växter ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • charlotta_
    • June 2007
    • 26

    växter ...

    hejsan !!

    köpte lite nya växter idag ... men när jag kom hem och läste lite om dom så verkade som de var mest skit jag köpt

    Köpte:
    Rotala rotundifolia, funkar den att ha ?!? verkar lite knepig ...
    Echinodorus bleheri
    Ophiopogon kyoto, är det en akvarieväxt ?? hittar typ ingenting om den :/
    Hemiographis exotica, verkar som den kommer dö fort ?!?

    Någon som kan lite om växterna jag köpt ??
    känner mig ganska lurad, eller kanske jag borde ha läst om växterna innan :P
    kan tillägga att jag inte kan spec. mycket om växter ...
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    Rotala rotundifolia, funkar den att ha ?!? verkar lite knepig ... en akvarieväxt iaf .

    Echinodorus bleheri, svärdsplanta mkt lätt växt, OM man inte har malar som äter upp den...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Olivin
      • July 2006
      • 573

      #3
      Gissar att Ophiopogon kyoto är en landlevande växt eftersom bilderna på google ser ut så, känner annars inte till den.

      Samma sak verkar gälla för Hemigraphis exotica (notera skillnaden i stavning).

      Tycker det är trist att vissa akvarieaffärer envisas med att sälja sump/landlevande växter som visserligen kan se häftiga ut i butiken men som ju inte klarar sig permanent under vatten utan att informera om att de hör hemma i tex terrarier snarare än akvarium. Har själv gjort samma sak, bla med just exotican om jag minns rätt. Den åkte ut efter ett tag.

      Din rotala och svärdsplanta är ju bra akvarieväxter iaf. Rotalan gillar ljus och svärdsplantan mår bra av näringstillskott i botten. Båda är väldigt snabbväxande under rätt förhållanden och ingen är väl speciellt svår att hålla.
      Medlem i VAAF www.vaaf.se

      Kommentar

      • charlotta_
        • June 2007
        • 26

        #4
        tur att ngr funkar iaf. . :P men ska ringa och prata med djuraffären imorrn. ska fråga vrf de säljer växter som inte är till akvariet. i affärn sa hon att de ophiopogon var tåliga ...

        Kommentar

        • darkness
          • March 2006
          • 42

          #5
          Ophiopogon kyoto är en snygg växt i karet men den kommer att ruttna bort inom nån eller några månader, har själv haft dom i flera omgångar och resultatet har vart lika alla gångerna

          Kommentar

          • Metalmaid
            • September 2006
            • 815

            #6
            Ursprungligen postat av charlotta_
            hejsan !!

            köpte lite nya växter idag ... men när jag kom hem och läste lite om dom så verkade som de var mest skit jag köpt

            Köpte:
            Rotala rotundifolia, funkar den att ha ?!? verkar lite knepig ...
            Echinodorus bleheri
            Ophiopogon kyoto, är det en akvarieväxt ?? hittar typ ingenting om den :/
            Hemiographis exotica, verkar som den kommer dö fort ?!?

            Någon som kan lite om växterna jag köpt ??
            känner mig ganska lurad, eller kanske jag borde ha läst om växterna innan :P
            kan tillägga att jag inte kan spec. mycket om växter ...
            Rotala rotundifolia och Echinodorus bleheri...är båda växter för under vatten, funkar bra båda två. De andra känner jag inte till helt, men av för-namnen Ophiopogon och Hemiographis så tror jag det är sumpväxter...funkar 2-6månader, sen dör de.
            Hare bäst...och simma lugnt
            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
            http://mariahalsoforum.forum24.se/
            http://www.helpdesken.forum24.se/

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av charlotta_
              tur att ngr funkar iaf. . :P men ska ringa och prata med djuraffären imorrn. ska fråga vrf de säljer växter som inte är till akvariet. i affärn sa hon att de ophiopogon var tåliga ...
              Problemet är att när de säljer växter till vanliga svenssons så dör akvarieväxterna inom två veckor i deras guldfiskskål medans dessa hårdbladade krukväxter långsamt ruttnar och "klarar sig" i flera månader, därav tramset om att de är "tåliga"...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              Arbetssätt...