Insnöad ciklidsist konverterar till växtriket

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    Insnöad ciklidsist konverterar till växtriket

    Tjopp!

    Sitter och planerar om man skulle ge sig in i Co2-karusellen. Har en tub (10kg) med regulator och reaktor. Enda som saknas är magnetventil. Var kan man köpa sådan?

    Sen har jag en Aqua medic 150 W MH armatur med lampa. Vet ej hur många kelvin den är på....1500 kanske ? Karet är på 220 liter ( 50 högt) och jag undrar om det räcker med den belysningen? Pmdd blir o beställa, men behöver man tillsätta något mer i karet vid vattenbyte ?

    Läst lite om att folk har lera under bottenmatrialet. Kanske något som gynnar växternas rötter ? Värmekabel är väl att föredra..?

    Har ni några bra tips och länkar på hur man går tillväga steg för steg. Eller om ni vill skriva några rader på hur jag börjar skulle jag vara tacksam.
    Med vänlig hälsning
    Alexander
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Magnetventil kan man väl köpa i alla välsorterade akvarieaffärer samt i nätaffärer.

    Hur många Kelvin din lampa är på beror på vilken lampa du har. Solljuset motsvarar väl ungefär 6500 Kelvin har jag för mig - men många växtakvarister kör med 10.000. Över 10.000 är bara för saltvatten. Jag tror dock knappast att din lampa är på 1500.
    För ett 50 cm högt akvarium räcker definitivt 150 HQI. Sedan hur det täcker ute hela akvariets yta vet jag inte det beror ju på konstruktionen på armaturens reflektor samt på hur stor vattenytan är.

    Värmekabel är det väl få som använder idag.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Kjell, svarade nog på det mesta ovan... Belysningen blir nog bra, tillräckligt för att även köra lite mer krävande växter...

      Pmdd räcker som tillsats... Skippa både lera och värmekabel...

      Främsta tipset är att börja med så stor växtmassa som möjligt. Försök att komma över billiga växter från någon med ett etablerat växtakvarium....
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Två förslag till botten:

        1) Enbart en gnutta kattsand (den typen av ren lera) under 4-5 cm 1-3 mm:s grus. Så kör jag nu och det verkar funka bra utan några större problem med disighet när man rotar upp växter.

        2) 1/3 jord och 2/3 sand ihopgeggat till en myllig konsistens utan att det blir smetigt. Toppa med vilket grus du vill eller kör enbart denna blandnin. Om du bara kör med denna blandning så fyll upp med vatten, låt stå tills eventuella jordrester sedimenterat och slamsug bort det så enbart sand/grus blir kvar på toppen. Har inte testat själv men kommer göra det nästa gång jag sätter upp ett växtakvarium.

        Undvik att blanda lera med jord/torv. Kör du CO2 är bottnen av mindre betydelse om du göder med PMDD i vattnet. Förr har jag sagt att bottnen är betydelselös om man kör vattengödning, men har svängt. Man verkar få lite större svängrum med att göda fel om det finns en liten reserv i bottnen.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Jag skulle ta det lungt med ljuset i början. Du klarar dig i de flesta fallen med vanliga rör. För mycket ljus gör det mycket svårare.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • cecilienne
            • February 2007
            • 282

            #6
            Varför ska man inte ha för mkt ljus? För att algerna börjar då?

            Kommentar

            • Triggerhappy
              • April 2007
              • 377

              #7
              lånar tråden lite =) kan man inte ha co2 och göda med pmdd när man har fiskar i karet ?
              Lyssna inte på mig

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Varför ska man inte ha för mkt ljus? För att algerna börjar då?
                Ja, mycket större algrisk.

                kan man inte ha co2 och göda med pmdd när man har fiskar i karet ?
                Jo det kan man.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • GasseG
                  • April 2007
                  • 368

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  1/3 jord och 2/3 sand ihopgeggat till en myllig konsistens utan att det blir smetigt. Toppa med vilket grus du vill eller kör enbart denna blandnin. Om du bara kör med denna blandning så fyll upp med vatten, låt stå tills eventuella jordrester sedimenterat och slamsug bort det så enbart sand/grus blir kvar på toppen. Har inte testat själv men kommer göra det nästa gång jag sätter upp ett växtakvarium.
                  Är det någon som har provat någon speciell jordblandning med topping av sand tillsammans med grävande snäckor?
                  Hur blev det med tiden?
                  Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                  Kommentar

                  Arbetssätt...