javaormbunke

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • decaux
    • April 2007
    • 97

    javaormbunke

    mina javaormbunkar är mörkgröna längst ut på topparna och normalgröna på resten av plantorna..
    varför är det så?
    jag använder pmdd.
  • GasseG
    • April 2007
    • 368

    #2
    Intressant! Det diskuteras väldigt flitigt att försöka känna igen och behandla olika näringsbrister i samband med plantskötsel, men det som inte diskuteras så ofta är olika former av förgiftningssymptom. När vi nu för tiden har tillgång till en uppsjö att preparat som ska få våra växter att växa så det knakar i fogarna så aktualiseras frågeställningen om förgiftningssymptom. Jag tror men det får stå för mig, att du har ett för stort kväveöverskott i karet och de förhållandevis långsamväxande javabunkarna visar sitt missnöje genom att uppvisa kväveförgiftning.

    Mitt råd är att byta vatten och halvera näringsmängden du just nu ger och invänta resultatet.

    Mvh G
    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Ursprungligen postat av decaux
      mina javaormbunkar är mörkgröna längst ut på topparna och normalgröna på resten av plantorna..
      varför är det så?
      jag använder pmdd.
      Javaormbunkar som växer bra och mår bra får lite mörka toppar (ser nästan lite genomskinliga ut) på nya blad, det är inget att oroa sig för.
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Javaormbunkar får ofta genomskinliga bladspetsar när dom trivs och växer bra. Syns på det största bladet till höger i denna bild:
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Smurf!
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Smurf!
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • ize
              • May 2004
              • 612

              #7
              wohoo! Nu blev jag glad! Jag har nämligen funderat på just detta. Min javaormbunke har nämligen exakt sånna tippar och har satt adventiv-plantor dessutom

              Måste betyda att den mår bra och att jag gör något rätt (skönt att höra nu när karet ska avtäckas efter en 80-timmars mörkläggning i ett försök att ta död på infusorie lütsendimman).
              . o 0 (Hoppas att algerna strök med också, har prick, sväv och trådalger... övermatning + PMDD månne?)
              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

              Amor vincit omnia

              Kommentar

              • GasseG
                • April 2007
                • 368

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Smurf!
                *hehe*

                Ursprungligen postat av ize
                wohoo! Nu blev jag glad! Jag har nämligen funderat på just detta. Min javaormbunke har nämligen exakt sånna tippar och har satt adventiv-plantor dessutom
                Vilka tippar. De som decaux trådar om eller de som defdac visar bild på?

                decaux: Du får ge lite mer information vad det är som du funderar över eller vad det är du oroar dig för.

                Mvh G
                Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                Kommentar

                • ize
                  • May 2004
                  • 612

                  #9
                  De mörkgröna bladspetsarna (som hela tråden handlar om? )
                  Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                  Amor vincit omnia

                  Kommentar

                  • GasseG
                    • April 2007
                    • 368

                    #10
                    Så om jag har förstått det rätt så är topparna genomskinliga men ser mörkare ut! Eller är de mörkare plus att de är genomskinliga?

                    Lite dålig färgåtergivning på jobbdatorn så när någon säger genomskinliga toppar så sätter inte jag direkt det i samband med mörkare toppar!

                    Mvh G
                    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                    Kommentar

                    • Fjärilsciklid
                      • June 2006
                      • 252

                      #11
                      Mina växer så det knakar och jag har ingen gödning. De bildas flera nya plantor på bladen i veckan och precis sånna genomskinliga toppar som ni skriver om. Mitt problem är att när det bildas flera nya skott på ett blad blir det brunt. Suger de nya plantorna ut all näring så bladet dör? Måste man göda för att det inte ska bli så?

                      Kommentar

                      • ize
                        • May 2004
                        • 612

                        #12
                        fast nu gråter jag en smula.. 80 timmar totalmörker gjorde susen mot infusorierna, men ack vad mina växter ser ut! Javaormbunken är alldeles brun, vallisnerian gul och polysperman (rosa) är ljusgrön och har böjt sig neråt! hur cuban ser ut ska vi inte prata om... Nåja, alla är ju relativt snabbväxande så det lär väl bli bättre om nån vecka.. men mupp ändå!
                        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                        Amor vincit omnia

                        Kommentar

                        • decaux
                          • April 2007
                          • 97

                          #13
                          precis så som den bilden defdac visar ser mina ormbunkar ut! fast det är nog nästan alla blad som är sån.
                          har inte haft dom sååå länge, 3-4 veckor kanske. men dom verkar trivas! nya blad och skott.

                          Kommentar

                          • decaux
                            • April 2007
                            • 97

                            #14
                            gasseg, vatten byter jag en gång i veckan (20-30%) och har i så mycket pmdd som jag ska ha. dvs ½dl av varje

                            Kommentar

                            • GasseG
                              • April 2007
                              • 368

                              #15
                              Men dåså!

                              Grattis!
                              Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...