Co2 till 540 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_magi
    • June 2005
    • 159

    Co2 till 540 L

    Hej.

    Jag har läst om Co2 här på forumet och efter att ha läst
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...ur+l%E4nge+tub så blev jag sugen på att själv skaffa en anläggning.
    Men jag har letat men jag hittar inte vad jag ska ha för saker isf. Jag är väl för dum för att veta vad jag ska leta efter redigt . En co2 tub utan stilrör ska man skaffa oavsett storlek på karet antar jag? Vad är det mer som behövs?

    mvh/växtnooben
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Här finns en artikel där utrustningen beskrivs: koldioxid i växtakvarium.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Lucas_magi
      • June 2005
      • 159

      #3
      Hur ska man egentligen placerar man aqua medic reactor 1000? Lite bökigt om den behöver va horrisontelt, då måste ju utblås-slangen upp-ner-reactor-ner-up. Hur löser man de utan att vika slangen i så fall eller de kanske finns en lättare lösning?

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av Lucas_magi
        Hur ska man egentligen placerar man aqua medic reactor 1000? Lite bökigt om den behöver va horrisontelt, då måste ju utblås-slangen upp-ner-reactor-ner-up. Hur löser man de utan att vika slangen i så fall eller de kanske finns en lättare lösning?
        Den skall sitta vertikalt.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • hambli
          • December 2004
          • 508

          #5
          jag kör med en AM1000 i mitt 540l, jag är mycket nöjd med den.
          den ska som sagt sitta vertikalt och inte liggande.

          Kommentar

          • Lucas_magi
            • June 2005
            • 159

            #6
            Ursprungligen postat av petnym
            Den skall sitta vertikalt.

            Jo jag menar såklart vertikalt. Hur har du gjort då hambi? Kan man sätta så att utblåset kommer underifrån eller behöver de komma överifrån för att funka bra?

            Kommentar

            • Lucas_magi
              • June 2005
              • 159

              #7
              Var är de bästa stället att sköpa sig en Co2 tub? Är de någon ventil på tuben så att gasen inte går ut när man inte har regulatorn på plats än, eller hur gör man?

              Kommentar

              • hambli
                • December 2004
                • 508

                #8
                köp en brandsläckare. ja man har en kran så man kan öppna och stänga tuben.
                förstod inte riktigt din fråga men vatten ska in ovanifrån och ut (till karet) underifrån, om du förstår hur jag menar.

                kan rekomendera att köpa en kraftig cirkulationspump (det behövs)

                Kommentar

                • Lucas_magi
                  • June 2005
                  • 159

                  #9
                  Ursprungligen postat av hambli
                  köp en brandsläckare. ja man har en kran så man kan öppna och stänga tuben.
                  förstod inte riktigt din fråga men vatten ska in ovanifrån och ut (till karet) underifrån, om du förstår hur jag menar.

                  kan rekomendera att köpa en kraftig cirkulationspump (det behövs)

                  Jo jag menar så att där mitt akvarium står så är det en vägg direkt till vänster, och till höger är de ca 40 cm till en vägg därför jag undara hur jag ska placera reaktorn för jag har inte så mycke plats. Eftersom det bara är 40 cm mellan karet o väggen, där ska stå 1 ytterpump och 1 cirkulationspump, så är jag rädd för att cirkulationsslangen viker sig om reaktorn behöver sittar vertikalt.

                  Det finns inga brandsläckare med Co2 va?

                  Kommentar

                  • janne dansk
                    • June 2004
                    • 1740

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lucas_magi
                    Jo jag menar så att där mitt akvarium står så är det en vägg direkt till vänster, och till höger är de ca 40 cm till en vägg därför jag undara hur jag ska placera reaktorn för jag har inte så mycke plats. Eftersom det bara är 40 cm mellan karet o väggen, där ska stå 1 ytterpump och 1 cirkulationspump, så är jag rädd för att cirkulationsslangen viker sig om reaktorn behöver sittar vertikalt.

                    Det finns inga brandsläckare med Co2 va?
                    kolsyresläckar är=co2
                    mvh janne
                    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                    Kommentar

                    • Lucas_magi
                      • June 2005
                      • 159

                      #11
                      Ursprungligen postat av janne dansk
                      kolsyresläckar är=co2
                      mvh janne

                      jag trodde kolsyresläckarna va co ..

                      Kommentar

                      • Lucas_magi
                        • June 2005
                        • 159

                        #12
                        Ursprungligen postat av hambli
                        kan rekomendera att köpa en kraftig cirkulationspump (det behövs)

                        Jag kom o tänka på en sak, Jag tycker mitt fluval är lite för klent så jag funderar på att köpa ett till filter till mitt 540 L då. Skulle jag inte kunna leda in co2 i det andra filter så de fungerar som en reaktor? Vad är det bästa filtermaterialet i så fall för att lösa upp bubblorna? Tänkt köpa ngn av 2215-2217. 2215 kanske är bättre på att lösa upp co2 för den har ju samma filerfolym men mindre sprut, eller tänker jag fel?

                        Kommentar

                        • hambli
                          • December 2004
                          • 508

                          #13
                          jag har aldig kört utan reaktor så jag kan tyvär inte svara på det.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...