Jobbiga trådalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Jobbiga trådalger

    Jag har jobbiga trådalger som gärna infekterar javamossan. Vad är bästa bekämpningen? Vilka fiskar kan äta trådalger? Jag har en siames och några gröningar, men de verkar inte bry sig så mycket om just dessa alger.
    Qui audet adipiscitur!
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Körsbärsräkor



    Jag har lite trådalger på en växt i stora karet och jag ser ofta mina körsbär sitta där och plocka medan det sällan är någon Crystal där trots att jag har 10 gånger så många Crystal i det karet...

    Någon här skrev att Platy käkar trådalger men att de sliter och drar i den så den bara sprids istället... Det ska nog vara en liten räka att plocka rent den mossan, tror jag..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • StefanA
      • March 2006
      • 124

      #3
      Kan vara ljuset, gamla ljusrör och övergödning?! EN siames gör inte mycket! Flera pyttesmå och hungriga siameser kan nog hjälpa. Finns trådalger m.fl alger i alla sötvattenskar och blommar upp om man ger dom rätt förhållanden.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av MattiasL
        Jag har jobbiga trådalger som gärna infekterar javamossan. Vad är bästa bekämpningen? Vilka fiskar kan äta trådalger? Jag har en siames och några gröningar, men de verkar inte bry sig så mycket om just dessa alger.
        Bästa bekämpningen är nog att plocka bort dom för hand, följt av att konkurera ut dom med perfekta förhållanden för växterna...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Tack. Jag följer algbekämpningschemat, men de är svåra att rå på! Man får väl inte ge upp!
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • biotopofil
            • September 2006
            • 25

            #6
            Håller med StefanA. Hade ett 480 fullt med trådalger. Flyttade tre siameser (en lite större och två mindre) från mitt andra kar. På 48 timmar var algerna väck.

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Siameser

              Ursprungligen postat av biotopofil
              Håller med StefanA. Hade ett 480 fullt med trådalger. Flyttade tre siameser (en lite större och två mindre) från mitt andra kar. På 48 timmar var algerna väck.
              Oj, vad duktiga de tydligen var. Jag har hällt i ett gäng black molly . De käkar också en del trådalger. Kul att se dragkampen!
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #8
                med siameser menar ni tex humblasiamesis ??
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • Maria - Sjöjungfru

                  • January 2004
                  • 4236

                  #9
                  Ursprungligen postat av Amaro
                  med siameser menar ni tex humblasiamesis ??
                  Siamesisk algätare
                  Maria - Sjöjungfru

                  Kommentar

                  Arbetssätt...