Alglager över hela akvariumet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Alglager över hela akvariumet.

    So. Jag besökte inte mina fiskar igår, och då passade tydligen algerna på att ta sig in. Jag har ett nysatartat kar (19 liter), på fredag tror jag att det är en vecka sedan jag fick igång det. Jag har än så länge bara växter i karet, och dum som jag var tänkte jag att "ett nystartat kar kan inte vara så roligt för växter heller, bäst att ha i lite pmdd". Nu förstår jag var felet låg i den där tanken. Jag har nu riktigt långa, håriga alger i hela akvariumet. Man kan knappt se in i det för att de har växt igen rutorna. Jag kan inte använda den där magnetgrejen, för karet är av plast och blir repigt bara en fluga går på det. Jag får ju försöka att plocka bort så mycket jag kan, men vad jag ska göra sen är frågan. Kan jag flytta över mina snäckor dit så att de hjälper till att äta upp algerna? Jag har ganska många snäckor, men jag vill inte riskera att de dör, med tanke på att karet är nystartat. Är de lika känsliga som fiskar? Snäckorna jag har är hornsnäcka, sebrasnäcka, posthorn och äppelsnäcka.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    så vitt jag vet så klarar snäckorna det mesta. det ska inte vara något problem att göda med pmdd redan från början, har jag fått höra.. jag menar, visst kan det komma alger men det lät som om det kommit mycket alger jättefort? kanske har du för mycket belysning? 10 timmar är väl lagom...

    har du en bra pump med stort filter? har du inte ett annat akvarium (tycker mig minnas det), och tog du då inte filterskit från detta akvarium och lät det sugas in i den nya pumpen? det är det bästa sättet att slippa obalans i början.

    men en algätande fisk kan du väl släppa i, tex ett litet ancistrus-yngel i storleken 2-3 cm... vad ska du ha i akvariet sedan..?
    / Ebba

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ancistrus äter inte dessa alger, men det du kan göra är att stoppa i ett par sebrasniglar som kommer att bli tjocka och feta av all mat.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        Ursprungligen postat av toccata
        så vitt jag vet så klarar snäckorna det mesta. det ska inte vara något problem att göda med pmdd redan från början, har jag fått höra.. jag menar, visst kan det komma alger men det lät som om det kommit mycket alger jättefort? kanske har du för mycket belysning? 10 timmar är väl lagom...

        har du en bra pump med stort filter? har du inte ett annat akvarium (tycker mig minnas det), och tog du då inte filterskit från detta akvarium och lät det sugas in i den nya pumpen? det är det bästa sättet att slippa obalans i början.

        men en algätande fisk kan du väl släppa i, tex ett litet ancistrus-yngel i storleken 2-3 cm... vad ska du ha i akvariet sedan..?
        För mycket belysning vet jag faktiskt inte om jag har. Jag har ju akvarierna hos min mamma, och det är hon som tänder och släcker. Dock borde ju detta ha hänt i de andra akvarierna också då. Fast de har ju i och för sig invånare..

        Jag har en skitpump, enligt mig. Vet inte vad det är för någon, men den är ganska preliminär. Ska ha räkor sedan, så då får det bli en sån där pump som drivs av en luftpump. Okej, det lät konstigt. Jag har inte brytt mig om det där med filter så mycket, eftersom jag inte hade tänkt flytta över räkorna på ett bra tag.
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Ancistrus äter inte dessa alger, men det du kan göra är att stoppa i ett par sebrasniglar som kommer att bli tjocka och feta av all mat.
          Vilken lustig situation, du ger snäckråd till snäckexperten.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          Arbetssätt...