Gröna lurviga alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

    Gröna lurviga alger

    Har tampats med mina "Gröna lurviga alger" i flera månader nu men får inte bort dem.
    Har prövat ta bort alla alger som går från glas och interna filtret och rengjort ytterfiltret vid varje vatten byte som jag har prövat att göra både med korta mellan rum och med längre mellan rum utan att lyckats.
    vad uppkomsten till till algerna beror på vet jag inte för jag har absolut inte övermatat eller nå liknande och inrednings saker har jag plockat ur så de bara haft växterna kvar där i som e helt ned smittade av algerna
    Måste jag kasta växterna eller hur ska jag göra? Blir inte klok på det här.
    Har försökt leta igenom forumet men utan framgång
    Akvariet e på 200l med ca 12 invånare på ca 10cm styck (De största), Har en tjock djungel med växter (Minns ej namnet) och en sand botten.
    MVH Danne
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    har samma.
    är allt solljus som man får nu som ställer till problem
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • Pannecke
      • January 2005
      • 1325

      #3
      Ursprungligen postat av Audion
      Har tampats med mina "Gröna lurviga alger" i flera månader nu men får inte bort dem.
      Har prövat ta bort alla alger som går från glas och interna filtret och rengjort ytterfiltret vid varje vatten byte som jag har prövat att göra både med korta mellan rum och med längre mellan rum utan att lyckats.
      vad uppkomsten till till algerna beror på vet jag inte för jag har absolut inte övermatat eller nå liknande och inrednings saker har jag plockat ur så de bara haft växterna kvar där i som e helt ned smittade av algerna
      Måste jag kasta växterna eller hur ska jag göra? Blir inte klok på det här.
      Har försökt leta igenom forumet men utan framgång
      Akvariet e på 200l med ca 12 invånare på ca 10cm styck (De största), Har en tjock djungel med växter (Minns ej namnet) och en sand botten.
      MVH Danne
      Det är inte sä lätt att säga på rak arm så.

      Att rengöra filtret så ofta är jag tveksam till. Låt den gå med alla nyttobakterier, så att du inte förstör dessa.

      Ofta är det nog så att nårings nivåerna är så låga att dina växter inte kan ta upp den, om de är hämmade av några näringsämnen. Algerna klarar sig med mycket lägre näringskrav än växterna.

      Har du mycket växter?
      Får de näring?
      Gör du stora vattenbyten och hur ofta?
      Har du mycket eller lite ljus?
      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

      Kommentar

      • Metalmaid
        • September 2006
        • 815

        #4
        Många hävdar att tofsar uppstår på grund av svajjiga co2 nivåer och mycket ljus. Att öka ytcirkulationen hjälpte i mitt fall, ja tofsarna försvann inte men de har bromsat upp, de som finns finns men de har inte blivit fler (kör inte med co2 själv).
        Hare bäst...och simma lugnt
        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
        http://mariahalsoforum.forum24.se/
        http://www.helpdesken.forum24.se/

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Fast toffsar är iofs svarta hmm.. Alger gillar dock som du säger svajjiga - främst av ammonium som gärna uppkommer om man rengör filtret för ofta. Eller om man bökar runt för häftigt i bottnen vid vattenbyten. Även kraftiga ljusnivåskillnader som mayday nämner.

          Stabilitet är a och o vid algbekämpning. Lämna tex ett i längden väl fungerande akvarium under ett par veckors semester så brukar växterna ta över helt. Det förutsätter naturligtvis att filtret är uppbyggt så att det inte kloggar igen, att man kan bibeålla vattennivån och mata regelbundet t ex med en automatare (höhö).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Metalmaid
            • September 2006
            • 815

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Fast toffsar är iofs svarta hmm..
            Det hävdar jag har med belysning och färgpreferenser att göra, mina är blågrönsvarta.
            Hare bäst...och simma lugnt
            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
            http://mariahalsoforum.forum24.se/
            http://www.helpdesken.forum24.se/

            Kommentar

            • Audion
              • December 2006
              • 205

              #7
              Ursprungligen postat av Pannecke
              Det är inte sä lätt att säga på rak arm så.

              Att rengöra filtret så ofta är jag tveksam till. Låt den gå med alla nyttobakterier, så att du inte förstör dessa.

              Ofta är det nog så att nårings nivåerna är så låga att dina växter inte kan ta upp den, om de är hämmade av några näringsämnen. Algerna klarar sig med mycket lägre näringskrav än växterna.

              Har du mycket växter?
              Får de näring?
              Gör du stora vattenbyten och hur ofta?
              Har du mycket eller lite ljus?
              * Inner filtret har jag rengjort pga att det slammar igen totalt och e då igentäppt av brunt klet Det yttre brukar jag oxå bli tvungen att rengöra för det e oxå extremt mycke skit i det. Ska testa låta det filtret vara ändå tills det börjar bli dålig cirkulation i det och se om det hjälper.

              * Vad kan det vara, hmm kanske 10 växter som hette nåt med svärd De har växt till sig och blivit ganska stora och växt till en tät dunge som kanske tar upp 1/4 del av akvariet eller så.

              * Jag ger inge extra näring just för tillfället.

              * Förut gjorde jag vatten byten typ 1 ggr i veckan och bytte då 1/3 av vattnet, lät jag det dröja längre mellan gångerna så såg man inte ens in i akvariet pga algerna

              * Oftast brukar persiennerna vara nere så akvariet får inte mycket solljus och belysningen består av 2 T5 lysrör som jag nu inte minns vad de låg på för effekt men de e tända från 09.00 - 20.00 har jag för mig.

