Emers Javaormbunke

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Emers Javaormbunke

    Tänkte bara rapportera ang. mitt försök att odla javaormbunke emerst.

    Jag planterade ormbunken i en glasburk med 1 cm jord/sand täckt med 1 cm vatten i november, för tre veckor sedan tog jag ut den ur burken och planterade den i en kruka. Den har sen dess stått i fönstret bredvid datorn.



    Inte så imponerande, men den lever och växer. Den hade nog varit mer imponerande om den inte torkat förra veckan - den vissnade och två blad dog, men tog sig när jag vattnade.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Såg lovande ut, men jag tippar att det kan vara lite svårt utan växthus och den högre luftfuktighet det ger.

    Man ser mer och mer emersa odlingar vilket eggar mig att testa något själv. Kan ju vara ett utomordentligt sätt för "samlare" som ändå vill köra lite färre arter i själva akvariet men inte slänga bort de arter man inte kan ha.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Ser ju ut att fungera (även om jag själv skulle ha gissat motsatsen)...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Matsvin
        • April 2006
        • 254

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Tänkte bara rapportera ang. mitt försök att odla javaormbunke emerst.

        Jag planterade ormbunken i en glasburk med 1 cm jord/sand täckt med 1 cm vatten i november, för tre veckor sedan tog jag ut den ur burken och planterade den i en kruka. Den har sen dess stått i fönstret bredvid datorn.



        Inte så imponerande, men den lever och växer. Den hade nog varit mer imponerande om den inte torkat förra veckan - den vissnade och två blad dog, men tog sig när jag vattnade.
        Coolt!

        Jag har Hygrophila polysperma i en kruka på liknande sätt...

        Diggar din hemsida förresten!
        Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Råkade på den här tråden, och kan berätta att javaormbunken tillbringade sommaren på vår inglasade balkong, och står där än (så om nån nånsin undrat om javaormbunkar som odlas emerst tål 2C temperatur, så är svaret "ja" ). Den har torkat ett par gånger, och varje gång dör blad, och ett par nya blad har kommit, dvs den ser fortfarande ut som på bilden, varken större eller mindre.

          Jag tror att det går bra att odla javarombunke emerst - om man antingen är bättre på att vattna än vad jag är, eller planterar i en självvattnande kruka - men det är tveksamt om den växer snabbare än den i alla fall gör submerst.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...