Algbekämpningshjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    Algbekämpningshjälp!

    Hej.

    Min gamla svärmor har fått påhälsning i sitt juwel 160 l av en brun sammetsliknande alg på mangroveroten. Den liksom "flyger" med vattenströmningen. Den ser äcklig ut för att inte säga ful. Hon köpte en algbekämpningsmedecin som hon följde råden på men det hjälpte bara ytterst lite. Fiskarna verkar ju inte må dåligt av det men det e ju inte snyggt att titta på. Själv har jag aldrig haft algproblem så jag vet inte hur man ska lösa sånt. Har någon ett svar, eller lite hjälp på traven så blir jag ytterst tacksam ( säkerligen svärmor med ) Tack på förhand!
    Mvh Eva
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    #2
    Finns det ingen här som kan hjälpa mig med detta?

    Please!

    Mvh Eva

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Låter som brun och kisel alger brukar försvinna och vara vanlig i nystartade kar eller kar där man bytt mycket vatten, ofta försvinner detta av sig självt efter ett tag
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • EvaPeva
        • May 2007
        • 765

        #4
        Tack för svaret.

        Karet har varit igång sen i januari. Vattenbyte sker ca varannan vecka. Hon klarar det inte själv just nu pga av långvarig sjukdom därför blir det när vi kan hjälpa henne. Vi bor inte så nära så det blir inte en gång i veckan.

        Så du tror dom försvinner? Hoppas det för snyggt e det inte!

        Dom skiftar även lite grönt5 i färgen tycker jag. Glömde skriva det här ovanför.

        Mvh Eva

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Dra ner antalet timmar belysningen är på till max 10 timmar och skaffa några Ottocinclus-malar - och dra ner på matningen.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • EvaPeva
            • May 2007
            • 765

            #6
            Hej igen.

            Tack för svaren, ska säga åt henne att dra ner på ljustimmarna osv.
            Hoppas det funkar!
            Tacj igen.

            Mvh Eva

            Kommentar

            Arbetssätt...