Guide till uppstart av Wahlstad/Low-tech...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T_K
    • January 2006
    • 102

    Guide till uppstart av Wahlstad/Low-tech...

    ...har jag sökt efter på forumet men inte hittat. Kan någon hjälpa mej?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Blanda jord och sand i ett 1:3 förhållande och mosa ihop det. Toppa med valfritt grus om det önskas. Plantera så mycket växter du kan skaffa, gärna snabbväxare och några flytväxter.

    Fyll upp med vatten, vänta en stund tills all överbliven jord sedimenterat och slamsug bort den.

    Använd gärna filtrering som i ett vanligt akvarium.

    Byt bara vatten när du tycker att fiskarna verkar lite stirriga eller när du planterar om växter/bökar i bottnen eller du tycker vattnet är för missfärgat. Typ en gång i halvåret YMMV.

    Val av jord är oviktigt medans det är desto viktigare med att packa ganska fullt med snabbväxare från start.
    Övermata gärna och packa gärna i för mycket fisk.

    Klart.
    Senast redigerad av defdac; 25 May 2007, 14:36.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      Så här gjorde jag, och det finns varianter som funkar lika bra, men jag körde en standardvariant. Edit: Jag ser att defdac hunnit posta en medan jag skrev:9
      * grunda med ca 2,5 cm blomjord,kaktusjord,såjord eller dammjord
      TIPS! Om solljus kommer i direkt kontakt med jorden kan det frigöra mycket järn, så det är bra att ha en kant med bara grus längs glaset
      * om du vill kan du strö över lite dolomitkalk i kornform eller krossade snäckskal
      * Fukta jorden lätt med text sprayflaska
      * över det läggs ca 2,5 cm grus 3-5 mm diameter
      TIPS: Eftersom en del jord kan grumla eller färga vattnet mer än önskat så kan man testa kombinationen av jord/grusi en burk med vatten först (flaskprov)´

      Jag valde att plantera innan vattnet kom i för att slippa grumling, och för att få bra spridning på rötterna. Jag spred rötterna över den fuktade jorden och palrrade upp med grus runt växten så den hamnade 2,5cm över jorden.
      Sprayflaska med vatten är bra att ha så växterna inte torkar ut.
      När jag planterat färdigt la jag på resten av gruset i ett jämnt 2,5 cm tjockt lager.
      Alternativet är att lägga på grus, fylla upp med vatten tills det når ca 1 dm över gruset, plantera och sedan byta det grumliga vattnet

      * fyll på med vatten.

      Man bör ha mycket växter i ett lowtech. Mitt tips är att ha växter med kraftiga rotsystem (typ svärdplantor,cryptocoryne och lotus) en del snabbväxade växter är bra att ha i början, och har man dessutom flytväxter som tar koldioxid från luften så har man en vinnarkombination.

      Slutligen är det bra att ha en cirkulationspump för att undvika näringsfattiga zonner runt växternas blad.

      Vattenbyte görs en gång per 6 månader.

      Detta är som sagt hur jag gjorde, och den följer Diana Walstads rekommendation rakt av. Det finns hur många varianter som helst, men denna har funkat jättebra för mig.

      Rekommenderad läsning:
      Diana walstads "Echology of the planted tank"
      www.plantswap.se har en lowtechavdelning i sitt forum
      http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/el-natural/
      kan du läsa allt du behöver veta om lowtech

      Kommentar

      • T_K
        • January 2006
        • 102

        #4
        OK, strålande! Tack ska ni ha, jorden är inköpt... :-)

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #5
          Lycka till. Själv är jag supernöjd med mitt lowtech kar.

          Kommentar

          • Kyssguramin
            • October 2006
            • 227

            #6
            lirte fråger:
            1, funkar det att ha ett lowtech kar på bara 105l?
            2, hur många och hur stora fiskar kan man ha i?
            3, kanman ha ett sånthär akvarium lowtec: 105l, djur:"Odjurs Sniglar", dvärg kulfiskar och eventuellt en a.moluccensis (stavning?) och/eller en kuhli ål?
            tacksam för svar
            Senast redigerad av Kyssguramin; 18 August 2007, 16:32.

            Kommentar

            • Olivin
              • July 2006
              • 573

              #7
              Kuhli gräver gärna i botten så med tanke på grumlingen som då kan uppstå är det nog inte att rekommendera. Övriga fiskar har jag ingen egen erfarenhet av.
              Medlem i VAAF www.vaaf.se

              Kommentar

              • peter_m_jonsson
                • April 2006
                • 451

                #8
                Ursprungligen postat av Kyssguramin
                lirte fråger:
                1, funkar det att ha ett lowtech kar på bara 105l?
                2, hur många och hur stora fiskar kan man ha i?
                3, kanman ha ett sånthär akvarium lowtec: 105l, djur:"djurs sniglar", dvärg kulfiskar och eventuellt en a.moluccensis (stavning?) och/eller en kuhli ål?
                tacksam för svar
                1. Går hur bra som helst. Det finns ingen storleksbegränsning när det gäller lowtech.
                2. Som ett vanligt kar dvs 1cm fisk per liter vatten (gäller mindre fiskar) om du har extra filtrering, och hälften om du vill köra helt utan filter.
                3. Huvudsaken är att fiskarna inte gräver för mycket. Om dom bara bökar runt lite (typ pansarmalar) så är det ingen fara.

                Kommentar

                • Kyssguramin
                  • October 2006
                  • 227

                  #9
                  tack men då undrar jag om man t ex kan ha halvnäbbar i lowtech för dem är ju kända för o va rättså känsliga,, borde inte det bli mycket enklare i ett lowtech

                  Kommentar

                  • Kyssguramin
                    • October 2006
                    • 227

                    #10
                    inget svar :O

                    Kommentar

                    • Kyssguramin
                      • October 2006
                      • 227

                      #11
                      ingen?

                      Kommentar

                      • Kyssguramin
                        • October 2006
                        • 227

                        #12
                        plus att min kuhli aldrig gräver ned sig ^^

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #13
                          (Parantes om kuhli: Kuhli gräver bara ner sig om de får finkornig sand... annars har de såklart svårt att gräva. Men vi har ganska finkornig till vår och de gräver ändå inte ner sig. Kanske för att de har tillräckligt med mörka gömställen ändå.)

                          Intressant tråd för övrigt, kanske vågar testa lowtech nån gång när jag har bättre vattenförhållanden.
                          / Ebba

                          Kommentar

                          • Kyssguramin
                            • October 2006
                            • 227

                            #14
                            ok, jag har också finkornig sand,, den har ändå aldri grävt ned sig ^^

                            Kommentar

                            • peter_m_jonsson
                              • April 2006
                              • 451

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kyssguramin
                              tack men då undrar jag om man t ex kan ha halvnäbbar i lowtech för dem är ju kända för o va rättså känsliga,, borde inte det bli mycket enklare i ett lowtech
                              Det beror ju lite på var dina vattenvärden stabiliserar sig på när ditt lowtech körts in. I mitt kar var tex pH svajigt i början, men la sig sen på ungefär 7,5.
                              Nu är det väldigt stabilt, med låga fosfat,nitrit och nitrat värden.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...