Cryptocoryne blassi med blomstängel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Cryptocoryne blassi med blomstängel

    Jag har fått blomstänglar på två C.blassi. Akvariet är 40 cm högt och just nu är stänglarna ca 20 cm. Blassin är ju en rätt stor crypto, kommer blomstänglarna att nå ytan eller kan jag flytta en planta på något sätt så att själva blomknoppen kommer upp? Hur skulle jag kunna göra i så fall? Dom gillar inte precis att bli flyttade, så det kanske är en väldigt dum idé?
    Det syns ingen tendens till att något ska slå ut än, det ser ut som någonslags hölster liksom så kanske dom växer upp ur vattnet ändå utan att jag gör något
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Jag svarar mig själv Ska prova att sänka vattennivån om det ser ut som om stänglarna inte räcker upp till ytan.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Sonja jag har svarat via mail till dig men lägger ut samma info här hehe

      Blassi är en vacker Cryto som inte är lätt att hitta i butik Tropica saluför den inte... Blassi med Cryptocoryne cordata var. blassi Kommer från Thailand, Malaysia, ph 6.5-7.5, temp från 24-26, Mjukt som hårt vatten inte direkt i fullt ljus medium ljus alltså , mer en bakgrunds växt än förgrund alltså mittemellan, den är inte krävande utan får man bara igång den så står den sig. den blir upp mot 20cm +.
      Senast redigerad av peterhaack; 19 July 2007, 06:50.
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Tack Peter, läste mailet nyss
        Jo jag har fått tag på mina blassi på auktion, fick tag i en cordata också. Jag tror att namnen är rätt, cordatan var betydligt större än blassin men annars rätt lik. Det tar tid innan dom kommer igång, men nu tror jag dom kommer att överleva i alla fall
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Cryptocoryne cordata var. blassii
          Cryptocoryne cordata "Rosa Nervis
          Cryptocoryne cordata var. siamensis

          Dessa tre är ganska lika Rosa Nervis verkar dock kunna bli högre än just Blassii och Siamensis är kortare än de andra.
          Rosa nervis är dessutom en cultiverad art medans de andra har sitt urspring i Thailand. och Rosa Nervis som det låter på namnet så har de rosa aktiga nerver..
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Tack Peter, ska spana lite
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Leonard
              • January 2006
              • 2352

              #7
              finns rosanervis i Sverige? Jag har sett den på lite bilder och den verkar ju skit häftig!
              18år. . . . . .<¨,)))--{
              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...