Varför?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    Varför?!?

    Har alger i mitt ena kar. Fattar verkligen inte varför. Algerna är: Toffsalger och 2 andra, som jag inte vet vad det är.
    Jag kör med pH-controller och håller en jämn nivå, som borde vara perfekt för växterna. PO4 nivån är alldeles för hög egentligen, men det syns ändå PO4 och K brister på växterna, så jag brukar doserade en del sånt ändå och då verkar växterna trivas.

    Här är algerna:




    Vilken sorts alger är det tror ni? Kan den ena vara Vad är den gröna (ungefär som gröna toffsalger)?
    Varför kommer dessa och hur får jag bort dom?
    Toffsalgerna kommer ju pga att det fattas någonting annat, som gör att växterna inte kan ta upp CO2 heller och sedan kommer ju alla andra alger som en kedjereaktion.
    Vad skulle ni tro är huvud-orsaken till att allt detta kommer? Övergödning eller brist?
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/
  • Makasu
    • June 2004
    • 400

    #2
    Jag tror det beror på att du har för lite snabbväxare. Dina kar är väl rätt nystartade och ibörjan _måste_ man har extremt mycket snabbväxare innan allt stabiliserar sig. Sen har du ganska lite växter också? Om du kan pejsta bild på karet där algerna är i kan man bedömma bättre men jag skulle tro att det är den låga växtmassan kombinerat med mycket gödning som gör att dessa alger gillar läget.
    /Makasu

    http://green.colorize.net/

    Kommentar

    • Leonard
      • January 2006
      • 2352

      #3
      http://bp0.blogger.com/_u1fGoxLr_9s/...s1600-h/37.jpg - de grå trådarna sitter mest i Nålgräset, Toffsarna sitter på stenarna, Javaormbunken, Nålgräset och Rotala sp. "Nanjenshan". De gröna algerna (som liknar toffsalger) sitter på stenar, rutor, alla växter.
      160l karet har vart igång under 2 år utan stopp. Iof är bakteriekulturen rejält rubbat (iaf förut), men har nu blivit bättre igen!
      Snabbväxande växter i karet just nu är: Mayaca fluviatilis, Rotala indica, Rotala sp. "Nanjenshan", Eleocharis vivipara, Shinnersia rivularis "Weiss-Grün", Hygrophila rosae australis. Jag försöker välja mer snabbväxande eftersom att jag tycker det är tjatigt när man har för mkt sega växter.
      18år. . . . . .<¨,)))--{
      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #4
        Har precis samma bortsett från trådarna. Den gröna mattan får jag på framrutan, amazonasbakgrunden och på alla växtblad. Mina har tillkommit enligt följande men jag vet inte ännu exaktvad som är fel:

        1. Hade en jävla massa cyanoproblem (blåalger)
        2. försökte få bort dessa med KNO3 och nåt mer (PMDD utan tillsatsen med PO4)
        3. Detta löste problem 1 men lämnade mig med dessa alger som du nu har.

        Kan det vara så att det är dax att tillsätta mer Fosfor igen? Jag har ingen mätutrustning. Kanske där problemet eg. ligger för mig hur som helst så växer växterna som de ska. Har förresten lite mäsk också. Kul om någon vet problemet. Har inte kännt frid senaste 6 månaderna

        /720L med amazonas, peru F1 scarlarer, Kurvciklider, ancistrus, neon, octocinclus mm
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • Metalmaid
          • September 2006
          • 815

          #5
          Nu är inte jag nån kännare av alger, men den gröna som ser ut som bomullsfluff har jag erfarehet av.

          Hur den uppstår vet jag inte, men jag vet att den ökade markant i volym då jag gödde extra med NutriSi. Min gissning är att något i mikrogödningen triggar dessa alger, troligen järn. När jag minskade dosen så upphörde iallfall tillväxten.

          Toffsar har jag också erfarenhet av. Dessa ska triggas av svajiga pH-nivåer har det berättats för mig. Jag har bromsat mina genom att inte göra lika tätta vattenbyten i just det akvariet.
          Hare bäst...och simma lugnt
          Besök gärna nått av mina nystartade forum:
          http://mariahalsoforum.forum24.se/
          http://www.helpdesken.forum24.se/

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Otroligt vackra alger på stenen, dom skulle jag inte försöka göra något åt =)

            Staghornen är pga instabilitet som du nämner. Tror inte att du övermatar, men död fisk och övermatning och annan ammoniuminstabilitet brukar trigga dom.

