Cabomba aquatica + Malawiciklider ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjoz
    • April 2007
    • 74

    Cabomba aquatica + Malawiciklider ?

    Hejsan zoopet!

    Tänker nu "malawisera" mitt 220 liters akvarium då jag upptäckt tjusningen med dessa fiskar.

    Det jag undrar över är om det finns någon/några arter av malawiciklider som inte käkar upp växter. Helst av allt skulle jag vilja hålla Cabomba aquatica bland mina fiskar, men jag får naturligtvis rätta mig efter vilkoren om det inte går för sig

    Tack på förhand, Björn
  • Martin.M
    • March 2007
    • 117

    #2
    Av Cabomban blir det nog inte mycket kvar, testa Vallisneria modell grövre och kanske nån Anubias.
    Last.FM

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag har jättevallisneria med mina Malawi på jobbet och de får vara ifred och växer otroligt bra!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • CrillePille
        • February 2007
        • 233

        #4
        jag kör javaormbunke, anubis och vallisneria hos mina malawi och de har aldrig ens försökt tugga på dem.. dock tror jag inte Cabomba lär bli orörd.. ;-) de lär tugga i sig den med god aptit...

        finns en sorts vallisneria på lök som jag inte vet vad den heter, väldigt fin och tålig och brukar vara billig.. (finns för 25:-/löken i Ystad bl.a..)

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av CrillePille
          finns en sorts vallisneria på lök som jag inte vet vad den heter, väldigt fin och tålig och brukar vara billig.. (finns för 25:-/löken i Ystad bl.a..)
          Crinumlök, finns i ett par varianter:

          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • CrillePille
            • February 2007
            • 233

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            exakt.. där har vi den..=) jag var för lat för att leta igenom artbeskrivningarna av växterna...

            Kommentar

            • Bjoz
              • April 2007
              • 74

              #7
              Okej tack så mycket för svaren =)

              Verkar som att jag får köra på någon annan sort då. Det blir nog fint ändå!

              Kommentar

              • Limia1
                • December 2006
                • 325

                #8
                Ja, Malawiciklider vill ha högre pH och hårdare vatten, medan Cabomban vill ha mjukare vatten och lägre pH. Så det hade nog inte fungerat så bra, även om fiskarna inte åt upp den.

                MVH/Anita

                Kommentar

                • Bjoz
                  • April 2007
                  • 74

                  #9
                  Ursprungligen postat av Limia1
                  Ja, Malawiciklider vill ha högre pH och hårdare vatten, medan Cabomban vill ha mjukare vatten och lägre pH. Så det hade nog inte fungerat så bra, även om fiskarna inte åt upp den.

                  MVH/Anita
                  Oj, det hade jag inte tänkt på! Haha, då är det ju mer än uteslutet ett dumt val

                  Tack för upplysningen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...