Alg problem!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ewe:D
    • January 2007
    • 21

    Alg problem!!!

    Jag har haft grå/gröna alger i mitt akvarium i ca 1 mån. Jag gjorde ett 50% delvatenbyte och gorde rent hela pumpen och skrubbade bort alla alger. Nu har 2 fiskar dött, en dvärggurami och en siames, Nu ä det mer alger än någonsin och jag fattar inte hur det kan bli så himla mycket och min fråga ä om algerna kan påverka mina fiskar???


    jag måste erkänna att jag tycker att det är skumt att mina fiskar bara går och dör helt utan anledning!!

    Men jag är bortrest väldigt mycket på sommaren och jag undrar vilken mat man ska ge fiskarna???, jag brukar komma hem vrie vecka och vattna blommorna

    ha ett bra sommarlov!! ( om ni har något annars njut av det lilla fina väder som stikerfram mellan målnen emellanåt)!!!

    // Evelina
    Jag ritade ett hjärta i snaden och tänkte på dig
    Jag ritade två hjärtan i sanden och tänkte på oss
    Jag ritade ett brustet hjärta i sanden och tänkte på verkligheten.

    Allt kan aldrig bli perfekt
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Ursprungligen postat av Ewe:D
    Jag har haft grå/gröna alger i mitt akvarium i ca 1 mån. Jag gjorde ett 50% delvatenbyte och gorde rent hela pumpen och skrubbade bort alla alger. Nu har 2 fiskar dött, en dvärggurami och en siames, Nu ä det mer alger än någonsin och jag fattar inte hur det kan bli så himla mycket och min fråga ä om algerna kan påverka mina fiskar???
    Risken är när man rengör för mycket och tar bort nyttobakterier som hjälper till att bryta ner nitrit till nitrat osv så blir det snabbt gifter i ett akvarium (lite som att starta ett nytt akvarium och slänga fisk i med engång)

    Algerna påverkar alltså inte dina fiskar det är snarare ostabila näringvärden alger kan leva på mindre näring än vad växter kan så de tar snabb över vid sånna tillfällen..
    Och ett av ostabila värden för dig är sporadisk matning emellanåt.

    Ursprungligen postat av Ewe:D
    jag måste erkänna att jag tycker att det är skumt att mina fiskar bara går och dör helt utan anledning!!
    se ovan

    Ursprungligen postat av Ewe:D
    Men jag är bortrest väldigt mycket på sommaren och jag undrar vilken mat man ska ge fiskarna???, jag brukar komma hem vrie vecka och vattna blommorna

    // Evelina
    Ge dom mat då du e hemma lagom med mat de klarar att vara utan mat i ngn vecka så de lär nog inte dö för den skull.
    Senast redigerad av peterhaack; 14 July 2007, 20:37.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Ewe:D
      • January 2007
      • 21

      #3
      Tack
      För att du svarade på så kort tid!!!

      Jag brukar oftast städa akvariet med 1,5 veckas mellanrum, det kan bli enn eller två också beroene på när jag ska bort

      Det ligger nåt i vad du säger jag ska förlja dina råd

      Men klarar sig fiskarna utan mat i ca 2 veckor, de får en måltid varige lördag i så fall???

      Tack så jätte mycket!!!
      Jag ritade ett hjärta i snaden och tänkte på dig
      Jag ritade två hjärtan i sanden och tänkte på oss
      Jag ritade ett brustet hjärta i sanden och tänkte på verkligheten.

      Allt kan aldrig bli perfekt

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Jag vill ju inte säga dina inte dör av att inte få mat men mina fsiakr på jobbet Drottning Rasbora fick ingen mat på tre och en halv vecka och alla levde till och med de hade fått yngel.

        idag har jag microrasbora i karet och jag får se hur de klarat sig när jag kommer tillbaka på tre veckor..

        1 vecka är iaf inga problem när du är hemma så ge dem lite mat direkt när du kommer hem och stracx innan du går och om du drar ner kljustiden så använder de mindre energi dvs mindre mat går åt =O)

        Är du osäker kan du ju köpa så kallat semsterfoder men jag rekomenderar inte direkt, Fiskar äter oftare ihjäl sig än svälter ihjäl..

        Lycka till och om man byter vatten typ söndagen kan man rengöra filtret på typ onsdagen men filtrer det klämmer man mest ut det bruna joxet och man använder inte för varmt vatten eller för kalltlagom eller som karet håller i temp på så sätt behåller du massa goda bakterier och dina närings nivåer far inte upp och ner då vissa näringar sitter i filteret i form av fisk avföring och gammal mat..
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        Arbetssätt...