            På översiktsbilden är utseendet på nanjenshan väldigt talande. Den har under en tid växt kanonbra med stora fina blad men sen har dom blivit markant kortare vilket tyder främst på CO2-brist. CO2-variationer triggar toffsalger.

            Kolla över lite hur koldioxiden matas in i akvariet, dvs hur ofta nålventilen slår av och på. Räcker bubbeltakten tillsammans med upplösningen, eller är nålventilen ständigt på? Eller är det så att du har jättehög bubbeltakt som tjåkar (chokar) reaktorn eller drar ner pH:t jättesnabbt vilket säkert skapar lite ryckighet i CO2-halten.

            Lite halvtrist att alltid racka ner på CO2-halten, men topparna på Nanjenshan tycker jag verkligen ser ut som någon makrobrist (och då är det ju mest sannolikt CO2.n).

            Övergödning har jag själv fått för mig kan tjåka växterna också med lågt KH, vet inte om det är inbillning dock. Det är ju lite för enkelt att häva ner en massa PMDD när det inte funkar som kanske som du själv var inne på tjåkar CO2:n.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Leonard
              • January 2006
              • 2352

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Otroligt vackra alger på stenen, dom skulle jag inte försöka göra något åt =)

              Staghornen är pga instabilitet som du nämner. Tror inte att du övermatar, men död fisk och övermatning och annan ammoniuminstabilitet brukar trigga dom.

              På översiktsbilden är utseendet på nanjenshan väldigt talande. Den har under en tid växt kanonbra med stora fina blad men sen har dom blivit markant kortare vilket tyder främst på CO2-brist. CO2-variationer triggar toffsalger.

              Kolla över lite hur koldioxiden matas in i akvariet, dvs hur ofta nålventilen slår av och på. Räcker bubbeltakten tillsammans med upplösningen, eller är nålventilen ständigt på? Eller är det så att du har jättehög bubbeltakt som tjåkar (chokar) reaktorn eller drar ner pH:t jättesnabbt vilket säkert skapar lite ryckighet i CO2-halten.

              Lite halvtrist att alltid racka ner på CO2-halten, men topparna på Nanjenshan tycker jag verkligen ser ut som någon makrobrist (och då är det ju mest sannolikt CO2.n).

              Övergödning har jag själv fått för mig kan tjåka växterna också med lågt KH, vet inte om det är inbillning dock. Det är ju lite för enkelt att häva ner en massa PMDD när det inte funkar som kanske som du själv var inne på tjåkar CO2:n.

              Nej på stenarna ser det bara snyggt ut med algerna, bara dom håller sig borta från växterna så är det helt ok!

              Just det ja, Staghorn var det dom hette Mycket möjligt att nån fisk dött, m.m. Tror jag har rätt mkt NO2, m.m. i karet faktiskt. Nu har jag tagit ur Zeolithen ur ytterfiltret också, så då syns ju nitriten på testerna.

              Jag har ställt in pH controllerna på pH 6.2 (jag har KH 2), men den brukar ligga på ca 6.4. Den matar på CO2 hela tiden, inget stopp alls. Reaktorn jag kör med är en AM 1000 på ett Fluval 305 (1300l/h), så den borde ju lösa upp CO2 jättebra, men det gör den inte. Jag ska rengöra den imorgon och se om det blir bättre. Jag tror inte jag tjåkar reaktorn med 2bps iaf...

              Hur tycker ni att jag ska försöka göda och ställa in CO2:n nu då? Verkar ju som att karet har instabil filterkultur, låg CO2-halt och själv känns det som att jag övergöder.
              Jag har i ca 4krm torr KNO3, 4krm torr KH2PO4, 10ml koncentrerad micro+, 2tsk torr MgSO4, 2krm torr K2SO4 efter ett vecko-VB (ofta 40%). Med all den gödningen i ett 160l, borde det bli rätt mkt väl? Kanske skulle börja om från basic doseringen och sedan se på bristerna på växterna istället.
              18år. . . . . .<¨,)))--{
              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