              MVH Daniel
              Senast redigerad av Audion; 14 June 2007, 06:27.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Inner filtret har jag rengjort pga att det slammar igen totalt och e då igentäppt av brunt klet Det yttre brukar jag oxå bli tvungen att rengöra för det e oxå extremt mycke skit i det. Ska testa låta det filtret vara ändå tills det börjar bli dålig cirkulation i det och se om det hjälper.
                Det är lite pyssel innan man hittar en filtermaterialskombination som funkar bra i längden. I växtakvarier kan det bli otroligt mycket bös och en massa döda växtdelar så att det i princip blir omöjligt att köra filtermattor, och absolut inte de jättetäta fibermattor som följer med vissa filter. Stora keramikmakaroner brukar dock funka fint i längden.

                Vill man ändå ha den där jättefina poleringen med en tät fibermatta (typ Quickfilter) så kör man förslagsvis det enbart via innerfiltret så man lätt kan ta ur det och tvätta rent det - utan att störa det stora filtret. Naturligtvis bör man absolut undvika att göra rent båda samtidigt.

                Förut gjorde jag vatten byten typ 1 ggr i veckan och bytte då 1/3 av vattnet, lät jag det dröja längre mellan gångerna så såg man inte ens in i akvariet pga algerna
                Ta det med ro och låt dom konkurrera ut sig själva. Sänk först vattenytan, ta sedan en fiberduk av lämplig modisort och torka av rutorna och fyll sedan upp igen. Då undviker du en massa simmande zoosporer som algerna släpper ut när dom blir stressade/mosade/bortskrapde.

                Oftast brukar
                Ajbaja. Stabilitet = Jämt och ständigt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Audion
                  • December 2006
                  • 205

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Det är lite pyssel innan man hittar en filtermaterialskombination som funkar bra i längden. I växtakvarier kan det bli otroligt mycket bös och en massa döda växtdelar så att det i princip blir omöjligt att köra filtermattor, och absolut inte de jättetäta fibermattor som följer med vissa filter. Stora keramikmakaroner brukar dock funka fint i längden.

                  Vill man ändå ha den där jättefina poleringen med en tät fibermatta (typ Quickfilter) så kör man förslagsvis det enbart via innerfiltret så man lätt kan ta ur det och tvätta rent det - utan att störa det stora filtret. Naturligtvis bör man absolut undvika att göra rent båda samtidigt.


                  Ta det med ro och låt dom konkurrera ut sig själva. Sänk först vattenytan, ta sedan en fiberduk av lämplig modisort och torka av rutorna och fyll sedan upp igen. Då undviker du en massa simmande zoosporer som algerna släpper ut när dom blir stressade/mosade/bortskrapde.


                  Ajbaja. Stabilitet = Jämt och ständigt.
                  Ska man pröva göda växterna då med PMDD eller vad det nu hette eller kanske pröva köra med en mäsk pump? Eller börjar algerna oxå växa bättre av detta?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    När man börjar göda så brukar algerna vara snabbare på att reagera på den bättre miljön än vad växterna är. Dvs man får det initialt lite värre med algerna för att sedan klinga av och bli bättre än tidigare. Växter i akvarier utan CO2 brukar ta 3-4 veckor på sig att reagera på en förändrad näringsnivå.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Pannecke
                      • January 2005
                      • 1325

                      #11
                      Av mina erfarenheter när det gäller alger och växtnäring, så är det som defdac säger att algerna får en fördel i början, men med is i magen och att man inte stressar upp sig av att det blir algigt när man tillsätter näring. För mig så tog det kansk 6 veckor från att botten var täckt av gröna alger tills de var borta då jag började göda med PMDD 1 gång i veckan med rekomenderade doser.
                      Senast redigerad av Pannecke; 15 June 2007, 22:46.
                      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                      Kommentar

                      • Audion
                        • December 2006
                        • 205

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pannecke
                        Av mina erfarenheter när det gäller alger och växtnäring, så är det som defdac säger att algerna får en fördel i början, men med is i magen och att man inte stressar upp sig av att det lir algigtnär man tillsätter näring. För mig så tog det kansk 6 veckor från att botten var täckt av gröna alger tills de var borta då jag började göda med PMDD 1 gång i veckan med rekomenderade doser.
                        Och vad tror du om att man kör med mäsk genom inner filtret då?

                        Kommentar

                        • Pannecke
                          • January 2005
                          • 1325

                          #13
                          När jag körde med innerfilter so buyggde jag en reaktor av petflaskor som jag satte på utblåset. Det tror jag funkar bättre. Att skicka in CO2 i filtret gör bara att det kommer massa bubblor i impellern så att det börjar att låta illa.
                          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                          Kommentar

                          • Audion
                            • December 2006
                            • 205

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pannecke
                            När jag körde med innerfilter so buyggde jag en reaktor av petflaskor som jag satte på utblåset. Det tror jag funkar bättre. Att skicka in CO2 i filtret gör bara att det kommer massa bubblor i impellern så att det börjar att låta illa.
                            Jo så tänkte jag oxå göra men sen läste jag en tråd att bubblorna skulle slås sönder av impellern av någon anledning.. Men jag kopplar den på utblåset då

                            Kommentar

                            • Pannecke
                              • January 2005
                              • 1325

                              #15
                              Ursprungligen postat av Audion
                              Jo så tänkte jag oxå göra men sen läste jag en tråd att bubblorna skulle slås sönder av impellern av någon anledning.. Men jag kopplar den på utblåset då
                              Ja. och bubblorna behöver inte slås sönder av impellern om du har reaktor. Reaktorn skall se till att Co2 löser upp sig i vattnet.
                              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...