Får man skoja med ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Får man skoja med ...

    ... en botanisk trädgård?
    Botaniska trädgården i Göteborg sätter inte “sitt ljus under ena skeppa” utan kallar sig (med viss rätt) “ledande botanisk trädgård i norra Europa … en av de ledande i världen”.Vattenväxter är dock näst intill obefintliga.Innanför entrén ligger en stor damm med guldfiskar.Uppe till höger vid Linnéstatyn befinner sig något man kallar “systematiskt fält”.Här finns en liten (c:a 2 m lång) droppformad damm.Här fanns förra året näckros med tillhörande namnskylt.I år är skylten borta,också näckrosen verkar borttagen även om man längst ner i botten kan skönja några gröna skott.I denna lilla damm har en skämtsam person som jag känner lagt några slingor med Utricularia (bläddra) som flytväxt.Kommer denna växt att få finnas kvar i dammen eller kommer den att betraktas som ogräs och plockas bort?Kommer botanikerna att hitta Utricularian och riva sig i håret i förundran över denna “spontana invandring”?
    Du som besöker Botaniska trädgården i Göteborg,leta dig fram till dammen och rapportera hur bläddran växer (gärna med foto).
    Tillbaka till frågan:får man skämta så här med en ärevördig institution?
    (Jag erkänner alltså inte att det är undertecknad som lagt i Utricularian men den intelligenta läsaren får dra sin egen slutsats!)


    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Metalmaid
    • September 2006
    • 815

    #2
    Ja du, ett eller annat busstreck kan man säkert ge en eller annan "ärevördig institution".

    Men blir det skriverier där det görs olika vetenskapliga tolkningar om hur nu denna växt hamnat där så bör man nog ge sig till känna på ett eller annat vis.
    Hare bäst...och simma lugnt
    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
    http://mariahalsoforum.forum24.se/
    http://www.helpdesken.forum24.se/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Uppriktigt sagt så tycker jag att det är ett jäkla sätt att sprida ut växter eller djur i naturen, på djurpaker, eller i botaniska trädgårdar eller liknande.
      Detta eftersom dessa djur/växter kan ställa till med en massa problem - om så blir fallet i detta fall det vet jag inte, men oavsett vilket så är det helt fel.

      Detta handlar inte om att "skoja med" utan om att sabotera
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Metalmaid
        • September 2006
        • 815

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Uppriktigt sagt så tycker jag att det är ett jäkla sätt att sprida ut växter eller djur i naturen, på djurpaker, eller i botaniska trädgårdar eller liknande.
        Detta eftersom dessa djur/växter kan ställa till med en massa problem - om så blir fallet i detta fall det vet jag inte, men oavsett vilket så är det helt fel.

        Detta handlar inte om att "skoja med" utan om att sabotera
        Du menar som i att växter som en gång vart lokaliserade på en ort/ett land numera är sprida över hela världen.
        Hare bäst...och simma lugnt
        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
        http://mariahalsoforum.forum24.se/
        http://www.helpdesken.forum24.se/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Metalmaid
          Du menar som i att växter som en gång vart lokaliserade på en ort/ett land numera är sprida över hela världen.
          Det kan ju t.ex. vara som så att de just nu har ett speciellt odlingsprojekt på Botaniska som äventyras av den nya växten
          Du kanske själv har en trädgård och har planterat ut speciella växter - hur kul vore det om någon kom hem till diog utan att du visste om det och grävde ner andra växter bredvid dina och som gjorde att dina egna inte fick näring nog.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Metalmaid
            • September 2006
            • 815