              Kommentar

              • Makasu
                • June 2004
                • 400

                #8
                hmm 4 krm? jag kör 1krm kno3 och kh2po4 i veckan i mitt kar...
                /Makasu

                http://green.colorize.net/

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Hur tycker ni att jag ska försöka göda och ställa in CO2:n nu då? Verkar ju som att karet har instabil filterkultur, låg CO2-halt och själv känns det som att jag övergöder.
                  Precis så kändes mitt stora akvarium när ingenting fungerade. Jag kunde mata på med CO2 tills jag döda fiskar utan att det blev något bubbel. Olika alger frodades och fiskarna såg inte ut att må något vidare. När jag mätte hade jag ofta väldigt höga fosfat och nitrathalter - växterna tog inte upp något.
                  Största problemet då verkade ha varit ljusmängden och ett oerhört dåligt filter (Fluval 404 som höll på att säcka ihop).

                  4 krm KNO3 i 160 liter blir runt 18 ppm NO3. Det är inte för mycket, men det asymptotiska maxvärdet med 40% vb:n i 160 liter och med den dosen kommer ligga runt 42 ppm (förutsatt att växterna inte tar upp något alls).

                  4 krm torr KH2PO4 ger också runt 17 ppm PO4, vilket är påtok för mycket.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Bubblar aldrig växterna trots att man gett en normal fulldospuls (10 ppm NO3, 1 ppm PO4) så kan man lugnt skippa mer PMDD och koncentrera sig helt på ljusmängd och CO2 resten av veckan tills växterna märkbart har kommit igång.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Ursprungligen postat av Leonard
                      Kolla över lite hur koldioxiden matas in i akvariet, dvs hur ofta nålventilen slår av och på. Räcker bubbeltakten tillsammans med upplösningen, eller är nålventilen ständigt på? Eller är det så att du har jättehög bubbeltakt som tjåkar (chokar) reaktorn eller drar ner pH:t jättesnabbt vilket säkert skapar lite ryckighet i CO2-halten.
                      defdac menar magnetventilen. Är den aktiverad (öppen alltstå) hela tiden kan du aldrig få stabil CO2. Om du inte redan har bra kalibreringsvätskor rekommenderar jag Elfas för att vara ännu säkrare på att komma ner till målnivå. Sitter inte CO2:n på plats är det ingen ide att gå till steg två och spåna PMDD...

                      Ursprungligen postat av Leonard
                      Jag har ställt in pH controllerna på pH 6.2 (jag har KH 2), men den brukar ligga på ca 6.4. Den matar på CO2 hela tiden, inget stopp alls. Reaktorn jag kör med är en AM 1000 på ett Fluval 305 (1300l/h), så den borde ju lösa upp CO2 jättebra, men det gör den inte. Jag ska rengöra den imorgon och se om det blir bättre. Jag tror inte jag tjåkar reaktorn med 2bps
                      Bubbeltakten broder.

                      Ursprungligen postat av defdac
                      Jag kunde mata på med CO2 tills jag döda fiskar utan att det blev något bubbel. Olika alger frodades och fiskarna såg inte ut att må något vidare. När jag mätte hade jag ofta väldigt höga fosfat och nitrathalter - växterna tog inte upp något.
                      Största problemet då verkade ha varit ljusmängden och ett oerhört dåligt filter (Fluval 404 som höll på att säcka ihop).
                      Ja, precis. Jag har dessutom kommit loss från dessa stillestånd ett par gånger genom att verkligen grotta ner mig i vattencirkulationen - både i baljan och ytvattnet. Det kan väcka en sovande burk som tokmatas med CO2.

                      Ursprungligen postat av Leonard
                      Kanske skulle börja om från basic doseringen och sedan se på bristerna på växterna istället.
                      Skulle inte jag göra. Alger brukar gilla begränsade växter och det var ju inte dit du ville. Dessutom får du taskiga näringsupptag vilket redan nu förvirrar dig
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ja, precis. Jag har dessutom kommit loss från dessa stillestånd ett par gånger genom att verkligen grotta ner mig i vattencirkulationen - både i baljan och ytvattnet. Det kan väcka en sovande burk som tokmatas med CO2.
                        Exakt, jag ville ha så lite utrustning som möjligt i akvariet och envisades med att försöka låta 404:an stå för det kalaset. Den ska pumpa typ 1000l/h men när jag mätte så pumpade den typ 200 l/h eller mindre.
                        Man kan ju gissa vad som händer med ett stort biologiskt filter som kräver en massa syre och bra genomströmning när flödet går ner så mycket - det kollapsar sannolikt.
                        Samtidigt så kan man inte fösa runt näringen i akvariet optimalt och samtidigt ha bra ytcirkulation.
                        Basics egentligen. Det lönar sig alltid att skaffa bra prylar osv
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Leonard
                          • January 2006
                          • 2352

                          #13
                          KH2PO4 göder jag ju som sagt grymt för mkt utav! Tror ni verkilgen att det skulle funka bättre med mindre makro och mer mikro (som det tydligen gör för dig BB). Kan ju testa lite, men känns ändå tveksamt....

