Anubis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Verbal-slaughter
    • June 2007
    • 272

    Anubis

    Ska man ta bort "korgen" som anubisen finns i?? Och undrar hur man ska plantera den, vet att man inte ska gräva ner den i gruset men hur ska man göra när man t.ex binder fast den på en sten? ska man gräva ner stenen elr??
  • Lysmask
    • March 2007
    • 251

    #2
    Korgen ska du ta bort och "ullen också om de e sån... Sätt den på en rot eller sten och bind fast den... Med tex fiskelina... Behöver inte geäva ner stenen...
    205 l, 31 l
    Mvh Lisa

    Kommentar

    • Verbal-slaughter
      • June 2007
      • 272

      #3
      ska man göra så med alla växter man köper och som har korv osv?

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        korv?

        ja, alla växter skall tas ut ur korgen och "ullen" ska tas bort. då får rötterna lättare att gräva ner sig i sanden och växten trivs lättare.

        men en del växter har väldigt små och tunna rötter som kan gå sönder om man inte är försiktig. jag brukar pilla bort ullen under rinnande vatten, då lossnar den ganska lätt.

        jag planterar mina anubias UTAN att sätta fast den på stenar och rötter... det funkar jättebra! det gäller bara att själva rotstocken är ovanför sanden (ca 1-3 cm ovanför sanden), så får man pilla ner själva rötterna lite försiktigt i sanden. jag har anubias både i stor engelsk sjösten, samt i finkornig sand, gör på samma sätt i båda och växten trivs bra.
        / Ebba

        Kommentar

        • Verbal-slaughter
          • June 2007
          • 272

          #5
          Ursprungligen postat av toccata
          korv?

          ja, alla växter skall tas ut ur korgen och "ullen" ska tas bort. då får rötterna lättare att gräva ner sig i sanden och växten trivs lättare.

          men en del växter har väldigt små och tunna rötter som kan gå sönder om man inte är försiktig. jag brukar pilla bort ullen under rinnande vatten, då lossnar den ganska lätt.

          jag planterar mina anubias utan stenar och rötter, det funkar jättebra! det gäller bara att själva rotstocken är ovanför sanden (ca 1 cm ovanför), så får man pilla ner själva rötterna lite försiktigt i sanden. jag har anubias både i stor engelsk sjösten, samt i finkornig sand, gör på samma sätt i båda och växten trivs bra.
          Ok, då ska jag ta bort korvarna tack för svar!

          Kommentar

          Arbetssätt...