Bruna fläckar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rolnor
    • June 2007
    • 143

    Bruna fläckar

    Jag har inrett ett 450L akvarium med sjöstensgrus, en korall (död) och lite växter, inga fiskar ännu. Det har stått nu med pumpen gående i nån vecka och det har bildats fula bruna fläckar på växterna (vet tyvärr inte vad arterna heter). Vattnet till det tog jag ur en djupborrad brunn (samma vatten som jag dricker och vattnar mina blommor med, analyserat som "tjänligt").
    pH ligger på 7.5 och temperaturen är 27C. En tanke är att korallen (jättesnygg, köpt från USA på eBay) kanske var behandlad med nåt medel och borde ha sköljts av innan den sattes ned i vattnet? Enda teorin jag har, eftersom jag och mina blommor mår bra, så det kan inte gärna vara vattnet. Det är ett Juwel450vision med originalreningsverk/pump.
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    #2
    Jag vet inte, men jag fick också såna bruna fläckar på mina växter (Hygrophila Corymbosa och Cryptocoryne Beckettii och lite på Cabomba carolinian..)

    Vi vet inte riktigt vid vilken tidpunkt dom försvann exakt.. vi bytte mycket vatten pga nitrithalt, och sen efter ett tag var fläckarna försvunna.. jag vet inte alls, trodde det var alger eller så ett tag..

    Kan faktiskt inte svara på vad det är.. men våra försvann iaf..
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

    Kommentar

    • rolnor
      • June 2007
      • 143

      #3
      Ursprungligen postat av Zirconia
      Jag vet inte, men jag fick också såna bruna fläckar på mina växter (Hygrophila Corymbosa och Cryptocoryne Beckettii och lite på Cabomba carolinian..)

      Vi vet inte riktigt vid vilken tidpunkt dom försvann exakt.. vi bytte mycket vatten pga nitrithalt, och sen efter ett tag var fläckarna försvunna.. jag vet inte alls, trodde det var alger eller så ett tag..

      Kan faktiskt inte svara på vad det är.. men våra försvann iaf..
      Intressant, jag antar att det vore bra att få ordning på det hela innan jag sätter i några fiskar, eller också får jag testa med några få relativt billiga??

      Kommentar

      • Zirconia
        • May 2007
        • 701

        #4
        Ursprungligen postat av rolnor
        Intressant, jag antar att det vore bra att få ordning på det hela innan jag sätter i några fiskar, eller också får jag testa med några få relativt billiga??
        Njaaa, jag tror det är bäst nån mer kunnig får svara, jag har ju inte hållit på med akvarier så länge så jag kan inte säga nåt säkert ju..

        Jag bara säger hur det var för oss..

        Men ja, vissa har ju igång akvarierna ett tag innan dom kör igång med fisk.. vi hade några dagar iaf.. men vissa kör väl nån vecka..

        Men jag vet inte, om du inte haft igång det så länge så kan det väl inte vara alger som kommit på växterna så fort heller?

        Vi började med 5 svarta neontetror, dom ska väl vara tåligare än andra tetror iaf just vid nystart, läste det iaf..
        Men sen en Ancistrus och sen fick vi ju nitrithöjningen, så då fick vi göra en massa vattenbyten..

        Men hmm, jag vet inte riktigt vad det kan bero på eller vara i ditt fall heller..

        Hoppas nån fler kan svara på detta
        Senast redigerad av Zirconia; 03 June 2007, 17:29.
        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Låter som kiselalger gnugga och damma bort när du byter vatten de försvinner efter ett tag och är väldig vanliga i nystartade kar.

          Lycka till
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Zirconia
            • May 2007
            • 701

            #6
            Ah, tack, vad bra, då fick jag veta det också
            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

            Kommentar

            • rolnor
              • June 2007
              • 143

              #7
              Ursprungligen postat av peterhaack
              Låter som kiselalger gnugga och damma bort när du byter vatten de försvinner efter ett tag och är väldig vanliga i nystartade kar.

              Lycka till
              Tack, det låter vettigt!!

              Kommentar

              Arbetssätt...