All vattenpest dog.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    All vattenpest dog.

    Hade vattenpest i mitt akvarium fram till idag, då det bara låg stjälkar kvar när jag kom till akvariumet. För några dagar sedan började växterna bli brunare i färgen, och nu var som sagt bladen borta också. Vissa stjälkar var så svaga att de gick av när man tog i växterna. Vad kan detta bero på? Har haft i salt i akvariumet, kan det påverka? Dock tycker jag inte att det är så troligt, då jag har haft i salt tidigare utan att något hänt. Jag tror inte att det är någon fisk som har gjort det, eftersom de började bli brunare först och det hände alla växter samtidigt.

    För övrigt, någon som har ett tips på någon annan LÄTTSKÖTT växt som kan fylla tomrummet efter vattenpesten? Jag gillar växter som blir långa och lägger sig på ytan, men det mest önskvärda är en växt som ger bra skydd åt yngel. Den får gärna växa snabbt också, för det är ett stort hål i akvariumet där vattenpesten brukade vara, och det är inte fint.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Låter som näringsbrist... Fick den någon gödning?

    En del växter är känsliga mot salt, men jag vet ej om vattenpest är det.

    Kan tipsa om Limnophila sessiliflora, den kanske kan ersätta vattenpesten?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Jag använder pmdd, och för övrigt skiter mina fiskar ganska bra.

      Sökte på Limnophila sessiliflora. Jag vet inte om det var den jag hade innan, eller en liknande, men sedan dess kommer jag för evigt att hata sådana växter. Topparna lossnade ständigt, och flöt runt överallt i karet. Såg inte vackert ut alls.

      Förra gången jag hade akvarium hade jag en växt som jag inte kommer ihåg vad den heter, och knappt kommer ihåg hur den såg ut. Det jag minns är att den på extremt kort tid verkligen tog över hela akvariumet, fiskarna kunde knappt ta sig fram. Det var inte stänglar i alla fall, utan den var mer buskaktig, med små blad. Den saknar jag av hela mitt hjärta, för när jag hade den blev inte ett yngel uppätet. Fiskarna kunde inte hitta dem i djungeln.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av maria_
        Topparna lossnade ständigt, och flöt runt överallt i karet. Såg inte vackert ut alls.
        Det låter mer som Cabomba då den kan bete sig på det viset om den inte trivs.
        Växten du söker kanske är Hygrophila Polysperma?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Jag hatar den hur som helst. Jag är glad att den vantrevs, den förtjänade det.

          Nej, inte den. Den jag hade var grön och hade mycket mindre blad. Pyttesmå men jättemånga. Om det ens kan räknas som blad.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Kanske någon sorts Rotala, du kan kolla på http://www.tropica.com/plant_print.asp där det finns lite att välja på!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              en möjlig anledning att vattenpestan tynade bort kan vara att vattentemperaturen kan ha varit för hög! de trivs i kalla vatten...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • maria_
                • March 2007
                • 2867

                #8
                Oj du, det hade jag inte ens tänkt på. Har ju höjt tempen lite eftersom fiskarna blev sjuka.. Men hur högt är för högt? Jag har kanske 27 grader.
                Med vänlig hälsning,
                hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                Kommentar

                • maria_
                  • March 2007
                  • 2867

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Kanske någon sorts Rotala, du kan kolla på http://www.tropica.com/plant_print.asp där det finns lite att välja på!
                  Hmm, jag minns ju själv inte riktigt hur den såg ut.. Men Ceratopteris thalictroides var ganska lik tror jag. Men det där med att den kunde växa ur akvariumet stämde inte, den la sig bara på ytan..
                  Med vänlig hälsning,
                  hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                  Kommentar

                  • Metalmaid
                    • September 2006
                    • 815

                    #10
                    Verkar vara en hel del som har problem med "Vattenpest" trots att den växer snabbt.

                    Vad har du för bottenmaterial?
                    Vad har du för fiskar?
                    Tillsätter du gödning i nån form? (Växtnäring, Co2)
                    Vad har du för belysning?
                    Hare bäst...och simma lugnt
                    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                    http://mariahalsoforum.forum24.se/
                    http://www.helpdesken.forum24.se/

                    Kommentar

                    • icejoy
                      • August 2006
                      • 593

                      #11
                      Om du har 27 grader är det definitivt värmen som gör att din vattenpest dött.
                      Det gjorde den för mig med.
                      ___________________________________________
                      ___________________________________________
                      Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                      Kommentar

                      Arbetssätt...