Problem med Cryptocoryne och Javaormbunke

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • syl
    • September 2005
    • 15

    Problem med Cryptocoryne och Javaormbunke

    Har kort sagt märkt att mina cryptocoryne och javaormbunke definitivt inte ser ut som dem ska, någon som har en aning om vad som hänt?, båda växterna har jag haft i drygt ett år nu och invånarna i akvariet består av dolkstickstetror och en ancistrus.



  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Javaormbunken ser ut att kunna ha blivit gnagd av ancistrusen, eventuellt mycket svår kaliumbrist.

    Crypten ser ut som vanlig cryptocorynesmälta som brukar hända när kvävenivåerna förändras radikalt i akvariet. Antingen vassare vattenbyten eller mer nitrat t ex via fler fiskar/matning/PMDD. Brukar framförallt hända när man planterar om den.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • syl
      • September 2005
      • 15

      #3
      Alright, man tackar ödmjukast!
      Skall försöka kontrollera om det är ancistrusen som varit och tuggat på ormbunken, eller jag kanske skall ha i lite extra kalium(vilket det nu är av pmdd) och se om det gör skillnad?, om det nu inte innebär någon fara. Jag vet ju visserligen inte hur snabbt det ger effekt men iaf.

      Har passat 3 ungar på 4, 6 och 9 år under några dagar så det låter nog logiskt att cryptocorynen drabbats av sådan vanlig smälta då jag misstänker att de pytsat i en hel del extra mat när jag inte varit uppmärksam :P

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Om du har PMDD och det näringsnivåerna ökat pga övermatning så är det nog främst läge för vattenbyte och en normal gödningsdos.

        Har passat 3 ungar på 4, 6 och 9 år under några dagar så det låter nog logiskt att cryptocorynen drabbats av sådan vanlig smälta då jag misstänker att de pytsat i en hel del extra mat när jag inte varit uppmärksam
        Jag kommer tydligt ihåg hur jag matade föräldrarnas fiskar utan att dom visste om det och att jag en gång lyckades stjälpa i så mycket flingor att hela ytan var täckt 8)

        Visserligen ska man övermata i växtakvarier utan CO2, men ...
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...