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det kan ju t.ex. vara som så att de just nu har ett speciellt odlingsprojekt på Botaniska som äventyras av den nya växten
            Du kanske själv har en trädgård och har planterat ut speciella växter - hur kul vore det om någon kom hem till diog utan att du visste om det och grävde ner andra växter bredvid dina och som gjorde att dina egna inte fick näring nog.
            Vad gäller första fallet så instämmer jag helt.
            Vad gäller andra fallet så får jag nog instämma i att det är helt fel, det är ju faktiskt intrång på annans egendom. Tack för att du poängterade det, jag ser inte instutioner på det viset oftast.
            Hare bäst...och simma lugnt
            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
            http://mariahalsoforum.forum24.se/
            http://www.helpdesken.forum24.se/

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Uppriktigt sagt så tycker jag att det är ett jäkla sätt att sprida ut växter eller djur i naturen, på djurpaker, eller i botaniska trädgårdar eller liknande.
              Detta eftersom dessa djur/växter kan ställa till med en massa problem - om så blir fallet i detta fall det vet jag inte, men oavsett vilket så är det helt fel.

              Detta handlar inte om att "skoja med" utan om att sabotera
              Utricularian som åt upp Botaniska trädgården...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • chrillster
                • March 2007
                • 7

                #8
                i nästan alla trådar jag har läst så har metalmaid hållt med kjell....ganska kul tycker jag

                Kommentar

                • Makasu
                  • June 2004
                  • 400

                  #9
                  Jag håller också med kjell!
                  /Makasu

                  http://green.colorize.net/

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Plantera in lite mördarsniglar när ni ändå håller på! Är det humor?
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #11
                      I detta fall håler jag också med Kjell, kan tyckas vara ett oskyldigt tilltag, men vad blir nästa steg ?
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • Metalmaid
                        • September 2006
                        • 815

                        #12
                        Ursprungligen postat av chrillster
                        i nästan alla trådar jag har läst så har metalmaid hållt med kjell....ganska kul tycker jag
                        Jasså, inget jag reflekterat över själv faktiskt. Men det är ju så att om jag har en åsikt och nån annan en annan åsikt, så tycker jag alltid att den andra har fel tills jag blivit övertygad om att jag har fel.
                        Hare bäst...och simma lugnt
                        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                        http://mariahalsoforum.forum24.se/
                        http://www.helpdesken.forum24.se/

                        Kommentar

                        • harbard
                          • July 2002
                          • 1085

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det kan ju t.ex. vara som så att de just nu har ett speciellt odlingsprojekt på Botaniska som äventyras av den nya växten
                          Nej,dammen ingår i en plantering för att visa växternas inbördes släktskap.
                          Denna lilla damm har inte använts på lång tid.Ytan var full med gamla ditblåsta växtdelar,fågelfjädrar och annat “bôs”.
                          Alla växter i “Botaniska” är inplanterade,Utricularia förekommer runt om i Göteborgs natur bl.a. i parkområden.
                          Dammen har inte kontakt med andra dammar.Jag har också “från säker källa erfarit” att Utricularian noga rengjordes innan den lades i.Någon risk för spridning eller “floraförfalskning” finns absolut inte.Ingen skada är skedd;tvärtom den botaniska mångfallden och det estetiska(!) värdet har ökat!Vill nog påstå att denna godmodiga aktion är utförd med stor precision och viss finess.
                          Detta lilla bortglömda,skräpiga vattenhål i utkanten på parken med grumligt,unket och stillastående vatten håller på att med naturens (samt lite mänsklig) hjälp att förvandlas till en liten grön oas med rent vatten.
                          Liknelsen med mördarsniglar är grotesk,låt vara att båda livsformerna är köttätande :-) .
                          Göteborg brukar kallas “donationernas stad”;varför inte även omfamna denna donation ;-) ?
                          Faktum kvarstår;”Botaniska” försummar fullständigt vattenväxter.
                          /För övrigt vill jag tipsa alla att ta in lite av denna spännande växt från naturen.Går att ha i allt från minsta minidammar (glasburkar,plasttråg) till stora stora trädgårdsdammar – även i Jonsered.Eller som sommargäst i ett akvarium utan alltför stor ytvattenrörelse./
                          Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                          Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                          Kommentar

                          Arbetssätt...