Ska jag rensa bland växterna eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katina
    • January 2006
    • 163

    Ska jag rensa bland växterna eller inte?

    Har åkt på massa skäggalger (eller vad det är????, svarta strån på nästan alla växter, i kanterna mest, ca 5 - 10 mm långa, akvariet är startat för ca 2 månader sen) Vad ska jag göra? Har läst allt jag kan hitta här men frågar ändå. Ska jag plocka bort svårt angripna blad på växterna eller försöka härda ut? Hämmar jag växternas tillväxt om jag klipper bort angripna blad, så problemet bara ökar eller.... Akvariet är på 180 liter med 3 mosaikguramis, 6 otocinclus (som gör så gott de kan) och 10 columbiatetror (med 3 yngel!) Mitt andra kar på att på 54 liter och där finns inte en alg (nästan inte i alla fall). Göder med TMG varje vecka enligt föreskrift. Byter ca 40 liter vatten per vecka. All hjälp – tips tas emot med tacksamhet, det ser så trist ut med algerna även om fiskarna inte verkar bry sig.
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    vad é det för växter?
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      växterna mår bra av att ansas och främjar tillväxten. troligen är det skäggalger du har och då är det bra att ta bort de värst angripna bladen och se till att inte solen lyser på karet!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        växterna mår bra av att ansas och främjar tillväxten. troligen är det skäggalger du har och då är det bra att ta bort de värst angripna bladen och se till att inte solen lyser på karet!
        tar du en Anubias så spelar det ingen roll om du rycker av bladen den växer inte fortare för det,, samma gäller vallisneria... så min fråga är av vikt innan man kan svara på hennes....
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Katina
          • January 2006
          • 163

          #5
          Ursprungligen postat av MagicFingers
          vad é det för växter?
          Echinodorus bleheri, Echinodorus cordifolius, Cryptocoryne diversen, Sagittaria teres, Ceratopteris thalictroides, Alternanthera cardinalis, vallisneria mfl jag inte vet namnet på... Värst angripna av alger är svärdsplantorna. Inget direkt solljus på akvariet. Två lysrör på 30W, ett aquastar och ett "daylight" (Juwels). Reflektor på det ena lysröret, (ska sätta dit en på det andra också men de hade slut på affären). Tänt ca 12 timmar per dygn.
          Senast redigerad av Katina; 30 June 2007, 12:34.

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            Ursprungligen postat av Katina
            Echinodorus bleheri, Echinodorus cordifolius, Cryptocoryne diversen, Sagittaria teres, Ceratopteris thalictroides, Alternanthera cardinalis, vallisneria mfl jag inte vet namnet på... Värst angripna av alger är svärdsplantorna. Inget direkt solljus på akvariet. Två lysrör på 30W, ett aquastar och ett "daylight" (Juwels). Reflektor på det ena lysröret, (ska sätta dit en på det andra också men de hade slut på affären). Tänt ca 12 timmar per dygn.
            ech. arter kan man plocka dom äldsta bladen på och slänga, men inte dom yngsta bladen då kan man "knäcka" plantan....
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • Katina
              • January 2006
              • 163

              #7
              Ursprungligen postat av MagicFingers
              ech. arter kan man plocka dom äldsta bladen på och slänga, men inte dom yngsta bladen då kan man "knäcka" plantan....
              Okej! Hur är det med cryptocoryne, den har precis börjat att få nya blad?
              Sagittarian (ser ut som gräs) är också täckt med svarta strån men den växer och sprider sig ändå, kan jag plocka bort de mest angripna bladen, eller?
              Jag är rädd att jag gör en ond cirkel om jag rensar växterna så får algerna mer näring/fäste så jag rensar mer osv osv..... Eller tänker jag fel?
              Senast redigerad av Katina; 30 June 2007, 14:30.

              Kommentar

              • Katina
                • January 2006
                • 163

                #8
                Ingen som har några råd att ge??

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Du kan placera de gräsliknande växterna i skuggan. ta bort de värst angripna bladen, det hämmar spridningen av algen. och så en hel del TÅLAMOD och så ingen övermatning av fiskarna...
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Katina
                    • January 2006
                    • 163

                    #10
                    Okej, ska försöka göra lite skugga över gräsväxterna, har en del flytväxter -limnombium... någonting. TÅLAMOD? Går det att köpa och i så fall var :-)? Matar ganska lite, ca varannan dag med ibland någon liten extra broccoli el likn till ottosarna, tycker inte att de verkar gilla de här svarta algerna och är rädd att de svälter. Sprids algen om jag skrapar bort algerna från bladen, lockas att göra det ibland när jag bryter på att det ser fult ut?
                    Senast redigerad av Katina; 01 July 2007, 14:36.

                    Kommentar

                    • Agnez
                      • February 2007
                      • 337

                      #11
                      Ursprungligen postat av Katina
                      Echinodorus bleheri, Echinodorus cordifolius, Cryptocoryne diversen, Sagittaria teres, Ceratopteris thalictroides, Alternanthera cardinalis, vallisneria mfl jag inte vet namnet på... Värst angripna av alger är svärdsplantorna. Inget direkt solljus på akvariet. Två lysrör på 30W, ett aquastar och ett "daylight" (Juwels). Reflektor på det ena lysröret, (ska sätta dit en på det andra också men de hade slut på affären). Tänt ca 12 timmar per dygn.
                      Är absolut ingen expert men efter vad jag läst och hört så främjas algtillväxten än mer om man har tänt många timmar i sitt kar. Själv har jag bara tänt i 9 timmar per dygn och har inga problem med alger.

                      Agnez
                      Agnez

                      Kommentar

                      • Katina
                        • January 2006
                        • 163

                        #12
                        Agnez: Det ligger nog ngt i det, efter vad jag läst... Tycker bara det är tråkigt när akvariet inte är tänt, men ska nog minska tiden lite....

                        Kommentar

                        Arbetssätt...