                          Ja, jag fattar BB, Magnetventilen står på hela tiden eftersom att pH:t inte orkar sjunka till 6.2 någon gång under hela dagen... Men i genomsnitt är det väl 6.4

                          Filtret är ca 2mån gammalt och jag har bara 3l filtermaterial i det. Ska försöka få vattnet att flöda så smidigt som möjligt och det är inte dålig cirkulation i karet heller! Kan det vara "fel" på reaktor eller behöver den rengöras (köptes för 4mån sen)?

                          Det är ju något ämne som begränsar växterna att ta upp en massa ämnen, bl a makro, så att alger kommer. Men vad är problemet: CO2-brist eller överdosering av makro har vi kommit fram till.
                          Makro är ju lätt att minska bara, men hur fasen ska jag pumpa i mer CO2? Känns som att reaktor kommer lösa gasen sämre med mer CO2 i behållaren.
                          18år. . . . . .<¨,)))--{
                          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Kan ju testa lite, men känns ändå tveksamt....
                            Jag hade samma känsla som dig och gödde helt kopiösa mängder när ingenting fungerade - trots att mitt akvarium alltid sett bäst ut när jag gött väldigt försiktigt. Ibörjan så gödde jag runt 0.1 ppm PO4 i veckan och det bubblade kanonfint men stuntkänsliga växter som E. stellata kunde då få för sig att stunta.

                            Men vad är problemet: CO2-brist eller överdosering av makro har vi kommit fram till.
                            Testa att bara göd med mikro efter nästa vattenbyte och vänta till vattenbytet efter det med att göda 5 ppm NO3 och 0.5 ppm PO4 och normal dos mikro.
                            Kolla bubblet. Tycker du bubblet blir dåligt efter några dagar så föreslår jag ett vattenbyte och en halvpuls, repeat.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #15
                              Men vad är problemet: CO2-brist eller överdosering av makro har vi kommit fram till.
                              Makro är ju lätt att minska bara, men hur fasen ska jag pumpa i mer CO2? Känns som att reaktor kommer lösa gasen sämre med mer CO2 i behållaren.
                              Jag sätter en femma på överdosering men varför inte ta det lite systematiskt?
                              Om vi börjar med CO2:n så misstror jag dig inte men det kan ju vara något tok på gång.
                              Om du gör ett Krause test. (fyll en halv mugg med kranvatten och blås med ett sugrör 3-4 minuter vilket får koldioxiden att stiga med ca. 60 ppm oavsett pH/kH): http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=388
                              Vad visar din kontroller när du stoppar ner proben i det vattnet?

                              När jag trimmade in en av mina kontrollers/reaktorer gjorde jag ett överslag hur mycket marginal jag hade vid en bestämd bubbeltakt: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=320
                              Sedan dess har jag alltid kört med ungefär denna bubbeltakt (med kontroller) vilket både mitt ytterfilter och interna reaktor (Bioplast) klarat av att lösa upp: http://www.bluesboy.se/movies/Bubbeltakt.wmv
                              Kontrollern sköter regleringen så det inte blir för mycket CO2 upplöst men du måste/bör som sagt ha marginal så pH:t sjunker när magnetventilen är öppen och växterna käkar som mest.

                              När det gäller gödningsdoseringen skulle jag inte tveka att köra magrare. Detta är min nuvarande dosering i mitt 540-liters och jag kan garantera att det växer och bubblar.

                              Dosering i 540 liter vid vattenbyte
                              1 tsk KNO3 = 6 ppm N + 4 ppm K
                              1 tsk K2SO4 = 5 ppm K
                              5 ml KH2PO4 (4 tsk i 500 ml) = 0.25 ppm P

                              5ml Micro+ dagligen = 0.2 ppm Fe

                              Dagsaktuell bild på burken efter rensning i söndags där jag har kört denna magra dosering en månad:
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...