Tofsalger och cyano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Tofsalger och cyano

    Vi hade från början en del tofsalger både på växter, rötter och stenar. Nu har vi inget kvar på växter och stenar, men på en rot sitter det en del längs hela kanten. De verkar varken bli mer eller mindre, har haft samma mängd i ett par månader minst. Vi har siameser men de käkar inte dem. De går inte ens att få bort dem mekaniskt. Finns det NÅGOT sätt att ta bort dem?

    Och så undrar jag över cyano. Jag har fattat det som om det är en verklig pest som tar över hela karet. Men vi har en alg som jag tror är cyano, men det kommer längs rutan där gruset ligger (under grusnivån). När vi skrapar upp det så är det som stora mattor som går att plocka bort (mörkgröna-svarta). Men det är alltså väldigt lite. Det finns inget ovanför gruset någonstans i karet utan bara lite längs rutan i framkant. Vi brukar bara ta bort det i samband med vattenbyte. Kan detta vara cyano?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ang. toffsarna så nyper jag bort det jag kommer åt varje vattenbyte. Siameser brukar gilla att gnaga på de ställen jag varit och "nypt".
    Jag hade toffsar på silikonfogarna ett tag och jag funderade på att packa in dessa i alufolie och på så sätt döda dom med ljusbrist.
    Man kan även punktdosera med 3% väteperoxidlösning från apoteket, men det är inte jätteeffektivt och kan irritera fiskarna gälar så jag rekommenderar det inte.

    Ang. din förmodade cyano så är det förmodligen cyano som inte trivs. Det är väldigt vanligt att man har dom just längs framsidan på gruskanten. Rubbar du balansen i akvariet genom att rota runt för mycket i bottnen och döda filtermassan så börjar den förmodlgien krypa upp ovanpå gruset.
    Tycker du cyanon längs framrutan är irriterande så kan du ju alltid döda den med ljusbrist genom att tejpa en ickegenomskinlig tejpremsa så kanten inte syns och så att cyanon inte får ljus.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • rebecka_o
      • December 2006
      • 348

      #3
      Okej, bäst att låta bli gruset då... vi hade iofs funderingar på att byta ut en del av vårt grova grus mot sand men vi kanske ska avvakta lite. Men om vi tejpar på utsidan... överlever inte cyanon av det lilla ljus som tar sig ner genom gruset?

      Angående tofsalgerna - menar du att du får loss tofsarna genom att nypa? Våra sitter som berget. Skulle behöva en vinkelslip för att få loss dem! Men det kanske räcker att man karvar lite i dem menar du så får siameserna smak på dem?
      Senast redigerad av rebecka_o; 28 May 2007, 08:43.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        överlever inte cyanon av det lilla ljus som tar sig ner genom gruset?
        Jo alla akvarier har alltid spår av cyano. Du kommer aldrig kunna döda allihop. Om du lyckas döda allihop så komemr det nya sporer via kranvattnet eller luften.

        Tejpen vore mest för att få bort cyanon längs framkanten - en liten stund.

        Angående tofsalgerna - menar du att du får loss tofsarna genom att nypa? Våra sitter som berget
        Ofta följer bitar av roten/silikonet med när jag nyper bort dom. Så jo, dom sitter hårt.

        Det sägs att variationer i koldioxidnivån i vattnet får toffsarna att föröka sig, vilket jag tycker verkar kunna stämma ganska bra. Under natten så sjunker syrenivåerna och koldioxidnivåerna ökar - likaså veckovattenbyten exponerar toffsarna för luft och får på så sätt en massa koldioxid. Vi växtakvarister brukar krångla med våra koldioxidanläggningar och får ofta på så sätt toffsalgsodling.

        Så vaddå? Jo, lyckas man hålla koldioxidnivåerna helt stabila så slutar toffsarna föröka sig - dom som finns i akvariet fortsätter växa men det kommer inte nya. Dom kan växa så att dom blir upp till 2 cm långa, och då närmar dom sig slutet av sin livslängd. Det roliga är att dom då är jättelätta att nypa bort - man kan tom gnida bort dom med fingrarna.

        Hur håller man koldioxidnivåerna helt stabila när man inte har en CO2-anläggning?
        1) Man gör vattenbyten mer sällan, kanske någon gång varannan månad beroende på hur fiskarna beter sig och om man måste rota runt i bottnen - rekommenderas bara om man ska satsa helt på att få massor med växter. Denna metod brukar kallas "Lowtech" eller "Walstad-akvarium".
        2) Fenomenal ytcirkulation och bra cirkulation i hela akvariet. Detta stabiliserar gasutbytet så att varken syre eller koldioxidnivåer varierar under dagen/natten.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • rebecka_o
          • December 2006
          • 348

          #5
          Tack för ett uttömmande svar! Då vet jag att det är helt normalt med lite cyano och så behöver jag inte känna mig helt misslyckad för det.

          Våra tofsar är nu ca 7 mm långa och sitter på lång rad längs rotkanten. Och lite i gruset. Men de breder inte ut sig öht. Från början kom en stor mängd i hela akvariet, men stabilare vattenvärden och siameser fick mängden att minska drastiskt. Det är bara detta lilla som blivit kvar. Men eftersom de inte förökar sig så ska vi väl vara ganska nöjda då. Och försöka nypa bort dessa.

          Tack för hjälpen!

          Kommentar

          Arbetssätt...