brandsläckare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_magi
    • June 2005
    • 159

    brandsläckare.

    Hej. Jag undrar bara om man t.ex. har en vanligt co2 brandsläckare som är fylld och alla vanliga tillbehör sitter kvar, kan man gå byta ut de mot en regulator som man själv vill ha? Finns det någon sådan ventil som man stänger av eller går all den co2 som e i tuben förlorad?

    Mvh Lucas
  • Lucas_magi
    • June 2005
    • 159

    #2
    bump

    Kommentar

    • 3 guppy
      • February 2007
      • 2068

      #3
      Ursprungligen postat av Lucas_magi
      bump
      NEJ det skulle jag aldrig våga

      Med tanke bump så tycker jag det är trams.

      Kommentar

      • Lucas_magi
        • June 2005
        • 159

        #4
        Ursprungligen postat av 3 guppy
        NEJ det skulle jag aldrig våga

        Med tanke bump så tycker jag det är trams.

        varför är de trams? Är det typ någon förkortad mening som jag inte har förstått? Jag har bara sett att andra har skrivit så när dom inte har fått svar, kunde ju lika gärna stått vad som hälst.

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Med att bumpa en tråd menar man att man försöker göra den aktiv igen. Inget fel i det.

          Att du inte fått svar Lucas magi beror nog på att frågan är besvarad många gånger om med ett ja. För att hitta exakt hur - försök söka på det i forumet.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • 3 guppy
            • February 2007
            • 2068

            #6
            Ursprungligen postat av Lucas_magi
            varför är de trams? Är det typ någon förkortad mening som jag inte har förstått? Jag har bara sett att andra har skrivit så när dom inte har fått svar, kunde ju lika gärna stått vad som hälst.
            Ok det är svårt att fatta.
            Synd att vi har dåliga förebilder här

            Du kan skriva typ

            *Ingen som vet* eller nåt sånt, då förstår man.

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Att skriva "bump" är vedertaget i forumsammanhang och nu vet även du vad det betyder 3 guppy. Se där - ännu en dag har gått och du har lärt dig något nytt!

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Ursprungligen postat av Lucas_magi
                Hej. Jag undrar bara om man t.ex. har en vanligt co2 brandsläckare som är fylld och alla vanliga tillbehör sitter kvar, kan man gå byta ut de mot en regulator som man själv vill ha? Finns det någon sådan ventil som man stänger av eller går all den co2 som e i tuben förlorad?

                Mvh Lucas
                För att byta ut den befintliga regulatorn(handtag rättare sagt) måste man släppa ut all gas först "huvudregulatorn(handtaget) sitter direkt på flaskan och därför för att byta den får man tömma flaskan.

                Har du en flaska själv och kan hitta ngn som kan byta regulatorn till dig kostar det kanske ngra hundralappar att få gjort samt ngra hundralappar för att fylla den igen..
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • Lucas_magi
                  • June 2005
                  • 159

                  #9
                  Ursprungligen postat av peterhaack
                  För att byta ut den befintliga regulatorn(handtag rättare sagt) måste man släppa ut all gas först "huvudregulatorn(handtaget) sitter direkt på flaskan och därför för att byta den får man tömma flaskan.

                  Har du en flaska själv och kan hitta ngn som kan byta regulatorn till dig kostar det kanske ngra hundralappar att få gjort samt ngra hundralappar för att fylla den igen..

                  Tack för ett bra svar.

                  Kommentar

                  • mange993
                    • April 2004
                    • 372

                    #10
                    det du måste göra är att ta bort nåt som heter stigarör. jag har kvar det vanliga tryckhandtaget sen ska du sätta på en regulator och efter det en nålventil till fininstälning av bubblorna
                    MVH
                    Mange
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av mange993; 11 July 2007, 21:31.

                    Kommentar

                    • Lucas_magi
                      • June 2005
                      • 159

                      #11
                      Ursprungligen postat av mange993
                      det du måste göra är att ta bort nåt som heter stigarör. jag har kvar det vanliga tryckhandtaget sen ska du sätta på en regulator och efter det en nålventil till fininstälning av bubblorna
                      MVH
                      Mange

                      Så det går alltså att sätta på en regulator på en vanlig co2 utan att behöva tömma den?

