Hur ofta ska man ge näring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara1111
    • April 2007
    • 202

    Hur ofta ska man ge näring

    Jag har ett 54 liters akvarium med en hel del växter i. Jag har insett att det nog råder viss näringsbrist och har börjat pytsa i näring ibland. Följer flaskans instruktioner om hur mycket, men hur OFTA ska man hälla i näringen? Använder Sera florena fertilizer (fick den med akvariet).
    Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.
  • abbimicke
    • May 2007
    • 599

    #2
    Jag fick tipset från Akvariekällaren att hälla i en liten mängd oftare t.ex. varje dag istället för en hel mängd på en dag i veckan.
    http://kiwi.msun.se <- blogg

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Hur mycket du skall dosera för att få en viss nivå i akvariet är lätt att räkna ut, det ger också doseringsanvisningarna på paketet. Hur ofta du behöver tillsätta för att bibehålla nivåerna är en mycket svårare ekvation, där måste man ta hänsyn till mängd/typ av växter, mängd och typ av ljus, co2 tillgång och fisklast. Eftersom en sån ekvation inte låter sig göras av hobbyfolk så rekomenderar jag att skaffa sig ett bra test och justera efter mätresultat. Vill man inte det så kan man köra med estimated index som innebär 50% vattenbyte en gång i veckan och 1-2 doser av näring därimellan.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Sara1111
        • April 2007
        • 202

        #4
        Ursprungligen postat av abbimicke
        Jag fick tipset från Akvariekällaren att hälla i en liten mängd oftare t.ex. varje dag istället för en hel mängd på en dag i veckan.
        Det verkar ju vettigt, ska prova det.

        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Hur ofta du behöver tillsätta för att bibehålla nivåerna är en mycket svårare ekvation, där måste man ta hänsyn till mängd/typ av växter, mängd och typ av ljus, co2 tillgång och fisklast. Eftersom en sån ekvation inte låter sig göras av hobbyfolk så rekomenderar jag att skaffa sig ett bra test och justera efter mätresultat.
        Är det ett test eller flera? Och om det är flera finns det något som man absolut måste ha (har lite lite med pengar)?
        Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Ursprungligen postat av Sara1111
          Är det ett test eller flera? Och om det är flera finns det något som man absolut måste ha (har lite lite med pengar)?
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Vill man inte det så kan man köra med estimated index som innebär 50% vattenbyte en gång i veckan och 1-2 doser av näring därimellan.
          Enklaste metoden, säkrast ur näringsperspektiv, men leder kanske till lite ökad gödningsåtgång. Sannolikt inte speciellt mycket dock.
          B!

          Kommentar

          Arbetssätt...