frågor om första pmdd-doseringen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    frågor om första pmdd-doseringen.

    Hej! Vi har nu äntligen fått hem våra tre påsar och ska snart blanda till blandningarna i flaskorna och sen börja göda! Har några frågor, blir väldigt glad om någon orkar svara. Jag har läst en massa trådar om PMDD men ofta är ju svaren riktade till folk som har co2, större akvarium än jag, eller mer ljus..

    Info: Vi har ett helt vanligt sällskapsakvarium på 110 liter, rätt mycket växter, vissa växer bra, andra inte, men samtliga ser inte ut att må så bra. Problem med alger (mest grönalger). Folk har sagt kvävebrist och kaliumbrist här i forumet... Har ett Aquastar 18w (belysningstid ca 12 timmar).

    Nu till frågorna:

    1.) Vid den allra första doseringen: Hur mycket vatten ska jag byta, och ska pmdd ner i det "nya" vattnet i hinken först? Hur mycket vatten är sedan lämpligt att byta varje vecka? Räcker 30%?

    2.) På pmdd.se blev det beräknat: För ett akvarium med 110 liter vatten ska du en gång i veckan göra ett 25%-50% vattenbyte, dvs byt 28-55 liter vatten, dosera 11 ml från var och en av flaskorna (10 ml/100 liter).
    Är dessa 11ml per flaska min "fulldos" som jag ska tillsätta en gång i veckan alltså?

    3.) Kan jag som vanligt tillsätta Aquasafe i det vatten jag byter samtidigt, i samma hink..?

    4.) Räcker det med fulldos en gång i veckan eller ska jag göda lite i mitten av veckan också? Ska detta i så fall ske utan att byta vatten, direkt i akvariet?

    Tacksam för svar!
    / Ebba
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    1) Det går alldeles utmärkt att byta 30% om det är det du brukar. Jag häller ner direkt i akvariet när jag har bytt vatten.

    2) 11 ml är vad som kallas en fulldos för ditt akvarium, börja med det och om det känns som om det inte räcker kan du tillsätta en extra mellan vattenbytena t ex. Hur mycket som behövs beror på hur mycket växter du har.

    3) Ja.

    4) Se 2:an

    Lycka till!!

    Jag kör PMDD utan Co2 och göder drygt 4 gånger fulldos vid vattenbyte, känn av hur det känns och öka på om du tror det behövs, det kan ta några veckor innan man känner att det gör skillnad.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Tack för dina svar!

      Vi börjar med fulldos en gång i veckan då, och väntar på resultat i 3-4 veckor, ökar sedan på doseringen om ingen stor skillnad har märkts...

      Det är spännande detta.. Vad jag är mest orolig över är att algerna till en början kommer att sprida sig kraftigt, innan växterna fått en stark tillväxt. Vi får försöka hålla efter dom så länge.
      / Ebba

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Du gör fel i grundantagandet att algerna ökar sin tillväxt av mer gödning. Det är snålhet med gödning och då framförallt nitrat som alger.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          jo du har säkert rätt, men jag läste i en annan tråd att någon fått problem med alger till en början. det kanske är olika beroende på vilka ämnen som saknats tidigare? vårt problem är väl att akvariet exponeras för en del dagsljus, det är det tillsammans med näringsämnen som saknas som gör att algerna gynnas nu.

          men vi hoppas ändå att om växterna trivs bra så kommer algerna minska. ska bli spännande att börja med pmdd!
          / Ebba

          Kommentar

          Arbetssätt...