Jobbig alg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    Jobbig alg

    Har haft problem med en mörkgrön alg som sprider sig på rutan, gruset och på inredningen. Den lägger sig som ett täcke och trots en stor-rengöring av karet tog det inte många dagar innan de kom tillbaka. Finns det något medel mot det eller någon fisk som äter av det? Har testat att ha akvariet släckt i några dagar och matat mindre men de fortsätter sprida sig.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det låter som cyanobakterier. Gör en sökning på det här på zoopet så hittar du mycket info.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Zwitta
      • October 2006
      • 406

      #3
      Ingen risk att fiskarna tar skada om jag fortsätter att ha akvariet mörkt?

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #4
        Undergödning

        Eftersom jag nyss tagit mig ur detta problem kan jag ge dig mitt "recept", Är du inte säker på att du har cyano kan du lukta på dem. De luktar jävligt illa.

        Cyanobaterier kan ta upp Kväve ur atmosfären vilket inte växterna klarar av, Därför kunde kvävebrist vara en trolig orsak (eller om man vill... överskott av Fosfor). Jag valde PMDD men skippade KH2PO4. Skickade i normaldosering av KNO3 samt halva mängden NutriSI (var lite osäker på denna). Jag beställde från denna man (http://www.pmdd.se/). Bubblade ner lite CO2 också för att få fart på växterna igen. Växterna kunde under sina nya bättre förhållanden konkurerade ut mina cyano. Krävde lite tålamod men problemet är nu ett minne blott.
        Lycka till!
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          #5
          om man har algen i ett malawi kar då? Där man bara har en anubias och ingen gödning alls? Hur blir jag då av med det?
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            #6
            hittade en bra tråd, och ska testa tetras general tonic, nvm förra inlägget:P
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              Jag letade upp en del länkar som kan vara till hjälp om man har cyano



              http://zoonen.com/perzoonen/forum/vi...6114&fkeyword= Läs speciellt tropfrog´s inlägg
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • Malinitzi
                • December 2006
                • 2088

                #8
                Svartalg?

                Ursprungligen postat av Zwitta
                Har haft problem med en mörkgrön alg som sprider sig på rutan, gruset och på inredningen. Den lägger sig som ett täcke och trots en stor-rengöring av karet tog det inte många dagar innan de kom tillbaka. Finns det något medel mot det eller någon fisk som äter av det? Har testat att ha akvariet släckt i några dagar och matat mindre men de fortsätter sprida sig.
                Har plötsligt fått en algväxt på mina växter, men inte mörkgrön utan svart. Har tagit upp alla växter /skulle ändå göra förändringar av både fisk och inredning/ och funderar på om de måste kastas eller om man kan behandla dem. Vissa blad är helsvarta men plantorna lever ändå. Någon som vet om de går att återställa och vad är detta för svart alg? Hittar den inte på söket!Är det också cyano? Har haft litet mycket fisk en period och utfodrat yngel....
                Senast redigerad av Malinitzi; 14 July 2007, 16:51.

                Kommentar

                Arbetssätt...