Växter i strandsand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roulie
    • January 2006
    • 152

    Växter i strandsand?

    Hallo

    Jag har tänkt göra om mitt tanganyika-kar till ett kar för endlers eller små killis och eftersom dom enligt artbeskrivningen älskar växter så funderar jag på, som rubriken säger, om växter trivs i sand från sandstranden.

    Jag vet att anubias och liknande bör fästas vid stenar eller rötter, men hur är det med andra växter som normalt planteras i gruset?

    Jag har inte tänkt starta något walstad-kar med jord och så, utan det jag vill ha klart för mej innan jag börjar är om jag kan ha kvar sanden - utan problem för växterna, eller om jag ska slänga i grus som jag har i ett förråd istället.

    Har sett nånstans om något problem med gaser om sandlagret är för tjockt, men jag hittar inte det nu tyvärr

    PS. Jag HAR sökt i:
    + det här forumet (för växterna) och här står det nästan uteslutande om walstad
    + inredning (sand=inredning) och där var det inte mycket att hämta
    + malar (corydoras gillar sand) och där stog det inget om hur växterna trivs

    och inte riktigt hittat något bra svar på mina frågor, så jag är tacksam för svar på just mina funderingar.

    H / Roulie
    720 l - Sällskapsakvarium
    60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor
  • Metalmaid
    • September 2006
    • 815

    #2
    Fin sand har jag inte mycket erfarenhet av, har det bara i ett hörn av ett av min akvarier och automatiskt inte många typer av växter heller. Kan iaf säga att Cryptocoryne becketti och Lileapsis brasiliensis verkar trivas bra i fin sand, däremot så verkar inte Hydrilla verticillata göra det.

    Min svar blir då att arten av växt avgör om den kommer att trivas eller inte. Kryptiskt svar må man tycka, men det är ju fler faktorer än bara sanden man måste väga in.
    Hare bäst...och simma lugnt
    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
    http://mariahalsoforum.forum24.se/
    http://www.helpdesken.forum24.se/

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Vallisneria och Sagittaria älskar fin sand. Har inte så stor erfarenhet av andra växter.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Roulie
        • January 2006
        • 152

        #4
        Ok, tackar för svaren!

        Jag tror nog att jag slänger ut sanden och kör på med grus, det funkar ju finfint i mitt andra kar iaf.
        720 l - Sällskapsakvarium
        60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

        Kommentar

        Arbetssätt...