Växter i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lmo
    • June 2007
    • 189

    Växter i akvarium?

    En nybörjarfråga kanske

    Rent tekniskt så syresätter väl vattenväxterna akvarievattnet på liknande sätt som växterna syresätter luften på land.

    Vissa akvarium särskilt vissa ciklid akvarium har inga växter alls vad beror det på? Behöver fiskarna inte syret från växterna eller ger man extra syre på annat sätt tex högre cirkulation från pumpen.

    Funderar pga att jag vill starta ett malawiakvarium och där har jag sett väldigt många akvarium utan växter.

    En malawifråga i ämnet: Varför är det många som inte har växter i sitt malawiakvarium det måste väl finnas växter i malawisjön eller?

    /lmo
    mvh
    LMO
    Min Zoon
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Största orsaken till att man inte har så mycket växter i malawiburkar är väl dels för att fiskarna knaprar på dom och desl för att dom gräver en del och då även gräver upp växterna.
    Jag har en burk med rödzebror på jobbet och däri har jag Vallisnera och en javaormbunke.
    Så visst går det att ha växter, men det beror nog en del på vilka ciklider du hade tänkt dig.
    Välmående växter syresätter vattnet till viss del, men den största syresättningen får du genom ytrörelserna, mycket ytrörelser = mycket syre i vattnet.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • morrhoppa
      • October 2006
      • 755

      #3


      Det står i den artikeln att de flesta malawicikliderna finns vid klippiga kuster, så det är nog därför man ofta inte har växter i malawiakvarium.
      Man blir inte vuxen bara äldre!

      Kommentar

      Arbetssätt...