Använda Cladophora i auqascaping

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GasseG
    • April 2007
    • 368

    Använda Cladophora i auqascaping

    Eftersom jag är inne på att ha alger i mitt akvarium så blev jag glatt överraskad när det finns alternativ nämligen Cladophora-alger.
    Någon Cladophora-alg saluförs som japansk mossboll och min undran är: varför sprider den sig inte ohämmat?
    Varför sätter den sig inte på växterna?
    Är det någon som har erfarenhet av den här algen?

    Såklart så trivs den med för höga fosfornivåer i förhällande till kväve.....verkar som om det är genomgående för alger. Att just den här algen trivs med för höga fosfornivåer konstaterade de i en undersökning från 70-talet i Lake Michigan. Men så här vackert kan det bli http://showcase.aquatic-gardeners.or...0&vol=1&id=102

    Svårare än så kan vär knappast ett växtakvarium bli......får man en annan alg så är det kört, skulle jag tro.
    Senast redigerad av GasseG; 21 May 2007, 23:43.
    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Cladophora förekommer i två grundtyper: dels arter som gillar höga näringsnivåer, framförallt höga fosfathalter, och som är extremt starkväxande, dels arter som håller till i miljöer med låga näringhalter, och som är relativt långsamväxande.

    Cladophora aegagropila, algbollen, tillhör rentvatten gruppen, och växer inte särdeles snabbt.

    Arten i Great Lakes, liksom vår inhemska Grönslick (Cladophora rupestris)i östersjön, är däremot snabbväxare som gynnas av övergödning.

    Jag har haft ett antal olika arter av Cladophora i mitt "tanganyika" akvarium (eftersom Cladophora ofta gillar hårt & lite bräckt vatten), och ibland har det varit rätt dekorativt:
    Senast redigerad av Azur; 21 May 2007, 17:56.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • GasseG
      • April 2007
      • 368

      #3
      Azur; jag kan inte säga annat än att jag tycker ditt akvarium är superfint.
      Tack för informationen!

      Hur f*n ändrar man trådnamnet då??? Tyvärr är man ju då något dyslektisk och som grädde på moset så stavar men fel i trådnamnet!
      Senast redigerad av GasseG; 21 May 2007, 23:54.
      Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag tror inte man kan ändra trådnamnet när tråden väl är skapad - men jag ser inget fel i namnet på denna tråd heller.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Ursprungligen postat av GasseG
          Hur f*n ändrar man trådnamnet då??? Tyvärr är man ju då något dyslektisk och som grädde på moset så stavar men fel i trådnamnet!
          Om det blir fel i trådnamnet kan man maila admin och be att han ändrar.
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • GasseG
            • April 2007
            • 368

            #6
            Du Azur, de där algerna som du länkade till i ditt kar är de den långsamväxande sorten man vill ha eller en icke önskvärd Cladophorasort/art?


            Oavsett så ser man hur de kryper mellan växterna istället för att växa över och kväva dem. Mycket vackert!

            Vet någon, något ställe i stockholm som saluför dessa snyggalger?
            Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Nej, de dök upp spontant och bredde ut sig. De växte rätt långsamt, och dessutom så trimmades de av mina amano-räkor.
              Så småningom kom det dock in mer långtrådiga alger, och jag fick ta bort alltihop.
              Jag skulle tippa algbollar, dvs C. aegagropila, borde växa ungefär så här.

              Skall kanske tillägga att de växer inte på sten - det där är hundratals separata algbollar som bildats i akvariet, och som ligger på en plan sandyta.
              Senast redigerad av Azur; 22 May 2007, 21:46.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • GasseG
                • April 2007
                • 368

                #8
                Hmm intressant det där med bollarna! Såg att du verkar ha ett större intresse än genomsnittet när det gäller alger på din hemsida och undrar om du kan tipsa om lämpliga akvariealger. Personligen är jag svag för penselalger men de verkar svåra att tämja i den meningen att jag skulle vilja att de växte på grenar och stenar men inte på växter så gärna. Du får välja helt fritt alltså vilken du tror skulle vara lämplig.....vilken art du vill för den ska man väl kunna skaka fram någonstans ifrån om man lägger manken till!

                Mvh G
                Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  GasseG skickar du ramdom PM eller kolla din låda så skan du ju se hur mycket manke du behöver lägga till för att få tag på grejer??
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • GasseG
                    • April 2007
                    • 368

                    #10
                    Såg det Peter och nu har du fått svar men min fråga på den nedanstående frågan kvarstår!
                    Ursprungligen postat av GasseG
                    Hmm intressant det där med bollarna! Såg att du verkar ha ett större intresse än genomsnittet när det gäller alger på din hemsida och undrar om du kan tipsa om lämpliga akvariealger. Personligen är jag svag för penselalger men de verkar svåra att tämja i den meningen att jag skulle vilja att de växte på grenar och stenar men inte på växter så gärna. Du får välja helt fritt alltså vilken du tror skulle vara lämplig.....vilken art du vill för den ska man väl kunna skaka fram någonstans ifrån om man lägger manken till!
                    Alla som vill får naturligtvis svara och frågan går utöver de kommersiella arterna!
                    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      GasseG: Ja, alltså, jag har svårt att ge några råd eftersom de dök upp spontant i mitt kar; det var ingenting jag riktigt planerat.
                      Min gissning är att algboll, C. aegagropilia, torde funka som du vill förutsatt att du får den att trivas.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...