                      Har du någon bild på hur du har gjort? =)

                      Kommentar

                      • MagArne
                        • December 2006
                        • 424

                        #12
                        Du kan även vända brandsläckaren upp och ner om du inte vill öppna den och ta ur stigarröret. Stigarröret fungerar så att den tar gasen från botten av flaskan där gasen är i flytande form och iskall. Vänder du flaskan så kommer gasfickan att vara ovanför stigarröret.
                        Men som nämts tidigare så är det smart att ta bort handtaget och stigarröret och byta till en kran där du ansluter regulatorn.

                        Annars så brukar det gå att köpa färdiga 6kg kolsyretuber utan stigarrör och kran för ca 700kr fylld och klar. Hör med en firma som säljer och servar brandskyddsutrustning. Tror dessa CO2-tuber används till en del svetsutrustning. Det brukar sen kosta ca 200kr att fylla på tuben. Kan vara smart att höra om de fyller tuben på plats medan du väntar eller om de måste skicka iväg den.

                        Har du ett litet akvarium kan den gamla generationens sodastreamflaskor vara ett alternativ. Sera har en regulator som passar dessa flaskor. Flaskorna finns att köpa hos en del stormarknader och i butiker som säljer prylar för ölbryggning m.m. Kostar ca 250kr/st som man sen byter in mot en fylld flaska för 40kr. De rymmer dock bara 300g gas men går ju snabbt att springa och panta in sin toma flaska i en helgöppen butik.

                        Klurar lite själv på Sera med sodastreamflaskor då jag inte har hittat någon brandskyddsdepå i Norrköping där jag bor.

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lucas_magi
                          Så det går alltså att sätta på en regulator på en vanlig co2 utan att behöva tömma den?

                          Har du någon bild på hur du har gjort? =)
                          Nej det går INTE attbyta regulator utan att tömma den vad han menar är att inne i en flaska finns ett rör detta röret går från toppen och nästan hela vägen ner till botten av flaskan, detta rör är till för att suga upp den flytande kolsyran så du får ut kolsyresnö för att släcka elden..
                          Tar man bort detta rör så så när flaskan står upp så tar den kolsyre gasen alltså det vi vill åt.

                          ************************************************** ****

                          EJ AT REkKOMENDERA ALLS NEDAN ÄR FÖRENAt MED LIVSFARA
                          Om du har en full flaska nu det du kan göra är att du på befintlig slang monterar en mindre slang och att du sedan vänder flaskan uppochner och gör så att du trycker ner handtaget lite så du får en svag strömande kolsyre uttag som du sedan kopplar till dit kar via en diffusor el liknade..
                          Dock kan du inte ställa trycket nogrant alls och risken är att ngt går sönder och gas läcker ut eller du får en slangsprängning.

                          OBSERVERA att detta är inte ATT rekomendera CO2 + Gas + tryck skall man aldrig leka med det är förenat med DÖDEN..Kanske groft sagt, men alla ni som vill ha co2 i era tankar SNÄLLA sluta finna genvägar det är bättre med riktiga grejer än med hokuspokustjofräspåhitt de extra hundralapparn är VÄL använda pengar för att slippa olyckor och annat hemskt...

                          Kjell Är det inte dags för lite klistrade ämnen här inne och kom inte med en massa snack om att det finns i artikel tjofräsen för det är inte alla som läser om dessa...
                          ************************************************** *****
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • Lucas_magi
                            • June 2005
                            • 159

                            #14
                            Så då gör jag bäst i att tar min regulator och skruvar på den på en co2 tub då. Det är inte så svårt eller?

                            Lite logiskt tänkande räcker?

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lucas_magi
                              Så då gör jag bäst i att tar min regulator och skruvar på den på en co2 tub då. Det är inte så svårt eller?

                              Lite logiskt tänkande räcker?
                              Till att börja med du snackade i början om att du hade en brandsläckare i orginal utförande dvs då med handtag som man trycker ner och men en slang och snökon eller???

                              Du säger nu du har en regulator hmm vad för typ av regulator lite bilder hade varit bra?

                              Om det är regulartor för att öppna och stänga utan klocka eller bara en kran och ett utlopp då skulle jag inte byta den själv!

                              Men om det är en regulator med en eller två klockor på då kan du byta den själv MEN inte om din flaska har ett vanligt handtag.. jag har lagt lite info är på PS http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=1651
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...