Mina växter trivs inte!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KalleB
    • May 2007
    • 23

    Mina växter trivs inte!?

    Jag har ett 200 litersakvarium med några praktbotia och skalarer, fiskarna mår prima, men mina växter har börjat bli svarta/bruna på bladen och det är även små hål på nästan varje blad. Jag undrar helt enkelt om någon kan ge mig tips på hur jag kan förbättra vattnet så även växterna trivs.
  • Xzion
    • June 2007
    • 237

    #2
    finns många anledningar varför växterna inte trivs. Ljus? Vattenvärden? Alger? Gödning? Sniglar? Vore lättare om du skickade in en bild
    One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
    Nine, ten, never sleep again.


    Kommentar

    • Makasu
      • June 2004
      • 400

      #3
      Sniglar?
      /Makasu

      http://green.colorize.net/

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Låter som om du skulle behöva lite gödning i burken. Sök på tex pmdd här i forumet så kommer du att få mängder med träffar.
        Sedan som Xzion skriver kan det vara bra att få lite input om karet, Vilken sorts lysrör, hur många, reflektorer mm mm.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Sedan som Xzion skriver kan det vara bra att få lite input om karet, Vilken sorts lysrör, hur många, reflektorer mm mm.
          Och vad du har för växter. Det finns lätta akvarieväxter och det finns svåra akvarieväxter och så finns det växter som inte är vattenväxter att köpa som akvarieväxter.
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            Ursprungligen postat av KalleB
            Jag har ett 200 litersakvarium med några praktbotia och skalarer, fiskarna mår prima, men mina växter har börjat bli svarta/bruna på bladen och det är även små hål på nästan varje blad. Jag undrar helt enkelt om någon kan ge mig tips på hur jag kan förbättra vattnet så även växterna trivs.
            Prova TMG!

            Kommentar

            • KalleB
              • May 2007
              • 23

              #7
              Jag är inte så haj på det här med o skriva i forumet, hur får jag med en bild i medelandet

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                jag brukar lägga upp bilder via photobucket.com
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Metalmaid
                  • September 2006
                  • 815

                  #9
                  För att kunna lägga in bild direkt så måste du vara guldmedlem, du får länka från en annan sajt t.ex. photobucket.com
                  Hare bäst...och simma lugnt
                  Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                  http://mariahalsoforum.forum24.se/
                  http://www.helpdesken.forum24.se/

                  Kommentar

                  • KalleB
                    • May 2007
                    • 23

                    #10
                    Jag kan tillägga att jag har lysrör som är speciellt anpassade för akvarier, sniglar finns det inga eftersom praktbotian käkar upp allt i snigelväg. Jag har både tjockbladiga växter och med tunnare. men alla ser ut att må dåligt, dom liksom korvar ihop sig och blir bruna. Jag bor i Växjö, så jag har köpt klorbortagningsmedlet som dom rekommenderade i affären.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det med lysrör som är specialanpassat för akvarium kan man ta med en nypa salt.
                      Det finns både bra och dåliga rör till detta ändamålet trots att de kan ha snygga och fräcka förpackningar.
                      Ett av de bästa rören för växter heter Philips Aquarelle, och även Sylvania Aquastar är ett liknande rör.
                      Om du går in på hemsidan www.pmdd.se och kollar runt lite kommer du att få många tips på växtgödning. Jag är lite osäker på att beställa därifrån just nu då han som har sidan är på semester eller något, men du kan alltid läsa om det. PMDD blir långt mycket billigare än om du skulle köpa TMG eller liknande näring.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13124

                        #12
                        har man ett hundra liters kar så räcker TMG.n i 6månader och jag betalar 125kr för en sådan flaska (250ml) Överkomligt tycker jag...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Räkna då ut vad PMDD kostar!
                          Om man bara beställer en förpackning räcker det upp till 50 veckor för 45:- plus frakten som är 11:- och blir då ungefär 4 ggr så dyrt som TMG.
                          Kanske inte spelar så stor roll för dig och mig, men har man kanske bara studiebidrag eller liknande så kan det spela roll.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #14
                            Ursprungligen postat av KalleB
                            Jag kan tillägga att jag har lysrör som är speciellt anpassade för akvarier, sniglar finns det inga eftersom praktbotian käkar upp allt i snigelväg. Jag har både tjockbladiga växter och med tunnare. men alla ser ut att må dåligt, dom liksom korvar ihop sig och blir bruna. Jag bor i Växjö, så jag har köpt klorbortagningsmedlet som dom rekommenderade i affären.
                            Kan det vara detta dina växter lider av med korvandet om det är så, så hjäper inte inte TMG så bra.
                            Ca, Kalciumbrist - Visas först i nya blad
                            Förvrängd bladtillväxt
                            Skålade blad
                            Vridna och böjda blad
                            Vridna och korta rötter
                            Tillväxtpunkter (skott) som dör eller är skadade
                            Gulaktiga bladkanter

                            och här e ditt bronlem med hål ibladen(medmindre du har en hungrig mal, ge den mer mat )
                            Det finns spårämnen av Kalium i TMG men det är allt. Tropicas plantenäring + innehåller dessa ämnen fast inte Ca Kalcium

                            K, Kalium brist - Visas först i äldre blad
                            Långsam tillväxt
                            Små hål som sakta växer sig större i äldre blad
                            Gula områden
                            Tynande ibland ruttnande kanter och toppar

                            Små döda områden uppkommer i gamla blad. Dessa kan börja i knappnålsstorlek och växa.

                            I vissa arter kan bladen gulna innan de dör, men deras huvudnerver är inte gröna som de skulle vara vid magnesiumbrist.

                            I andra arter som Ceratopteris (flytormbunkar), kan de gamla bladen fortsätta att vara gröna alltmedan döda fläckar växer. De nya bladen är tillbakabildade i storlek och yta.

                            Nya blad utvecklar sig inte så mycket som de ska. De har inte så stor bladyta som de borde.
                            De nya bladen i den här bilden är mer normala eftersom de har växt ut efter att mer kalium doserats i gödningen.
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...