Unik Windeløv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #16
    Något som förvånar mig är hur lite växter man får i många auktioner... Ofta så lite som några enstaka stänglar. Fem fjuttiga 10cm-stänglar för låt säga 30:- plus 20:- i frakt blir ju 10:- per stängel! Ofta av riktigt snabbväxande arter. Hiskligt dyrt, om du frågar mig... Om de sålde lite fler i taget så hade det ju kunnat vara en bra affär för både säljare och köpare...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Sedan den här tråden har jag allvarliga funderingar på att skaffa en extra burk bara för att dra upp stora ormbunkar (windelöv, bolbitis etc) till försäljning.

      Personligen skulle jag dock bjuda mest på unika växter som inte finns i handeln, typ olika Toninas, Eriocaulon, Polygonum, Poaceae osv. och då skulle enstaka stängslar vara helt okej om man fick garanti på att få ett nytt exemplar om den inte klarar frakten första gången.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Guest

        #18
        raderat
        Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 02:07.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Risken är dock stor att priserna markant skulle rasa om utbudet blev större.
          Helt klart, marknad styr såklart. Men i det här fallet skulle man ju vara marknaden =)
          Det kommer även alltid vara fler akvarister som ska fylla sina stora nyfyllda kubikakvarier än det är växtakvarister som kan förse dom med miffo-plantor 8)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Jag tycker även det är viktigt att separera marknaderna - jag skulle aldrig sälja till generalla zoopettare och insatta växtakvarister som är för prismedvetna (se bara på den här tråden . Däremot går det nog att göra roligare affärer med "occasional surfers" från tradera och blocket.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Guest

              #21
              raderat
              Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 02:06.

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #22
                ...men lite förstår man ju säljarna också. Det är en hel del bök med att fotografera, annonsera, paketera och posta växter, så lite vill man ju ha för det besväret. Som köpare är det lätt att glömma bort det. Men att sälja stänglarna fem och fem...

                Som säljare ger man ju ett betydligt bättre pris till den som kommer och hämtar växterna, (och pratar akvarier en stund)...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                Arbetssätt...