Hur? - växter + luftbubblor = BRA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • abbimicke
    • May 2007
    • 599

    Hur? - växter + luftbubblor = BRA

    Jag har läst att luftbubblor är inte bra för växter.
    Så undrar jag hur man gör om man verkligen vill ha luftbubblor samt att växter ska bli riktigt bra som möjligt? Ge lite extra dos växtnärning?
    Spelar det någon roll om man har svagt eller starkt luftpump som avger bubblor för växter?

    Ni som har luftbubblor och växter som mår jättebra.
    Hur gör ni?
    http://kiwi.msun.se <- blogg

  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    nja vi tillsätter ju inte luft direkt vi som oftas har mycket bubblor från våra växter tillsätter ju CO2 kolsyra via mäsk eller trycksattflaska.

    MEd CO2 och bra ljus samt en del näringa via pmdd, tmg eller andra gödningar och näringspreparat gör att växterna bubblar och mår toppen.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • abbimicke
      • May 2007
      • 599

      #3
      Det blev lite missförstånd ser jag, men tack för svaret och bra information
      Jag tänkte på en luftpump som ger bubblor i akvariet.
      http://kiwi.msun.se <- blogg

      Kommentar

      • Metalmaid
        • September 2006
        • 815

        #4
        Det råder delade meningar om ifall det är bra eller inte att skicka ut bubblor i akvariet från ett luftfilter.

        Men jag antar att du inte kör med co2 och då gör det ingen skada, snarare tvärtom (tycker jag). Luftbubblorna gör ofta så att det blir mer rörelse på vattenytan och att utbytet med luften utanför ökar.

        Jag har själv ingen luftslang med syresten på, antar att det var nått sånt du tänkte på, har endast luftslang kopplad till små hörnfilter i ett par av mina akvarier. De skickar ju bubblor de med på sitt sätt och olika stora/många beroende på hur jag reglerar luftpumpen. Fungerar hur bra som helst och växterna trivs.
        Hare bäst...och simma lugnt
        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
        http://mariahalsoforum.forum24.se/
        http://www.helpdesken.forum24.se/

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Nja det brukar sägas att luftbubblorna driver ut den Co2 som fiskarna producerar och det är inte bra för växterna och jag tvivlar på att man kan kompensera det med mer näring, men om det gör nån större märkbar skada med bubblorna kan jag inte svara på eftersom jag alldrig provat eftersom bubbelljud och pumpsurr gör mig galen.

          Desutom behöver man inte bubblorna för syresättningen utan det räcker med ytrörelse.
          Senast redigerad av albjohn; 24 June 2007, 10:27.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • Scroller
            • June 2007
            • 19

            #6
            Nja det brukar sägas att luftbubblorna driver ut den Co2 som fiskarna producerar och det är inte bra för växterna och jag tvivlar på att man kan kompensera det med mer näring, men om det gör nån större märkbar skada med bubblorna kan jag inte svara på eftersom jag alldrig provat eftersom bubbelljud och pumpsurr gör mig galen.

            Ursprungligen postat av albjohn
            Desutom behöver man inte bubblorna för syresättningen utan det räcker med ytrörelse.

            Räcker det att ytan i hela akvariet rör på sig eller måste den viftas runt ordentligt ?

            Tacksam för svar..
            _____________________________________________
            Med vänlig hälsning

            Andreé

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              #7
              Ursprungligen postat av Scroller
              Nja det brukar sägas att luftbubblorna driver ut den Co2 som fiskarna producerar och det är inte bra för växterna och jag tvivlar på att man kan kompensera det med mer näring, men om det gör nån större märkbar skada med bubblorna kan jag inte svara på eftersom jag alldrig provat eftersom bubbelljud och pumpsurr gör mig galen.




              Räcker det att ytan i hela akvariet rör på sig eller måste den viftas runt ordentligt ?

              Tacksam för svar..
              det böhövs ingen orkan på ytan utan det räcker att den krusas lite grann!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Hur mycket gas per tidsenhet som bytes mellan de två medierna vatten och luft beror på i huvudsak två faktorer, interfacets storlek (ytan mellan de två medierna) och koncentrationsskillnaden. ju mer krusad ytan är desto större är ytan mellan luft och vatten - dest bättre sker gasutbytet. Bubblorna från normala "luftstenar" är oftast så stora och har så liten uppehållstid i ett akvarie att inget gasutbyte sker nere i vattnet utan via vattenytans rörelse (stort interface). Detta gäller i första hand syre. Vad gäller koldioxid så gäller detta också men det verkar också som "bubblorna" verkligen som Scroller säger 2driver2 ut koldioxiden. Så är det normalt men med ett mycket intressant undantag. Om man göder bra och har bra ljus (och ingen koldioxid tillsättning) så kan det bli så att halten löst koldioxid i vattnet blir lägre än vad jämnvikten med luften behöver. Då kan faktiskt en bubbling tillföra koldioxid från luften istället för att ta från det som (inte) finns i vattnet.

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • Scroller
                  • June 2007
                  • 19

                  #9
                  Lasse : Som jag förstår dig ger det mer syre i vattnet med en ordentlig rörelse på vattenytan än att ha en massa bubblor i vattnet, då det är först när dessa bubblor når vattenytan som det kommer syre i vattnet. Eller är jag helt galet ute ?
                  _____________________________________________
                  Med vänlig hälsning

                  Andreé

                  Kommentar

                  Arbetssätt...