Växter som växer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VeronikaP
    • July 2007
    • 9

    Växter som växer?

    Alldeles nybliven akvarieägare funderar jag nu på växterna.
    Akvariet har varit igång 10 dagar och vi har en hel del växter i och en liten mal. Imorgon ska köpa 10 neontetror.

    Jag lyckades plantera dem fel, tog aldrig bort det gula luddet och vissa växter har liksom flytit upp lite ur bottenstenarna. Vet inte om jag bör plantera om det hela nu innan jag skaffar fler fiskar?

    På dessa 10 dagar som akvariet har varit igång har växterna växt en hel del. En som var ganska stor från början (granen som vi kallar den...) har 3 grenar som redan når vattenytan! Det gör också en annan växt.
    Vissa växter har rötter som växer ut från stjälkarna...

    Vad ska vi göra? Är det som det ska? Ska man tukta växterna/klippa ner dem? Växterna i fönstret klarar jag av, men dessa? Inte kan jag missköta dem med vattenbrist heller... ha, ha!
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av VeronikaP
    Vad ska vi göra? Är det som det ska? Ska man tukta växterna/klippa ner dem? Växterna i fönstret klarar jag av, men dessa? Inte kan jag missköta dem med vattenbrist heller... ha, ha!
    Ja, det kan vara bra att klippa växterna regelbundet så man håller en snygg form på dem. En tjock växtmassa som ligger och flyter vid ytan är ju inte särskilt snuggt.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Det luddet som är på brukar jag ta bort. om det inte är massa små växter. då brukar jag klippa ner det bara.
      Finns en bra artikel här på zoopet men jag hittar den inte nu
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • VeronikaP
        • July 2007
        • 9

        #4
        Ursprungligen postat av petnym
        Ja, det kan vara bra att klippa växterna regelbundet så man håller en snygg form på dem. En tjock växtmassa som ligger och flyter vid ytan är ju inte särskilt snuggt.
        Hmm, det låter ju bra... kände också att det nog inte kommer att bli hur snyggt som helst med massa växter som växer hej vilt! Ska ta fram saxen och klippa lite... Tack för ditt svar!

        Kommentar

        • VeronikaP
          • July 2007
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av patriksg
          Det luddet som är på brukar jag ta bort. om det inte är massa små växter. då brukar jag klippa ner det bara.
          Finns en bra artikel här på zoopet men jag hittar den inte nu
          Ja, jag har förstått att man skulle ha tagit bort det där gula luddet... Vet inte om jag ska plantera om växterna eller inte...
          Åh, undrar hur jag kan söka efter artikeln? Har inte lärt mig detta forumet ännu...

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Det du klipper bort kan du ju alltid plantera bredvid den ursprungliga växten...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • patriksg
              • May 2007
              • 1705

              #7


              Längst upp på sidan finns en meny, jag brukar gå in under artiklar / Alla artiklar.

              Lycka till och välkommen om du nu är ny här =)
              Mvh Patrik

              Kommentar

              • VeronikaP
                • July 2007
                • 9

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Det du klipper bort kan du ju alltid plantera bredvid den ursprungliga växten...
                De är som vanliga växter mao...

                Kommentar

                • VeronikaP
                  • July 2007
                  • 9

                  #9
                  Ursprungligen postat av patriksg
                  http://www.zoopet.com/index.php?opti...444&Itemid=206

                  Längst upp på sidan finns en meny, jag brukar gå in under artiklar / Alla artiklar.

                  Lycka till och välkommen om du nu är ny här =)
                  Tack, jag ska kika där...

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Kom ihåg lite växtnäring i samband med vattenbytena. Men inte för mycket järn- då får man ofta för mycket alger.
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    • VeronikaP
                      • July 2007
                      • 9

                      #11
                      Ursprungligen postat av MattiasL
                      Kom ihåg lite växtnäring i samband med vattenbytena. Men inte för mycket järn- då får man ofta för mycket alger.
                      Är det sant? Mår fiskarna bra av sådant, eller är det någon särskild akvarie-växtnäring?

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av VeronikaP
                        Är det sant? Mår fiskarna bra av sådant, eller är det någon särskild akvarie-växtnäring?
                        Särskild akvarie-växtnäring behövs då vanlig krukväxt-gödning innehåller på tok för mycket fosfat (P).
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        Arbetssätt...