Hur lång tid tar det innan de växer fast?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Hur lång tid tar det innan de växer fast?

    Jag har en växt som jag har inte kommer ihåg vad den heter men jag har läst kan växa sig fast på stenar och rötter. Men hur lång tid tar det innan den fastnar? Jag band fast min vid en sten idag, men jag tycker inte om att ha snöre i vattnet. Inbillar mig att någon fisk ska fastna. Det är en långsamväxande växt..
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det låter som en Anubias. De växer lååååångsamt.
    De brukar ha spretiga rötter, och om man kan få de rötterna i nära kontakt med underlaget, kan det kanske ta några månader. Om man binder fast dom bara i rotstocken kan det ta ännu längre tid.
    Tror inte det är någon risk för att någon fisk ska fastna i snöret, om du har klippt av ändarna kort nog.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #3
      Mina anubias växte fast på någon månad.
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        Hmm.. Måtte den skynda sig. Jag har en hos räkorna också som är planterad i sanden, men den lossnar hela tiden. Fast räkorna verkar tycka att dess rötter är akvariets bästa sittplats.
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        • JLi
          • December 2004
          • 773

          #5
          Mina anubias hade jag bunden 2 månader. Det kunde ha gått snabbare men jag ville vara på den säkra sidan. Jag använde gummisnoddar att spänna fast växten runt roten med. Sedan är det bara att klippa av dem. Gummisnoddar är inte världens vackraste saker att ha i akvarium men de är lätta att hantera.
          h. Johan

          Kommentar

          • maria_
            • March 2007
            • 2867

            #6
            Uhm.. Nu blev det till att börja om.. Fiskarna hade dragit loss den.
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

            Kommentar

            • Pannecke
              • January 2005
              • 1325

              #7
              Jag använder mig utav en fiskelina när jag binder fast saker...
              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

              Kommentar

              • maria_
                • March 2007
                • 2867

                #8
                Men jag hade ingen sådan, så jag tog sytråd. De hade knutit upp knuten.. Men nu har jag två gummiband i stället.
                Med vänlig hälsning,
                hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av maria_
                  Hmm.. Måtte den skynda sig. Jag har en hos räkorna också som är planterad i sanden, men den lossnar hela tiden. Fast räkorna verkar tycka att dess rötter är akvariets bästa sittplats.
                  Den lossnar därför att den inte vill vara planterad i sanden...
                  Grus brukar vara bättre, men inte ens där ska man täcka alla rötterna för det tar plantan skada av.
                  Själv använder jag mig alltid av lite större grus när jag fäster växter o mossa.
                  Strör bara ett tunt lager grus på rötterna ovanpå tex, en rot. Inte lika fult heller..., grusen tar jag bort efter ca 1 månad....
                  Så det tar tid!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...