Vad påverkar formen på Svärdsplantor ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • t85207
    • March 2007
    • 179

    Vad påverkar formen på Svärdsplantor ?

    Mitt nya blivande Sydamerika kar har jag fyllt med diverse svärdsplantor, inhandlade under de n senaste månaden.

    De nya bladen har inte samma form som de blad som fanns då plantorna var nya.

    Dvärgsvärdsplantorna, Echinodorus Tenellus, som jag skickade efter såg inte ut som jag hade tänkt mig då dom levererades. De hade långa själkar och bladen hade skedformad kontur. Bladen var lite gulbruna i kanterna.
    De nya bladen ser ut som grässtrån utan någon själk. Fräscht gröna i färgen.
    Precis som jag "vill" att de ska se ut, men ....

    Mina Echinodorus Osiris som jag köpte i butik har också en liknande förändring. Från början var var bladen ovala, utan tydlig spets, hade relativt lång själk och bladen växte horisontellt.
    De nya bladen har kortare själk, mera svärdsliknande blad och en lite mörkare färg.
    Och här är förändringen inte riktigt vad jag vill.

    Vad som är rätt form på bladen är lite oklart för mig. Verkar se olika ut på olika sajter.

    Så, hur ska dom se ut och framför allt vad är det som påverkar formen ?
    Pecka
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De gamla bladen har ofta växt(odlats) ovan vattenytan och när det kommer nya blad brukar de skiljas åt ganska mycket. Det är som de nya bladen ser ut som plantan kommer att bli.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    Arbetssätt...