Anubias ruttnar och gulnar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    Anubias ruttnar och gulnar

    Usch, nu är jag trött på detta. Sedan en tid tillbaka har jag börjat få jätteproblem med mina anubias. Sökte på forumet men fick inte upp något som hjälpte. Någon expert här som kan ge råd?

    Växterna ruttnar långsamt, blir helt mjuka i stjälkar o rötter (+ rotstam). Tillslut dör stora delar av plantan.

    De drabbas samtidigt av något som får bladen att gulna. Det börjar som små, oregelbundna fläckar, för att så småningom täcka hela bladet, varefter det blir brunt och dör. Det ser ut som om man hållt en tändare under ett papper.

    Övriga växter i karet mår toppen. Vad är det som händer?

  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Får dom någon gödning? Hur är dom planterade? På rot eller i gruset? -Anubias tål inte att ha den tjocka delen av roten nedgrävd i gruset... det kanske är det?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • lottiz
      • December 2003
      • 429

      #3
      De har fått en mycket lätt dos av pmdd förr, nu avvaktar jag lite med det.

      Rotstammen är väl ovan sanden, endast rötterna går ner i sand.

      De har stått likadant i flera år och inte farit illa förr. Nu har detta drabbat alla anubiasplantor i hela karet, men ingen annan växt.

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        Det händer sig för mig att de äldsta bladen gulnar och får plockas bort men att hela plantan skulle ruttna har jag aldrig varit med om. Det tråkiga med denna växt är väl att gamla blad blir täckta av alger med tiden.
        h. Johan

        Kommentar

        • Limia1
          • December 2006
          • 325

          #5
          Låter verkligen som en bristsjukdom. Är själv osäker på hur just Anubias regagerar. Men det skulle möjligen kunna vara fosfor, kalcium eller magnesium brist.

          Så mer gödning borde vara en bra idé.

          MVH/Anita

          Kommentar

          • lottiz
            • December 2003
            • 429

            #6
            Ok. Kalcium är det inte, men övriga har jag inte möjlighet att mäta. Kanske skulle göra ett större vattenbyte och göda lite lätt igen. Det svåra med det är att alla växterna är så långsamväxande och belysningen låg så jag är rädd att övergöda. Men det kanske är värt en chans om växterna ändå dör...

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              En normal dos efter ett vattenbyte blir inte övergödning i ditt kar.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              Arbetssätt...