigt för de växer långsamt och vill inte ha så mycket ljus!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • engan85
      • October 2006
      • 6

      #3
      så du tror att jag har för stark belysning då eller?? om jag ställer dom mer i "skugga" kommer det svarta att försvinna då??

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        ja sitter de i skugga så kommer det försvinna
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Dessa alger angriper växterna när de är begränsade vad gäller ljus och/eller näring. Botemedlet är att se till att växterna har bästa möjliga förutsättningar att kunna växa optimalt och därmed "skaka av sig algerna" genom att göda rätt och belysa rätt. Att sätta dem i mörkerkammare kommer bara skicka dem i en tidigare död.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • mange993
            • April 2004
            • 372

            #6
            jag tror helt klart det är svarta prickalger dom sitter som satan

            Kommentar

            • mange993
              • April 2004
              • 372

              #7
              där var du före mej bluesboy
              köp gödning skulle satsa på pmdd

              Kommentar

              • engan85
                • October 2006
                • 6

                #8
                Tack för svaren..

                Jag göder just nu med PMDD har gjort det i ca 3 veckor nu.. Hur lång tid tror ni det tar tills det försvinner?? Kan man göra nåt annat??

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av engan85
                  Jag göder just nu med PMDD har gjort det i ca 3 veckor nu.. Hur lång tid tror ni det tar tills det försvinner?? Kan man göra nåt annat??
                  Det som finns där kommer inte att försvinna. Du blir av med det först när nya blad kommit och du kan plocka bort de gamla angripna bladen...
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av BluesBoy
                    Dessa alger angriper växterna när de är begränsade vad gäller ljus och/eller näring. Botemedlet är att se till att växterna har bästa möjliga förutsättningar att kunna växa optimalt och därmed "skaka av sig algerna" genom att göda rätt och belysa rätt. Att sätta dem i mörkerkammare kommer bara skicka dem i en tidigare död.
                    Huu.. jag snackar inte om totalmörker utan om skugga!jag vet av egen erfarenhet att de blir finast om de får vara i skuggan annars får de den fula algbeläggningen och den kan du inte göda bort för anubiasen kommer inte växa fortare för det då den har lågt näringsupptag! detta styrks bl.a av artbeskrivningen
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Huu.. jag snackar inte om totalmörker utan om skugga!jag vet av egen erfarenhet att de blir finast om de får vara i skuggan annars får de den fula algbeläggningen och den kan du inte göda bort för anubiasen kommer inte växa fortare för det då den har lågt näringsupptag! detta styrks bl.a av artbeskrivningen
                      Styrks kanske av texten, (som jag menar är olyckligt formulerad), men motbevisas av bilden på tex Anubias Coffeefolia som suttit direkt under en 250 W MH-lampa... (Jag vet detta eftersom växten på bilden är min egen)...
                      Senast redigerad av petnym; 29 July 2007, 16:16.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ursprungligen postat av petnym
                        Styrks kanske av texten, (som jag menar är olyckligt formulerad), men motbevisas av bilden på tex Anubias Coffeefolia som suttit direkt under en 250 W MH-lampa... (Jag vet detta eftersom växten på bilden är min egen)...
                        olyckligt formulerad är den inte för det hjälpte mig att få fina anubias utan alger har även haft dem i starkt ljus och de blev inte fina! coffeefolia klarar ett kraftigare ljus än övriga anubias ska tilläggas!



                        Senast redigerad av åheim; 29 July 2007, 18:11.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          olyckligt formulerad är den inte för det hjälpte mig att få fina anubias utan alger har även haft dem i starkt ljus och de blev inte fina! coffeefolia klarar ett kraftigare ljus än övriga anubias ska tilläggas!
                          Jo, förvisso, men jag har haft den vanliga barteri under samma MH-lampa utan problem också.
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          Arbetssätt...