Vad är det för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Defenseman
    • January 2007
    • 167

    Vad är det för alger?

    Hej

    Jag har haft mitt malawi akvarium igång i ungefär en månad. Nu har jag fått en massa gröna alger på alla stenar och rutor. Vad är det för alger och hur får man bort dom?

    Bilder finns nedan
    Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Skrapa rutorna och köp en algätande mal. Ancistrusar funkar bra ihop med malawi, om de bara är stora nog.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Defenseman
      • January 2007
      • 167

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Skrapa rutorna och köp en algätande mal. Ancistrusar funkar bra ihop med malawi, om de bara är stora nog.
      Jag hade lite bruna alger innan, tror det var kiselalger, och det åt mina ancistrus upp med en gång. Men det här gröna har de ej rört. Konstigt!?
      Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937

      Kommentar

      • Defenseman
        • January 2007
        • 167

        #4
        Någon som vet vad det är för alger och hur man kan få bort dom?
        /Simon
        Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364937

        Kommentar

        • matlo
          • May 2007
          • 295

          #5
          jag ver hur du kan förebygga brunalger iallafall, om du nu har brunalger inte gröna så tyder det på för smuttsigt vatten, alltså för mycket urinämnen, kan dock också bero på att du har för mycket fisk, alltså om du är en flitig person och bytar ofta, och ändå får du alger, så sänk ner belysningen till en max 9-10h om dagen, timer är en perfekt sak om du jobbar mycket och sånt! sen malar är också bra som jens sa, börja inte med medel mot alger och sånt skit, då rubbar du bara balansen i vattnet. lycka till.
          Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

          Kommentar

          • matlo
            • May 2007
            • 295

            #6
            jag har kollat lite inne på zoonen, jag tycker dock att det sen väldigt naturligt ut med alger som ligger på stenar, så som du har det nu ser det bara fint ut iallafall vad jag tycker, jag tycker inte att du ska börja skrapa bort det isåfall bara då på din ruta. som sagt sänk bara belysningen med några eller någon timme som jag skrev upptill.
            Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

            Kommentar

            • Limia1
              • December 2006
              • 325

              #7
              Dina alger ser ut att vara av den goda sorten, som bara bildar en korthårig matta.

              Lite alger är bara bra i ett akvarium, de tar ju hand om en del överflödiga näringsämnen. Dessutom så ser det väldigt naturligt ut, som matlo skrev.

              Om du vill hålla algerna på en lagom nivå, så kanske du kan skaffa några neretina snäckor, typ tiger/zebra snäckor. De äter nästan bara alger och är väldigt hårdskaliga, samt håller skalet tätt mot underlaget. Så de borde kunna överleva bland större fiskar, om de inte är extrema snäckätare.

              MVH/Anita

              Kommentar

              • decaux
                • April 2007
                • 97

                #8
                går dom där snäckorna ihop med pirayor tro?

                Kommentar

                • Limia1
                  • December 2006
                  • 325

                  #9
                  Ursprungligen postat av decaux
                  går dom där snäckorna ihop med pirayor tro?
                  Vet jag inte.

                  Men de är väldigt sävliga och kryper mycket långsamt. Så de är väcker inte så lätt uppmärksamheten hos de andra akvarieinnevånarna. De suger dessutom väldigt hårt fast mot underlaget, så de är väldigt svåra att avlägsna, om de sitter på på ett fast underlag.

                  MVH/Anita

                  Kommentar

                  • decaux
                    • April 2007
                    • 97

                    #10
                    haha, jag får prova

                    Kommentar

                    Arbetssätt...